Makroekonomia I ECB3SP12EC-Z17
Wykład wspólny (W-PW)
Semestr zimowy 2019/2020
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Literatura: |
1. Ekonomia - wybrane zagadnienia z mikro- i makroekonomii, red. I. Zawislinska, Stowarzyszenie bieglych rewidentow, Warszawa, 2017 2. D. Malinowski, Gospodarka rynkowa - podstawowe kategorie analizy i mechanizmy funkcjonowania, Difin, Warszawa, 2016 3. M. Krawczyk, D. Malinowski, Ekonomia w przykladach, OW SGH, Warszawa, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia 1. Student ma wiedzę o kategoriach i zjawiskach makroekonomicznych 2. Student zna czynniki decydujące o wysokości tempa wzrostu gospodarczego w danym kraju. Wie, że oprócz uniwersalnych czynników decydujących o poziomie realnej produkcji, poszczególne państwa mają specyficzne dla nich determinanty wzrostu gospodarczego 3. Student zna pierwotny model popytowy (model keynesowski) oraz pierwotny model podażowy funkcjonowania gospodarki, w tym szczególności o czynnikach decydujących o poziomie realnej produkcji w tych modelach, funkcjonowaniu rynku pracy i rynku oszczędności w ramach tych modeli. 4. Student ma wiedzę jakie są źródła wzrostu gospodarczego według współczesnych ekonomistów podażowych, a jakie według współczesnych ekonomistów popytowych. Student zna rekomendacje dla makroekonomicznej polityki gospodarczej formułowane przez te dwie grupy ekonomistów. 5. Student ma wiedzę o źródłach różnych zjawisk makroekonomicznych (inflacji, wzrostu deficytu budżetowego, wzrostu długu publicznego, wzrostu deficytu bilansu obrotów bieżących, zmiany kursu walutowego) oraz o mechanizmach oddziaływania tych zjawisk makroekonomicznych na poziom realnej produkcji w krótkim i długim okresie oraz w różnych uwarunkowaniach. 6. Student zna kategorie potrzebne do analizy stanu budżetu państwa. Ma wiedzę na temat wpływu stanu finansów publicznych na różne wskaźniki makroekonomiczne, w tym poziom realnej produkcji 7. Student ma wiedzę o celach, instrumentach i mechanizmach oddziaływania na różne wskaźniki makroekonomiczne polityki monetarnej oraz polityki kursu walutowego 8. Student ma wiedzę na temat oddziaływania zjawisk makroekonomicznych i działań podejmowanych w makroekonomicznej polityce gospodarczej na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowego 9. Student ma wiedzę o wpływie zdarzeń zachodzących w gospodarkach poszczególnych państw na kształt teorii makroekonomii oraz o wpływie teorii ekonomii na działania podejmowane w polityce gospodarczej Umiejętności 1, Student posiada umiejętność czytania (interpretowania) danych makroekonomicznych. Rozumie informacje makroekonomiczne przedstawiane np. w raportach makroekonomicznych, artykułach prasowych 2. Student potrafi przedstawić w ujęciu statystycznym przebieg wybranego zjawiska makroekonomicznego w danej gospodarce. 3. Student potrafi liczyć różnymi metodami wskaźniki makroekonomiczne. Potrafi wskazać na wady i zalety poszczególnych metod 4. Student potrafi wykorzystywać modele z teorii makroekonomii do identyfikowania źródeł i skutków zjawisk makroekonomicznych w konkretnej gospodarce 5. Student potrafi przedstawić uporządkowaną przyczynowo - skutkową analizę makroekonomiczną 6. Student posiada umiejętność przedstawienia sytuacji makroekonomicznej państwa (stworzenia informacji makroekonomicznej) 7. Student potrafi dokonać oceny działań państwa podejmowanych w ramach makroekonomicznej polityki gospodarczej 8. Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z makroekonomii dla lepszego funkcjonowania przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowego Kompetencje społeczne 1. Rozumie potrzebę i konieczność permanentnego dokształcania się, posiada zdolność doskonalenia i poszerzania nabytej w trakcie studiów wiedzy i osiągniętych umiejętności 2. Student potrafi posługiwać się językiem makroekonomicznym 3. Student potrafi prowadzić dyskusje dotyczące spraw makroekonomicznych także w środowisku wielokulturowym 4. Student potrafi dokonywać krytycznej oceny informacji dotyczących spraw makroekonomicznych 5. Student potrafi formułować poglądy makroekonomiczne ibronić ich 6. Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z teorii makroekonomii do kształtowania działań w polityce gospodarczej. Potrafi formułować problem makroekonomiczny i podejmować próby jego rozwiązania |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny na koniec semestru |
Zakres tematów: |
1. Wielkość popytu globalnego. Wielkość produkcji krajowej i jej miary. Wzrost gospodarczy i jego pomiar. Makroekonomiczny podział strumienia dochodów czynników produkcji wygenerowanych w gospodarce (wydatki konsumpcyjne, podatki netto, bieżące oszczędności krajowe). Rynek oszczędności w gospodarce (wielkość podaży oszczędności, wielkość popytu na oszczędności). Przeciętna rynkowa stopa procentowa jako cena oszczędności w gospodarce . Dochód narodowy. Cykl koniunkturalny 2. Równowaga i nierównowaga gospodarki. Procesy przywracania równowagi w gospodarce - zmiana przeciętnego poziomu cen w gospodarce, zmiana salda bilansu handlu zagranicznego, zmiana realnej wielkości produkcji krajowej 3. Model AD – AS jako narzędzie prezentacji skutków dla gospodarki zmian popytu globalnego i podaży globalnej 4. Pierwotny podażowy model funkcjonowania gospodarki (model klasyczny): a) opis i funkcjonowanie rynków w gospodarce opisywanej przez model podażowy – giętkie ceny b) funkcjonowanie rynku pracy w gospodarce c) od czego zależy realna wielkość produkcji krajowej? d) funkcjonowanie rynku oszczędności w gospodarce e) implikacje dla polityki gospodarczej 5. Pierwotny popytowy model funkcjonowania gospodarki (model keynesowski): a) opis i funkcjonowanie rynków w gospodarce opisywanej przez model popytowy – sztywne ceny b) funkcjonowanie rynku pracy w gospodarce c) od czego zależy realna wielkość produkcji krajowej? d) zmiana wydatków inwestycyjnych a realna wielkość produkcji – mnożnik inwestycyjny, podażowy i popytowy efekty zmiany wydatków inwestycyjnych e) mnożnik wydatków państwa, mnożnik zrównoważonego budżetu, mnożnik podatkowy f) funkcjonowanie rynku oszczędności w gospodarce g) implikacje dla polityki gospodarczej 6. Budżet państwa. Przychody państwa i dochody państwa. Rozchody państwa i wydatki państwa. Wyniki kasowy, ekonomiczny i pierwotny budżetu państwa. Deficyt strukturalny budżetu państwa. Dług publiczny. Bankructwo kraju. Krzywa Laffera. Krótkookresowe i długookresowe skutki wzrostu deficytu ekonomicznego budżetu państwa dla gospodarki – wzrost deficytu budżetowego a realna produkcja. Determinanty wzrostów długu publicznego w krajach Unii Europejskiej i głównych pozaeuropejskich gospodarkach w latach 2008 – 2015 i wpływ pogorszenia sytuacji finansów publicznych na poziom wskaźników makroekonomicznych w tych gospodarkach 7. Ilość pieniądza w gospodarce i jej miary. Baza monetarna. Rezerwy gotówkowe banków komercyjnych (płynne i obowiązkowe). Międzybankowy rynek pieniężny. Proces pełnej i niepełnej kreacji pieniądza bankowego 8. Inflacja – miary (CPI, PPI, deflator PKB); źródła i rodzaje (popytowa i podażowa). Wpływ wzrostu stopy inflacji na tempo wzrostu gospodarczego w krótkim i długim okresie. Krzywa Philipsa i jej krytyka. Deflacja i jej skutki dla gospodarki 9. Kurs walutowy i jego zmienność (aprecjacja, deprecjacja waluty krajowej). Systemy kształtowania kursu walutowego. Funkcjonowanie rynku walutowego w gospodarce. Determinanty kursu walutowego. Wpływ zmienności kursu walutowego na inne wskaźniki makroekonomiczne (m.in. realną produkcję stopę inflacji, stopy procentowe). Bilans płatniczy - struktura, wynik ekonomiczny. Wynik bilansu płatniczego a kurs walutowy. Przyczyny, źródła finansowania i skutki dla gospodarki deficytu bilansu obrotów bieżących z zagranicą. Zjawisko deficytów bliźniaczych 10. Cele strategiczne i instrumenty polityki pieniężnej wybranych banków centralnych świata (NBP,EBC, System Rezerwy Federalnej) . Mechanizm działania polityki pieniężnej gdy bank centralny walczy z inflacją. Polityka pieniężna a tempo wzrostu gospodarczego. 11. Determinanty tempa wzrostu gospodarczego – podsumowanie. Dyskusja na temat źródeł wzrostu realnej produkcji miedzy współczesną ekonomią podażową a współczesną ekonomią popytową. Wnioski dla polityki gospodarczej formułowane przez współczesnych ekonomistów popytowych i podażowych. Najważniejsze makroekonomiczne bariery dla wyższego tempa wzrostu gospodarczego w Polsce i innych państwach Unii Europejskiej. Czynniki decydujące o różnicach między poszczególnymi krajami w zakresie przeciętnego tempa wzrostu gospodarczego w okresie ostatnich 25 lat |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 12:30 - 14:25,
sala A4 |
Dariusz Malinowski | 35/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Vistula University |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.