PDW1: Procesy Globalizacji w Azji Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | IRB5NPIR-PDW1-Z18/MN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PDW1: Procesy Globalizacji w Azji Wschodniej |
Jednostka: | Akademia Finansów i Biznesu Vistula |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu przybliżyć problematykę procesów globalizacji w regionie wschodnioazjatyckim. Wykład pozwala zdobyć i pogłębić wiedzę, a także umiejętności poznawcze dotyczące procesów i wymiarów globalizacji. Przedmiot ten umożliwia studentowi dyskusję nad koncepcjami i perspektywami badania procesów globalizacji, a także na identyfikację problemów globalnych charakterystycznych dla państw wschodnioazjatyckich. Wykład podzielony jest na kilka bloków, które pozwalają zapoznać się z problematyką globalizacji w regionie wschodnioazjatyckim z różnych perspektyw. Zajęcia koncentrują się na problemie rozwoju gospodarczego, kwestiach politycznych oraz kulturowych. Każdy wykład podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich dostarcza informacji o podstawowych koncepcjach, pojęciach i kategoriach badawczych, druga zaś ilustruje daną problematykę poprzez odniesienie jej do przykładów i danych empirycznych. |
Pełny opis: |
Wykład podzielony jest na kilka bloków, które pozwalają zapoznać się z problematyką globalizacji w regionie wschodnioazjatyckim z różnych perspektyw. Zajęcia koncentrują się na problemie rozwoju gospodarczego, kwestiach politycznych oraz kulturowych. Każdy wykład podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich dostarcza informacji o podstawowych koncepcjach, pojęciach i kategoriach badawczych, druga zaś ilustruje daną problematykę poprzez odniesienie jej do przykładów i danych empirycznych. 1. Wprowadzenie do zajęć. Globalizacja. Regionalizacja. Glokalizacja. Charakterystyka państw wschodnioazjatyckich. • John Baylis, Steve Smith (red.), Globalizacja polityki światowej, Kraków 2005, rozdział 1. 2. Globalizacja i dominacja. Między liberalnym ładem a postkolonializmem. Współpraca czy rywalizacja w przezwyciężaniu problemów globalnych? • Marcin F. Gawrycki, Postkolonializm jako perspektywa badawcza w nauce o stosunkach międzynarodowych, Stosunki Międzynarodowe 2013, nr 1, t. 47. 3. Globalizacja i rozwój ekonomiczny. Rola i znaczenie korporacji międzynarodowych. 4. Chiny – szansa czy zagrożenie? (ćwiczenie) • Anna Żyła, Charakterystyka azjatyckiego modelu rozwoju gospodarczego w świetle teorii oraz doświadczeń krajów zaliczanych do pierwszej i drugiej generacji azjatyckich tygrysów, Prace Naukowe UE we Wrocławiu 2013, nr 315. • Bogdan Góralczyk, Chińska pułapka, w: Przebudzenie smoka, Warszawa 2012. 5. Globalizacja kultury? Wartości kulturowe w procesie globalizacji. 6. Tożsamość państw wschodnioazjatyckich. Globalizacja praw człowieka, uniwersalizm i relatywizm kulturowy. • Mahathir bin Mohamad, Rozważania o wartościach azjatyckich, „Azja–Pacyfik” 1999. • Krzysztof Gawlikowski, Problem praw człowieka z perspektywy azjatyckiej, „Azja–Pacyfik” 1998. |
Literatura: |
Pod każdym tematem. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: IR-K6 – W01 Absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk politycznych, w szczególności stosunków międzynarodowych oraz ich miejsca w systemie nauk i relacjach do innych nauk. IR-K6 – W03 Absolwent ma wiedzę na temat współczesnego środowiska międzynarodowego oraz wskazuje elementy odróżniające je od przeszłych uwarunkowań międzynarodowych. IR-K6 – W04 Absolwent zna kontekst kulturowy, społeczny, gospodarczy i polityczny współczesnych stosunków międzynarodowych oraz jego historyczne uwarunkowania. Umiejętności: IR-K6 – U01 Absolwent umie planować własną pracę i świadomie dokonuje wyborów zawodowych i edukacyjnych. IR-K6 – U04 Absolwent wskazuje problemy pojawiające się w przestrzeni międzynarodowej oraz przeprowadza ich analizę proponując etyczne rozstrzygnięcie. Kompetencje społeczne: IR-K6 - K04 Absolwent jest przygotowany do używania nabytej wiedzy i umiejętności w celu analizowania zdobytych danych, zrozumienia ich złożoności oraz wyartykułowania prawidłowych wniosków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: 1. Esej (50%); 2. Ćwiczenie na zajęciach (50%); 3. Aktywność (podwyższa ocenę); 4. Obecność na zajęciach (warunek podstawowy). ESEJ - wymagania: 1. 2-3 strony, nie później niż do dnia, w którym odbywają się ostatnie zajęcia, na adres a.grzywacz@vistula.edu.pl 2. Esej na podstawie pracy Krzysztof Gawlikowski, Problem praw człowieka z perspektywy azjatyckiej, „Azja–Pacyfik” 1998. W eseju należy odpowiedzieć na pytania: 1. O czym jest artykuł? 2. Na czym polega odmienność tradycji „azjatyckiej” 3. Czy zgadzasz się z twierdzeniami przedstawionymi w tekście?/Z czym się nie zgadzasz? 4. Czy odmienność kulturowa jest wystarczającym uzasadnieniem odrzucenia „uniwersalizmu” praw człowieka? |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Grzywacz-Gawrycka | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.