Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny międzykierunkowy do wyboru: Dziedzictwo i pamięć

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HHB3NP020
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny międzykierunkowy do wyboru: Dziedzictwo i pamięć
Jednostka: Kierunek-Historia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Założenia (opisowo):

Przedmiotem rozważań podejmowanych w niniejszym wykładzie jest pamięć i nasze dziedzictwo posiadające zróżnicowane wymiary. Oba zjawiska odgrywają kluczowe znaczenie dla rozwoju ludzkości, przy czym w perspektywie jednostki mają one wpływ na przyjmowane przez człowieka rodzaje tożsamości. Korespondują one z procesem mentalnym jednostki, który uaktywnia się w procesie bezpośredniej komunikacji interpersonalnej, bazujące m.in. na przekazie oralnym, bądź w odniesieniu do zapisu powiązanego np. z pismem. Upamiętnianie ma wymiar indywidualistyczny, jak i wspólnotowy. Ważną rolę w trwaniu pamięci odgrywają miejsca pamięci oraz nośniki pamięci (np. pamięć materii). To, co jednak przenika do pamięci społecznej z zasobów pamięci jednostek czy grup zależy od wielu czynników (zob. counter memory). Pamięć społeczna nie jest także wolna od mitów, dyskursów, co badane jest w ramach m.in. polityki pamięci. Jak napisał Maurice Halbwachs: „społeczeństwo dąży do usunięcia ze swojej pamięci wszystkiego, co nie wpisuje się w spójny obraz historii. W każdej epoce zmienia ono swoje wspomnienia w ten sposób, by były zgodne ze zmieniającymi się warunkami społecznej równowagi” (1969: 422). W tym kontekście już Paul Ricoeur przestrzegał przed konsekwencjami celebracji jednej wyuczonej wersji historii, z pominięciem jej złożoności, wielokontekstowości itp., co prowadzi do nadmiernego upraszczania. Przy czym dotyczy to zarówno historii oraz pamięci, jak i takich procesów, jak: „odpominanie” (remémoration), zapamiętywanie (mémorisation) czy upamiętnianie (commémoration) (2006: 132–133).

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie aktualnych wyników badań prowadzonych nad zjawiskiem pamięci oraz dziedzictwem kulturowym. Poprzez te zajęcia Student mam możliwość poszerzenia wiedzy na temat tego, jak znakowanie przeszłości przekłada się i wpływa na relacje społeczno-kulturowe istniejące we współczesności.

Pełny opis:

Program zajęć:

1) Wprowadzenie – dziedzictwo biologiczne i kulturowe od najdawniejszych czasów;

2) Zróżnicowane rodzaje pamięci

3-4) Proces zapamiętywania, uczenia się i komunikacji;

5) Pamięć zbiorowa, pamięć społeczna a historia – czyli jak zbiorowo wyobrażamy sobie przeszłość i jak ją upamiętniamy. Counter memory: konflikty pamięci, postpamięć.

6) Problem wykorzenienia i dehumanizacji; Lemkin – zbrodnie przeciw ludzkości a pamięć materii;

7. Dziedzictwo kulturowe a tożsamość. Znaczenie badań miejsc pamięci.

8) Badania etnohistoryczne znaczenie kulturowej wiedzy w przekazie oralnym a nośniki pamięci; Sposoby i metody odzyskiwania „pamięci”.

Literatura:

Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność (przekł. T. Kunz). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Foucaut M., Language, Counter-Memory, Practice: Selected Essays and Interviews, New York 1977

Erll A., Nünning A. (ed.), A Companion to Cultural Memory Studies, Berlin, New York 2010

Golka M., Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa 2009

Hirsch M., The Generation of Postmemory, in: “Poetics today”, vol. 29 (1), Columbus 2008, pp. 103–128

Mink G., Neumayer L., History, Memory and Politics in Central and Eastern Europe: Memory Games, Basingstoke 2013 pp. 1–20.

Olick, J. K.;Robbins J., Social Memory Studies: From “Collective Memory” to the Historical Sociology of Mnemonic Practices, in: “Annual review of sociology”, Vol. 24, new york 1998, pp. 105–140

Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Kraków 2006

Saryusz-Wolska M., Traba R., Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014

Szacka B., Czas przeszły, pamięć i mit, Warszawa 2006

Szpociński A. red., Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa 2009

Tumblety, J., Memory and history : understanding memory as source and subject, London 2013

Wojcieszek K. A., Ewolucja biologiczna jako pamięć wydarzeń. Konsekwencje dla życia społecznego, w: Pamięć w dobie interentu, wyd. Instytut Filozoficzny UW, Warszawa 2013.

Wolff-Powęska A., Pamięć – brzemię i uwolnienie. Niemcy wobec nazistowskiej przeszłości (1945-2010), Poznań 2011

Zerubave E., Time Maps Collective Memory and the Social Shape of the Pastl, print: the University of Chicago press Chicago and London, 2003.

dodatkowa:

Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, tłum. A. kryczyńska-Pham, Warszawa 2008

Bilewicz M, Witkowska M, Stefaniak A, et al. (2017) The lay historian explains intergroup behavior: examining the role of identification and cognitive structuring in ethnocentric historical attributions. Memory Studies 10(3): 310–322.

Burszta, W. J., Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004

Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, tłum. m. król, Warszawa 1969

Lipsitz, G. Time Passages: Collective Memory and American Popular Culture, minneapolis 1990

Kvavilashvili, L., Mirani, J., Schlagman, S., Erskine, J. A., & Kornbrot, D. E. (2010). Effects of age on phenomenology and consistency of flashbulb memories of September 11 and a staged control event. Psychology and Aging, 25(2), 391.

Poczykowski R., Lokalny wymiar pamięci. Pamięć zbiorowa i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce, Białystok 2010

Pomian K., Historia – nauka wobec pamięci, Lublin 2006

Rodak P., Pamiętnik [w:] red. M. Saryusz-Wolska, R. Traba, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Warszawa 2014

Zalewska Anna, 2012, Archeologia jako forma kreowania, pielęgnowania i odzyskiwania pamięci, [w:] Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, red. Stanisław Tabaczyński, Arkadiusz Marciniak, Dorota Cyngot, Anna Zalewska, Poznań, s. 1178–1189.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje związane z pamięcią oraz znaczenia dziedzictwa kulturowego.

Posiada wiedzę o procesach wpływających na pamięć jednostki a w społeczności na zjawisko upamiętniania wraz z mechanizmami mającymi na te procesy wpływ

Wykrywa złożone zależności istniejące pomiędzy przeszłością a współczesnością w kontekście rozwijania umiejętności rozpoznawania złożonych procesów przemian społeczno-kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Ok - ocena końcowa składa się ze średniej z ocen cząstkowych:

A = 50% za zapoznanie się z wykładami

B = 50% za jakość przygotowanej pracy zaliczeniowej (w formie prezentacji)

Ok = Ax 0,5 + Bx 0,5

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)