Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki zarządzania MNB3SP002MN
Ćwiczenia (C) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Literatura:

Renata Oczkowska, 2013, Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy – Strategie - Tendencje, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Włodzimierz Piotrowski, Andrzej K. Koźmiński (red.), 2010, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Małgorzata Bartosik_Purgat (red.), 2017, Zachowania konsumentów. Globalizacja nowe technologie aktualne trendy otoczenie społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwiecień A., 2018, Dynamiczne zarządzanie relacjami w kreacji sukcesu przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sajkiewicz A., Kultura pracy menedżera kreacją kapitału ludzkiego, w: Milczarek S. (red.), 2010, Kultura pracy menedżera, Wydawnictwo Placet.

Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J., 2016, Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Czechowska I.D. (red.), 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Pocztowski A. (red.), 2012, Zarządzanie misjami zagranicznymi, Oficyna a Wolters Kulwer business, Warszawa.

Mead R., Andrews T.G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS.

Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS.

Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hofstede G., 2000, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., 1998, Siedem kultur kapitalizmu USA Japonia Niemcy Francja Wielka Brytania Szwecja Holandia, Dom Wydawniczy ABC.

Lundy O., Cowling A., 2000, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna&Dom Wydawniczy ABC, Kraków.

Przytuła S., 2014, Zarządzanie kadrą ekspatriantów w filiach przedsiębiorstw międzynarodowych w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu.Pl.

Richard Mead, Tim G. Andrews, 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Robbins S.P., Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Stoner J.A.F., Wankel Ch., 1996, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Zbiegień-Maciąg L., 1999, Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1: Ma elementarną wiedzę na temat istoty, celów, funkcji i znaczenia zarządzania; organizacji jako obiektu zarządzania – jej elementów i metod zarządzania; oceny sprawności działań; zarządzania w warunkach globalizacji.

W2: Ma podstawową wiedzę na temat miejsca i roli zarządzania projektami (zmianami) w organizacjach; istoty i rodzajów projektów, cyklu życia projektu; inicjowania, planowania, i zarządzania projektami; narzędzi zarządzania projektami.

W3; Ma uporządkowaną wiedzę o istocie oraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowaniach zachowań organizacyjnych; postawach społecznych i zachowaniach jednostek oraz grup społeczno-zawodowych w organizacji; metodach i narzędziach kształtowania zachowań organizacyjnych oraz komunikacji międzykulturowej w organizacji.

UMIEJĘTNOŚCI

U1; Ma umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami gospodarki rynkowej, ich wykorzystania do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz oceny decyzji podmiotów gospodarczych (organizacji), zwłaszcza w aspekcie ich racjonalności.

U2; Potrafi zrozumieć podstawowe zjawiska społeczne i zachowania ludzkie w organizacji; przeciwdziałać zjawiskom negatywnym; wykorzystać wiedzę do zrozumienia miejsca i roli człowieka tworzącego struktury społeczno-gospodarcze i zasady ich funkcjonowania; naturę człowieka występującego w różnych rolach (pracodawcy, pracownika; kierownika, wykonawcy, przedsiębiorcy).

U3: Posiada umiejętność prezentowania własnych i cudzych poglądów na temat zjawisk leżących w sferze zainteresowania nauk o organizacji; ma umiejętność komunikowania się z otoczeniem (również w środowisku wielokulturowym).

KOMPETENCJE

K1; Rozumie potrzebę i konieczność permanentnego dokształcania się (uczenia się) przez całe życie.

K2; Wykazuje umiejętność współdziałania w zespole (grupie), zarówno w roli przywódcy (kierującego), jak też uczestnika zespołu (kierowanego).

K3; Ma zdolność porządkowania wykonywanych zadań według stopnia ich ważności z punktu widzenia realizacji celu.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń sprawdzających, zadania końcowego oraz kontroli obecności.

Wymagania;

 Uczestniczenie w zajęciach; liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% jednostek dydaktycznych. Student powinien być w sali wykładowej w czasie przewidzianym przez plan zajęć – punktualnie.

 Każdy student powinien wykonać zalecane ćwiczenia oraz prezentacje. Treść ćwiczeń i materiały pomocnicze zostaną udostępnione podczas zajęć. W trakcie kursu zastosowane zostaną takie metody dydaktyczne jak: kontrola obecności, studia przypadków, ćwiczenia typu quiz oraz on-line learning.

Na końcową ocenę mają wpływ następujące elementy:

 Udział w zajęciach (liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% zajęć), ćwiczenie sprawdzające nr 1 (22 p. z 100), ćwiczenie sprawdzające nr 2 (22 p. z 100), prezentacja Power Point (6p. z 100) oraz ćwiczenie końcowe (50p. z 100).

Skala ocen jest następująca;

 91 – 100 punktów; ocena bardzo dobra (5) / 81 – 90 punktów; ocena dobra plus (4.5) / 71 – 80 punktów; ocena dobra (4) / 61 – 70 punktów; ocena dostateczna plus (3.5) / 51 – 60 punktów; ocena dostateczna (3) / 50-0 punktów; ocena niedostateczna (2).

Zakres tematów:

ZAJĘCIA NR 1; Rola i znaczenie zarządzania projektowego – funkcja konsultanta.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 1; Pojęcie projektu oraz rozdział 2: Tworzenie rozwiązań w ramach zarządzania projektami. https://reader.ibuk.pl/

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 3: Konsultant procesu – role, zadania, kompetencje.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 2: Środowiskowy kontekst zarządzania.

ZAJĘCIA NR 2; Planowanie czy zarządzanie zmianami?

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 3: Zarządzanie projektem w sensie funkcjonalnym.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 2: Procesowe podejście do zmian – koncepcja rozwoju organizacyjnego OD.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 3: Planowanie i podejmowanie decyzji.

ZAJĘCIA NR 3; Zarządzanie projektami w kontekście zróżnicowanych struktur organizacyjnych.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 4: Struktury organizacyjne zarządzania projektami.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 4: Przełamywanie oporów wobec zmian.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 4: Proces organizowania.

ZAJĘCIA NR 4; Zarządzanie zasobami ludzkimi projektu.

Tekst do zajęć; Marek Pawlak, Zarządzanie projektami, 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; rozdział 4: Struktury organizacyjne zarządzania projektami oraz rozdział 5: Zarządzanie zespołem projektowym.

Tekst do zajęć; Ewa Masłyk-Musiał, 2014, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa; rozdział 7: Budowanie kultury zmian.

Tekst do zajęć; Ricky W. Griffin, 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; część 5: Proces przewodzenia.

ZAJĘCIA NR 5; Etyka menedżera-przywódcy.

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 6; Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz rozdział 7; Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu.

Literatura do zajęć; Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, rozdział 6; Etyczny kierownik, menedżer i lider oraz rozdział 7; Role kierownicze i ich kontekst etyczny.

ZAJĘCIA NR 6; Rola i znaczenie mediacji w organizacji – etyka mediatora.

Literatura do zajęć; Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Jak działa mediacja, rozdział 3; Nawiązywanie kontaktu ze stronami w sporze, rozdział 4; Wybór strategii prowadzenia mediacji.

Literatura do zajęć; Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, rozdział 8; Kwestie etyczne w mediacji, rozdział 9; Mediator: role, umiejętności, osobowość, rozdział 14; Mediacja jako metoda rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy.

ZAJĘCIA NR 7; Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową - aktywizacja sprzedaży.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 19: Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową i rozdział 20: Zarządzanie reklamą, promocją sprzedaży, public relations i marketingiem bezpośrednim.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 16: aktywizacja sprzedaży oraz rozdział 17: instrumenty aktywizacji sprzedaży.

ZAJĘCIA NR 8; Segmentacja i pozycjonowanie oferty rynkowej - zastosowanie reguły STP

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 10: Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 6: Wybór rynku docelowego.

ZAJĘCIA NR 9; Strategie konkurencji - kształtowanie oferty rynkowej.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 9: Strategia konkurencji oraz rozdział 14: Strategia produktu i marki.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 9: Produkt.

ZAJĘCIA NR 10; Zarządzanie relacjami z klientami.

Tekst do zajęć; Philip Kotler, 2005, Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 3: Budowanie zadowolenia klienta, wartości i przywiązania.

Tekst do zajęć; L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, 2000, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, rozdział 18: Marketing bezpośredni.

ZAJĘCIA NR 11; Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – Corporate Social Responsibility (CSR).

Tekst do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności oraz rozdział 3; Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie.

Tekst do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 5; Korporacje a odpowiedzialność.

ZAJĘCIA NR 12; Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstwa – etyka Kyosei.

Tekst do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 10; Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne.

Tekst do zajęć; Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Tekst do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 9; „Zielona” działalność gospodarcza.

Metody dydaktyczne:

Ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń sprawdzających, zadania końcowego oraz kontroli obecności. Treść pytań oraz opis ćwiczeń są przedstawione w trakcie zajęć.

W czasie zajęć wykorzystywane są zróżnicowane metody dydaktyczne, takie jak np.: analiza studium przypadku, praca zespołowa, dyskusje w grupach, wykonywanie testów wiedzy. Pobudzanie aktywności i zaangażowania studentów służy lepszemu zrozumieniu przez nich współczesnych zmian otoczenia rynkowego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 12:30 - 14:25, sala 226 (TOEIC)
Krzysztof Nowakowski 32/40 szczegóły
2 każda środa, 16:50 - 18:45, sala 213
Krzysztof Kandefer 28/35 szczegóły
3 każdy wtorek, 8:00 - 9:55, sala 228 (TOEIC)
Krzysztof Kandefer 36/46 szczegóły
4 każdy piątek, 12:30 - 14:25, sala 115
Krzysztof Kandefer 33/37 szczegóły
5 każdy piątek, 14:40 - 16:35, sala A2a
Krzysztof Kandefer 32/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Vistula University
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-11 (2025-09-04)