Wykład monograficzny /z semiarzystami/: Wyzwania i trudności stojące przed badaczami historii XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | HHM4NP014 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny /z semiarzystami/: Wyzwania i trudności stojące przed badaczami historii XIX i XX wieku |
Jednostka: | Kierunek-Historia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Założenia (opisowo): | wymagana znajomość historii Polski na tle powszechnym w XIX i XX wieku |
Skrócony opis: |
ukazanie złożoności wybranych problemów badawczych, wskazanie wyzwań stojących przed badaczem tego okresu, |
Pełny opis: |
Tematy poszczególnych wykładów: 1. Historyk – badacz, poszukiwacz, detektyw, czyli poruszanie się w gąszczu źródeł 2. Polska: naród bez państwa i dwadzieścia lat niepodległości. 3. Syberyjskie losy Polaków XIX-XX wiek. Wybrane zagadnienia. 4. Historia z kobiecą twarzą. O potrzebie nowego spojrzenia na dzieje Polski. 5. Wzorce osobowe w II RP i ich aktualność dla budowania świadomości historycznej. 6. Wychowanie patriotyczne w Polsce międzywojennej. 7. Biografistyka jako sposób na odkrywanie historii. 8. Rola propagandy i indoktrynacji w XX-wiecznej historii Polski. |
Literatura: |
M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1960 S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982 (wybrane rozdziały) B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1976, s. 244-249 O. Bergman, Współczesne muzeum historyczne jako instytucja gromadzenia, przechowywania i udostępniania źródeł historycznych z XIX i XX wieku, „Muzealnictwo” nr 90 R. Stobiecki, Historyk wobec etyki, „Rocznik Antropologii Historii” 2013, nr 1 (4), s. 307-320. S. Kieniewicz, Utrata państwowości i drogi jej odzyskania, [w:] S. Kieniewicz, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 274-277. Twórcy Państwowości Polskiej. Daszyński, Dmowski, Korfanty, Paderewski, Piłsudski, Witos, pod redakcją Tadeusza Skoczka, Warszawa 2020 opracowania i artykuły wskazane do poszczególnych zagadnień |
Efekty uczenia się: |
student potrafi : analizować wskazane zagadnienie, odnieść się do różnych ocen i poglądów argumentować swoje poglądu umie wyrażać idee i przedstawiać argumenty dla ich uzasadnienia; potrafi przeprowadzić analizę tekstu źródłowego; stosuje poprawnie terminologię charakterystyczną dla okresu; ma umiejętność krytycznego odniesienia się do propagandowych przekazów polityków; dysponuje umiejętnościami komunikacyjnymi; zna zakres i charakter swojej wiedzy i rozumie potrzebę jej ciągłego pogłębiania. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach (10%) aktywność (20%) praca pisemna (70%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Załęczny | |
Prowadzący grup: | Jolanta Załęczny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.