Wykład fakultatywny: Holokaust – geneza ostatecznego rozwiązania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | LLM3NP002-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład fakultatywny: Holokaust – geneza ostatecznego rozwiązania |
Jednostka: | Kierunek-Politologia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Słuczacze poznają tzw. głęboką genezę Holokustu . Chronologicznie tematyka zajeć sięga XIX wieku kiedy kształtują się idee , kóre doprowadzą do Holokaustu. Słuchacze pozanja także ruch naodowo - socjalistyczny jako zjawisko religijne |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą tła ideowego i społecznego narodzin ideii "Ostatecznego Rozwiązania" kwestii żydowskiej. Omawiane są idee i odkrycia, kóre doprowadziły do ukształtowania się w XIX wieku zrębów ideologii nazistowskiej, z której wywodzi się nie tylko koncpecja oddzielania tzw "ras" ludzkich, ale także idea "religijnego" posłannictwa "rasy". |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą tła ideowego i społczenego narodzin ideii "Ostatecznego Rozwiązania" kwestii żydowskiej. Omawiane są idee, kórych głeboka geneza sięga nawet XVI wieku (tzw. język Noego),a które na poczatku nie miały nawet w zamyśle charakteru rasistowskieg. jednka ich rozój w nast,epncyh stuleciach doprowadził do pojawienia się koncepcji (np. Aryjczycy), które zostały wykorzystane w złej sprawie w momencie narodzin koncepcji tzw. "ludzkich ras". Omawiany jest także rozwój ezoterycznej i neopogańskiej duchowosći w XIX wieku , kótóry doprowadzil do narodzin "religijnej" odmiany rasowości, co zaowocówąło stworzeniem naorodow-socjalsitycznego "kultu", co z kolei doprowadziło do pojawiienia się u naizistów rodzaju "reliugijnego" fanatyzmu, kóry pozwalłą im morodować miliony ludzi. Słuchacze poznają tło takich koncepcji i rozumieją skąd się brąło tak wielu niemiemickich kató bezbronnych. |
Literatura: |
M. Hesemann, Religia Hitlera, Warszawa 2011 I. Heinemann, Rasa, ziemia, niemiecka krew. Głowny Urząd Rasy i Osadnictwa SS i nowy porządek rasowy Europy, Gdańsk 2014 L. Rees, Auschwitz. Naziści i "Ostateczne rozwiązanie", Warszawa 2007 G. Aly, Obciążeni. "Eutanazja" w nazistowskich Niemczech, Wołowiec 2015 M. D. Dederichs, Heydrich. Twarz zła, Wrocława 2005 E. Kurlander, Demony Hitlera. Ezoteryczne korzenie III Rzeszy, Warszawa 2017 Ch. Ingard, Wierzyć i niszczyć. Inetelektualiściw machinie wojennej SS, Wołowiec 2013 B. Hamann, Wiedeń Hitlera, Poznań 2013 J.L. Vulleierem, Lustro Zachodu. Nazizm i cywilizacja zachodnia, Warszawa 2016 Dodatkowa bibliografia dotycząca zagadneiń szczegółowych zostanie podana w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
Student wie jakie było two powstania ideologii nazistwoskiej Student rozumie dlaczego plan masowego wymordowania Żydów znalazł tylu wykonawców Student potrafi wyjaśnić jakie było ideowe tło narodzin koncepcji "Ostatecznego Rozwiązania Kwestii Żydowskiej" |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny/zaliczenie pisemne |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin, 28 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Konik | |
Prowadzący grup: | Jacek Konik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.