Wstęp do archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HHB1NP010 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do archeologii |
Jednostka: | Kierunek-Historia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Celem zajeć jest przyblizenie studentom specyfiki archeologii jako dyscypliny naukowej i pokazanie jej najbardziej chrakrkterystycznych elementów. Studenci mają też poznać zasady rządzące badaniami archeologicznymi oraz zasady postępowania z odkrytymi zabytkami. Poznają metodykę badań archeologicznych, sposoby wnioskowania, metody konserwacji zarówno samych zabytków jak i całego dziedzictwa kulturowego. Prezentowane są także metody nieinwazyjnych badań archeologicznych |
Skrócony opis: |
Tematyka zajeć obejmuje archeologię jako dyscyplinę badawczą , metodykę prowadzenia archeologicznyhc badań terenowych i interpetowanie danych uzyskanych z wykopalisk. mowa jest także io sposobach badań nieinwazyjnyych , oraz o wykorzystaniu nowych technologii w badanaich archeologicznych. Na zajeciach poruszana jest kwestia ryzyka jakie niesie ze sobą wykorzystywanie wyników badań archeologicznych do budowaniana na m.in ich podstawie elementów ideologii politycznej. |
Pełny opis: |
Tematyka zajeć obejmuje archeologię jako dyscyplinę badawczą , metodykę prowadzenia archeologicznyhc badań terenowych i interpetowanie danych uzyskanych z wykopalisk. Omawiane są wszystkie elementy przygotowania badań terenowych, zaróno elementy logistyczne jaa i naukowe. W kontekście przygotowań do badań terenowych mowa jest także o badanich nieinwazyjnyych ,oraz o wykorzystaniu nowych technologii. Po kolei omawiane są poszczególne elementy badań terenowych az po zabezpieczenie zabytków i zorganizwoanie działąń konserwatorskich na węższą i szerszą skalę. Zwraca się takze uwagę na konieczność zagospodarowania terenów wykopaisk po zakończeniu badań i w tym kontekście pokazywany jest potencjał turytstyczny takich obiektów Na zajeciach poruszana jest kwestia ryzyka jakie niesie ze sobą wykorzystywanie wyników badań archeologicznych do budowaniana na ich podstawie m.in. elementów ideologii politycznej. Pokazywany jest też inetrdyscyplinarny charakter badań archeologicznych co uświadamia studentom, że do badań nad przeszłoscią mozę być wykorzystana kazda dyscypilna badawcza. |
Literatura: |
Ashmore w., Sharer R.J., Odkrywanie przeszłości. Wprowadzenie do archeologii, Kraków 2008 Bogacki M., Z lotu ptaka. Zdjęcia z balonu i latawca jako metoda dokumentacji archeologicznej, Warszaw 2016 Brzeziński W., (red.), Metody badań wykopaliskowych, Warszawa 2000 Głowacka - Penczyńska A., Woźny J., Żychlińska J., (red.), Archeoturystyka w regionie region w archeoturystce, Bydgoszcz 2015 Jankuhn H., Wprowadzenie do archeologii osadnictwa, Poznań 2004 Johnson M., Teoria acheologii. Wprowadzenie, Kraków 2013 Kobyliński z., (red.), Ochrona dziedzictwa archeologicznego w Europie, Warszawa 1998 Kobyliński Z., (red.), Metodyka ratowniczych badań archeologicznych, Warszawa 1999 Kobyliński Z., (red.), Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, Warszawa 1999 Kobyliński Z., Teoretyczne podstawy konserwacji dziedzictwa archeologicznego, Warszawa 2001 Kobyliński Z, Własność dziedzictwa kulturowego, Warszawa 2009 Kukawka S., Szkice Prahistoryczne. Źródła - metody - interpetacje, Toruń 1998 Lasota - Moskalewska A., Archeozoologia. Ssaki, Warszawa 2008 Ławecka D., Wstęp do archeologii, Kraków-Warszawa 2003 Mazurowski R.O., Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej, Poznań 2013 Misiewcz K. Geofizyka archeologiczna, Warszawa 2006 Niewęgłowski A., Archeologia jako prahisatoria. Elemnty teorii badań - zastosowanie w badaniach kultury archeologicznej, Warszawa 2018 Tabaczyński S., Marciniak A., Cyngot D., Zalewska A., (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań 2012 Zeidler k., Trzciński M., Wykład prawa dla archeologów, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
Student wie jakie są etapy przygotowania i przeprowadzania badań archeologicznych. P7S_WG - H3; P7S_UW - H2 Student potrafi przewidzieć jakie działania trzeba podjąć aby zadokumentować i zabezpieczyć odkryte w trakcie badań zabytki kultury materialnej P7S_Wg - H3; P7S_UW - H2 Student rozumie i potrafi wyjaśnić dlaczego w archeologii tak szalenie ważny jest interdyscyplinarny charakter badań. P7S_WG - H4; P7S_UW - H5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa oceny: Egzamin ustny (w sytuacji koniecznej praca pisemna na zadany temat) |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-15 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Konik | |
Prowadzący grup: | Jacek Konik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Konik | |
Prowadzący grup: | Jacek Konik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Konik | |
Prowadzący grup: | Jacek Konik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.