Przedsiębiorczość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ECB3NP06/e |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość |
Jednostka: | Akademia Finansów i Biznesu Vistula |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem modułu jest poznanie i zrozumienie istoty przedsiębiorczości i jej uwarunkowań oraz zespołu relacji między przedsiębiorczością, innowacjami i technologiami. Celem zajęć jest też wspólna praca nad wypracowaniem koncepcji przedsięwzięcia, które pozwoli odnieść sukces gospodarczy na rynku |
Pełny opis: |
W ramach zajęć zrealizowane zostaną zagadnienia Istota przedsiębiorczości i innowacyjności • duch i narzędzia przedsiębiorczości, • kształtowanie postaw przedsiębiorczych, • przedsiębiorczość wewnątrz korporacyjna. Poszukiwanie pomysłów na biznes • charakterystyka regionu, • elementy obiecującego biznesplanu, • źródła i metody poszukiwania pomysłów na własny biznes. Wybór pomysłu na działalność gospodarczą • ocena i selekcja pomysłów, • metody i narzędzia selekcji, • wybór najlepszego pomysłu. Koncepcja organizacyjna firny i podstawy pisania biznes planu • biznes plan i proces zakładania nowej firmy, • budowa koncepcji organizacyjnej, • outsourcing - koncepcja organizacji procesów biznesowych, Analiza marketingowa pomysłu na biznes • badanie rynku (wielkość i dynamika, segmentacja, klienci, konkurencja), • reklama i promocja, • metody i kanały sprzedaży. Analiza finansowa przedsięwzięcia pomysłu na biznes • kapitał początkowego, • źródła finansowania, • sprawozdania finansowe (budżet, rachunek wyników, bilans). Wykorzystanie nowych technologii teleinformatycznych w biznesie • wirtualna firma, • kanały komunikacji i sprzedaży, • e-commerce i e-business, • social media, • praca zdalna na odległość. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Zbigniew Pawlak, Biznesplan. Zastosowania i przykłady, Wydawnictwo: Poltext, Listopad 2008. 2. Jerzy Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Wydawnictwo: Poltext, 2012. Literatura uzupełniająca 1. Kevan Williams, Biznesplan co trzeba wiedzieć i zrobić aby przygotować perfekcyjny plan, Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne , Kwiecień 2012. 2. Vaughan Evans , Brian Tracy, Niesamowity biznesplan. Zdobądź fundusze na rozwój firmy lub startup, Wydawnictwo: One Press, Lipiec 2015. 3. Adam Łopusiewicz, Start-up. Od pomysłu do sukcesu, Wydawnictwo: Wydawnictwo: Edgar, Wrzesień 2013 4. Garrett Sutton, Jak napisać biznesplan gwarantujący sukces, Wydawnictwo: Instytut Praktycznej Edukacji , Grudzień 2014. 5. Beata Szczepańska-Bernaś, Jak napisać poprawny biznesplan, Wydawnictwo: Forum Doradców Podatkowych , Luty 2013. 6. Katarzyna Zachariasz, Samo Sedno - Jak założyć i rozwinąć własną firmę? Wydawnictwo: Edgar, Październik 2013. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Ma podstawową wiedzę na temat systemu finansowego i jego podsystemów, a szczególnie podsystemu przedsiębiorstwa Ma elementarną wiedzę na temat istoty, celów, funkcji i znaczenia zarządzania; organizacji jako obiektu zarządzania – jej elementów i metod zarządzania; oceny sprawności działań; zarządzania w warunkach globalizacji Ma podstawową wiedzę na temat miejsca i roli marketingu w funkcjonowaniu organizacji; jego oddziaływania na rynku; celów, zakresu, narzędzi oraz metod badań marketingowych i ich zastosowań Ma podstawową wiedzę o roli informacji w zarządzaniu; źródłach, zbiorach i metodach zbierania informacji, jej przetwarzaniu; zadaniach i strukturze systemu informacyjnego w organizacji; integracji systemów informatycznych; systemach inteligentnych w zarządzaniu Ma uporządkowaną wiedzę o istocie oraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowaniach zachowań organizacyjnych; postawach społecznych i zachowaniach jednostek oraz grup społeczno-zawodowych w organizacji; metodach i narzędziach kształtowania zachowań organizacyjnych oraz komunikacji międzykulturowej w organizacji Ma podstawową wiedzę na temat zasad tworzenia i form indywidualnej przedsiębiorczości; wie, jakie są uwarunkowania założenia własnej firmy w warunkach Polski; posiada niezbędną wiedzę o efektywnym prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu socjologii ogólnej umożliwiającą samodzielne rozumienie faktów i procesów społecznych – zwłaszcza zależności zachodzących pomiędzy zmianami społecznymi i gospodarczymi Ma elementarna wiedzę niezbędną do pisania tekstów (w tym prac promocyjnych-dyplomowych) w języku polskim i obcym, korzystania z materiałów źródłowych; analizowania oraz wnioskowania; zna zasady i przepisy dotyczące sposobu korzystania z cudzych utworów W zakresie umiejętności: Ma umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami gospodarki rynkowej, ich wykorzystania do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz oceny decyzji podmiotów gospodarczych (organizacji), zwłaszcza w aspekcie ich racjonalności Ma umiejętności dokonywania oceny gospodarki finansowej przedsiębiorstwa (organizacji gospodarczej); potrafi analizować relacje finansowe pomiędzy przedsiębiorstwami, bankami oraz rynkiem finansowym; potrafi korzystać z usług finansowych (w tym szczególnie bankowych) Potrafi zrozumieć podstawowe zjawiska społeczne i zachowania ludzkie w organizacji; przeciwdziałać zjawiskom negatywnym; wykorzystać wiedzę do zrozumienia miejsca i roli człowieka tworzącego struktury społeczno-gospodarcze i zasady ich funkcjonowania; naturę człowieka występującego w różnych rolach (pracodawcy, pracownika; kierownika, wykonawcy, przedsiębiorcy) Rozumie rolę i znaczenie informacji w procesie kierowania, zbierania i przetwarzania informacji; rozumienia systemów teleinformatycznych w procesie decyzyjnym; ma umiejętność wyboru i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu Potrafi badać i rozwiązywać problemy marketingu; stosuje właściwe narzędzia do badań marketingowych; wykorzystują wyniki badań w zarządzaniu marketingowym W zakresie kompetencji społecznych: Wykazuje umiejętność współdziałania w zespole (grupie), zarówno w roli przywódcy (kierującego), jak też uczestnika zespołu (kierowanego) Potrafi przygotować wraz z zespołem projekt o charakterze społecznym, naukowo – badawczym, programistyczno – wdrożeniowym objęty programem kształcenia lub odpowiadający na zapotrzebowanie praktyki gospodarczej (biznesu) Wykazuje umiejętność przedsiębiorczego myślenia i działania; jest skłonny podjąć ryzyko związane z działaniem i ponieść odpowiedzialność za podjęty projekt Rozumie potrzebę komunikowania się w środowisku (również międzykulturowym), szczególnie związaną z prowadzeniem działalności biznesowej Jest świadomym istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, związanych również z pisaniem prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie zadań fakultatywnych po każdych zajęciach i samodzielne lub grupowe (max. 3 osoby) opracowanie biznes planu na działalność gospodarczą, a następnie zaprezentowanie i przedyskutowanie pomysłu z wykładowcą. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Kwasek | |
Prowadzący grup: | Artur Kwasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.