Wykład monograficzny- Kształtowanie Europy. Problemy wybrane
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HHB2NP023 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny- Kształtowanie Europy. Problemy wybrane |
Jednostka: | Kierunek-Historia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych. Wybraną metodą dydaktyczną jest wykład. Sposobem na aktywizacje studentów w trakcie zajęć jest wprowadzenie elementów konwersatoryjnych, a także praca pisemna (sprawozdanie z lektury) dotycząca problematyki wykładu. |
Skrócony opis: |
Pod pojęciem Europy rozumiany jest obszar cywilizacyjny. Jakie są granice i podziały tak rozumianej Europy? Europa - cywilizacja wyrosła z trzech podstawowych źródeł: chrześcijaństwa, pogańskiego antyku oraz barbaricum; to ostatnie źródło jest często pomijane. Co każde z tych źródeł wniosło do Europy? Jeżeli chodzi o ramy chronologiczne przedmiotu, to obejmuje on schyłek antyku oraz pierwsze 500 lat wieków średnich. Był to okres decydujący o kształcie Europy aż do czasów współczesnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: 1. Pojęcia: kultura i cywilizacja – 2 godz. 2. Dziedzictwo antyku – demokracja grecka – 1 godz. 3. Dziedzictwo antyku – prawo rzymskie – 1 godz. 4. Dziedzictwo antyku – chrześcijaństwo – 2 godz. 5. Dziedzictwo antyku – cywilizacja bizantyńska – 2 godz. 6. Dziedzictwo Europy barbarzyńskiej (Germanie, Słowianie) – 2 godz. 7. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersalizm karoliński – 1 godz. 8. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersalizm chrześcijański – 1 godz. 9. Dziedzictwo Europy średniowiecznej- państwa i narody – 2 godz. 10. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersytet – 2 godz. |
Literatura: |
Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999. Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian: piękno i gorycz Europy, Warszawa 2003. Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997. A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii, Warszawa 1994. A. Świderkówna, Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 1996. W. Wołodkiewicz, Europa i prawo rzymskie. Szkice z historii europejskiej kultury prawnej, Warszawa 2009. Karol Modzelewski, Europa barbarzyńska, Warszawa 2004. G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum (liczne wydania). N. Davies, Europa. Historia, Warszawa 1997. P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Student posiada wiedzę o Europie jako wspólnocie kulturowej. Jest w stanie objaśnić podstawowe źródła tej wspólnoty, a także zidentyfikować ich znaczenie w dobie współczesnej. W zakresie umiejętności: Student potrafi wyszukać, selekcjonować oraz interpretować informacje z zakresu problematyki wykładu. Potrafi sformułować problem badawczy oraz zaproponować jego rozwiązanie. W zakresie kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę ochrony dziedzictwa kultury europejskiej i podejmuje działania w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Jako kryteria oceniania przyjęto: frekwencję, aktywność w trakcie dyskusji, pracę pisemną (sprawozdanie z lektury). Poszczególnym kryteriom przypisano następujące wagi: frekwencja - 40%, aktywność - 30%, praca pisemna - 30%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są przewidywane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marian Dygo | |
Prowadzący grup: | Marian Dygo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Rodzaj przedmiotu: | Wkład monograficzny. |
|
Tryb prowadzenia: | Wykład z elementami konwersatorium. |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Opanowanie wiadomości z historii Europy starożytnej i średniowiecznej przewidzianych przez podstawę programową w liceum ogólnokształcącym. |
|
Skrócony opis: |
Pod pojęciem Europy rozumiany jest obszar cywilizacyjny. Jakie są granice i podziały tak rozumianej Europy? Europa - cywilizacja wyrosła z trzech podstawowych źródeł: chrześcijaństwa, pogańskiego antyku oraz barbaricum; to ostatnie źródło jest często pomijane. Co każde z tych źródeł wniosło do Europy? Jeżeli chodzi o ramy chronologiczne przedmiotu, to obejmuje on schyłek antyku oraz pierwsze 500 lat wieków średnich. Był to okres decydujący o kształcie Europy aż do czasów współczesnych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: 1. Pojęcia: kultura i cywilizacja – 2 godz. 2. Dziedzictwo antyku – demokracja grecka – 1 godz. 3. Dziedzictwo antyku – prawo rzymskie – 1 godz. 4. Dziedzictwo antyku – chrześcijaństwo – 2 godz. 5. Dziedzictwo antyku – cywilizacja bizantyńska – 2 godz. 6. Dziedzictwo Europy barbarzyńskiej (Germanie, Słowianie) – 2 godz. 7. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersalizm karoliński – 1 godz. 8. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersalizm chrześcijański – 1 godz. 9. Dziedzictwo Europy średniowiecznej- państwa i narody – 2 godz. 10. Dziedzictwo Europy średniowiecznej – uniwersytet – 2 godz. |
|
Literatura: |
Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999. Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian: piękno i gorycz Europy, Warszawa 2003. Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997. A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii, Warszawa 1994. A. Świderkówna, Rozmów o Biblii ciąg dalszy, Warszawa 1996. W. Wołodkiewicz, Europa i prawo rzymskie. Szkice z historii europejskiej kultury prawnej, Warszawa 2009. Karol Modzelewski, Europa barbarzyńska, Warszawa 2004. G. Ostrogorski, Dzieje Bizancjum (liczne wydania). N. Davies, Europa. Historia, Warszawa 1997. P. Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.