Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny do wyboru: Archeologia, architektura i sztuka - w poszukiwaniu wspólnej przestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: HHB6NP025
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny do wyboru: Archeologia, architektura i sztuka - w poszukiwaniu wspólnej przestrzeni
Jednostka: Kierunek-Historia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

do wyboru
fakultatywne
monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

W trakcie zajęc studenci rozpozanają obszary spotkania i wzajemnego przenikania się bliskach sobie dyscyplin jakimi są archeologai, historia architektury i historia sztuki. Dostrzegają wzajmne powiązania między tymi dyscyplinami i rozumieją, że dostrzeganie ich powiązań i związanych z tym możlwości badawczych, pozwala o wiele lepiej i głębiej wyjasnić rozmiate zagadki naukowe jakie nieuchronnie musżą się pojawić przy prowadzeniu dogłębnych studiów w kórejś ze wspomnianych dziedziń

Skrócony opis:

W trakcie zajeć prezentowane są możliwosci badawcze jakie niosą ze sobą archeologia, historia architektury i historia sztuki. Omawiane są pola badań przynależne do poszczególnych dyscyplin, i możliwości wykorzytsnia ich w działanich o charakterze intredyscyplinranym. Omwiane są też metody wyciąganai wniosków w poszczególnych dyscyplinach i poszukiwane są wspolne przestrzenie badawcze, w których metody z poszczególnych dyscyplin będą się uzupełniać tworząc bardziej czytelny i komplety obraz przeszłości.

Pełny opis:

W trakcie zajęć prezentowane są możliwosci badawcze archeologii, historii architektury i historii sztuki. Archeologia prezentwoana jest jako naukowa interdyscyplinarna, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań archeologiczno-architektonicznych, Prezentowane są takze probemy zwiażne z dokumnetacją tego rodzaju znalezisk, zrozumeiniem ich kontekstu, oraz zdania konserwatorskie jakie się w trakcie tego rodzaju badań pojawiają. W wypadku historii architektury omawiane są najpierw założenia rozmaitych typów budowli, style architektoniczne oraz, o ile to jest możlwie, technologia ich budowy. Wchodząc w problmetykę historii sztuki skupiamy się nei tylko na ewolucji estetyki malarstwa i rzeżby w poszczególnych okresach,a ale takze na ewolucji sfery symbolicznej, która bardzo mocno przenika do architektury i archeologii. W wypadku narracyjnych przedstawień omwiane są też możliwości ich wykorzystania jako żródeł historycznych oraz materiału porównawczego przy analizie archeologicznej. Omawiane są też różne interdyscyplinaren projkety badawcze uwzględniające wspomniane trzy dyscypliny.

Literatura:

Praca zbiorowa, Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012

S. Suchodolski, Moneta polska i obca w średniowieczu, IAiE PAN, Warszawa 2017

C.Ripa, Ikonologia, tłum. I. Kania, Universitas, Kraków 2008

Praca zbiorowa, Metodyka badań archeologiczno-architektonicznych, SNAP, Warszawa 1999

A. Grzybkowski, Gotycka architektura murowana w Polsce, WUW, Warszawa 2014

J. Białostocki, O dawnej sztuce, jej teorii i historii, Wydawnictwo słowo obraz terytoria, Gdańsk 2009

P. Skubiszewski, Sztuka Europy łacińskiej od VI do IX wieku, Towarszystwo Naukowe KUL, Lublin 2015

A. Buko, Archeologia Polski Wczesnośredniowiecznej, Trio, Warszawa 2011

E.Cole, Architektura. Style i detale, Arkady, Warszawa 2012

W.Koch, Style w architekturze, tłum W. Baraniewski, Świat Książki, Warszawa 2020

Efekty uczenia się:

Student wie jakie mogą byćwspólne obszary badawcze pomiedzy archeologię, historią architektury i historią sztuki.

Student rozumie dlaczego archeologia, historia architektury i historia sztuki są mocno ze sobą powiazane i jak mogą na siebei wpływać w trakcie procesu badawczego.

Student potrafi na wybranych przykładach wskazać wspólne przetzrenia badawcze dla archeologii, historii sztuki i historii architektury.

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna na wybrany temat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Konik
Prowadzący grup: Jacek Konik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)