Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PDW-1:Wyzwania zarządzania jakością w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: FAB5NP28MN-Z17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PDW-1:Wyzwania zarządzania jakością w praktyce
Jednostka: Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wyzwania zarządzania jakością w praktyce to prezentacja problematyki działań projakościowych niezbędnych do kreowania rzeczywistości, która Państwa otacza. Skupia się na istocie zrozumienia i postrzegania zagadnień dotyczących możliwości doskonalenia jakości naszego życia, problematyce wdrażania skutecznego systemu zarządzania jakości, stosowania w praktyce instrumentarium zarządzania jakością i ocenie poziomu jakości.

Pełny opis:

Zakres zagadnień:

Zrozumienie i dostrzeganie korzyści z doskonalenia jakości - celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej wagi zrozumienia i postrzegania doskonalenia jakości, która pozwoli Państwu na lepsze wykorzystanie instrumentów zaprezentowanych w następnych tematach.

Koncepcje zarządzania jakością - wybór stosowania – celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej korzyści stosowania przez Państwo w swojej praktyce zawodowej koncepcji zarządzania jakością: koncepcji TQM, koncepcji wg norm ISO i koncepcji Six Sigma.

Wybrane instrumenty zarządzania jakością – celem jest uzyskanie przez Państwa praktycznych umiejętności stosowania instrumentarium zarządzania jakością . Przedstawiono tu wybrane narzędzia: diagram Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, diagram relacji, systematyki, karty kontrolne Shewharta.

Wartościowanie jakości – celem jest uzyskanie przez Państwa umiejętności wartościowania jakości, wyliczenia wskaźnika jakości.

Literatura:

Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN , Warszawa 2017

Lisiecka K., Kreowanie jakości. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2002

Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2016

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy, narzędzia, Helion, Gliwice 2011

PN-EN ISO 9001:2015-10 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, 2016

PN-EN ISO 9000:2015 -10 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia PKN, 2016

Greber T., Statystyczne sterowanie procesami- doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft, Kraków 2000

Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Humanitas, Sosnowiec 2005

Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2007

www.iso.org , www.pkn.pl

Metody i kryteria oceniania:

1.Prace cząstkowe - 50% oceny. Zadania stanowiące prace cząstkowe: sformułowanie postrzegania pojęcia jakości uwzględniające determinanty jakości swojego życia; wykonanie diagramu Pareto-Lorenza i diagramu Ishikawy; wyliczenie wskaźnika jakości dla wybranego obiektu.

2. Zaliczenie końcowe - 50% oceny. Pytania podane w formie zagadnień do wyjaśnienia (ocena poprawności i uszczegółowienia odpowiedzi) np. Przedstaw zasady zarządzania jakością, Przedstaw cykl PDCA….

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kopciuszewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kopciuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Skrócony opis:

Wyzwania zarządzania jakością w praktyce to prezentacja problematyki działań projakościowych niezbędnych do kreowania rzeczywistości, która nas otacza. Skupia się na istocie zrozumienia i postrzegania zagadnień dotyczących możliwości doskonalenia jakości naszego życia, problematyce wdrażania skutecznego systemu zarządzania jakości, stosowania w praktyce instrumentarium zarządzania jakością i ocenie poziomu jakości.

Pełny opis:

Analiza prezentowanych zagadnień udziela odpowiedzi na pytania: Jak rozumieć jakość ?, Jak dostrzec możliwości jej poprawy ?, Jak doskonalić i kreować jej poziom ?, Jak pobudzać do kreatywnego działania (przywódca to nie ekonom z batem !)?, Co z kosztami i jakie są czynniki determinujące ocenę jakości z punktu widzenia konsumenta i producenta?. Wskazano propozycje wdrażania określonych praktyk jako drogowskazu dla menedżera jakości ( cykl PDCA, zasady Deminga, zasady Jurana, Kaizen )

- Jakość życia jako kategoria wyjściowa do rozważań o jakości dóbr i usług

- Idea jakości

- Od kontroli do zarządzania jakością

- Cykl PDCA, zasady Deminga

- Trylogia Jurana

- Absoluty Crosby’ego

- Podejście zachodnie i japońskie, Kaizen

- Koszty jakości

- Jakość z punktu widzenia konsumenta i producenta

Koncepcje zarządzania jakością - wybór stosowania (a może synergia ?). Przykłady. Skupiono uwagę na zróżnicowaniu i korzyściach stosowania koncepcji : TQM, koncepcji opartej o normy ISO oraz koncepcji Six Sigma. Zaproponowano w analizie poszczególnych koncepcji oraz ich wsparciu pomocniczymi koncepcjami zarządzania takimi jak TPM, JIT czy Lean budowę spersonalizowanych systemów dla konkretnych organizacji. Zrozumienie i umiejętność wykorzystania zalet każdej z zaprezentowanych koncepcji stanowi o sukcesie uzyskania synergii w efektach wdrażania systemu zarządzania jakością w praktyce zawodowej

- TQM (Model TQM J.Oaklanda, zasady, piramida TQM)

- ISO (nowa norma PN-EN ISO 9001: 2015-10)

- Six Sigma , Six Sigma i Lean Manufacturing – Lean Sigma

Wybrane instrumenty zarządzania jakością (do stosowania w praktyce).

Podano istotę, zasady tworzenia oraz zastosowanie wybranych narzędzi. Wskazano na możliwości wykorzystania w doskonaleniu jakości dla monitorownia i diagnozowania. Narzędzia te są wykorzystywane przy zbieraniu i przetwarzaniu danych dotyczących aspektów jakości. Stanowią wsparcie dla identyfikacji relacji między poszczególnymi elementami systemu zarządzania.

- Diagram Pareto-Lorenza

- Diagram Ishikawy

- Diagram relacji

- Diagram systematyki

- Karty kontrolne Shewharta

Wartościowanie jakości (do stosowania w praktyce). Zaprezentowano w praktyce ocenę poziomu jakości. Podano przykłady wyliczenia i analizy w aspekcie możliwości uzyskania wyższego poziomu jakości. Arkusze do samodzielnego wyliczenia wskaźnika.

- Miara jakości

- Kryteria ważności R. Kolmana

- Siła związku pomiędzy cechami a kryteriami

- Wyliczenie współczynników wagowych

- Wyliczenie wskaźnika Q

- Uniwersalna skala oceny jakości

Literatura:

Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN , Warszawa 2017

Lisiecka K., Kreowanie jakości. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2002

Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2016

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy, narzędzia, Helion, Gliwice 2011

PN-EN ISO 9001:2015-10 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, 2016

PN-EN ISO 9000:2015 -10 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia PKN, 2016

Greber T., Statystyczne sterowanie procesami- doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft, Kraków 2000

Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Humanitas, Sosnowiec 2005

Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2007

www.iso.org , www.pkn.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)