Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PDW: Wyzwania zarządzania jakością w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: MNB6NP001/ep
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PDW: Wyzwania zarządzania jakością w praktyce
Jednostka: Kierunek-Zarządzanie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wyzwania zarządzania jakością w praktyce to prezentacja problematyki działań projakościowych niezbędnych do kreowania rzeczywistości, która Państwa otacza. Skupia się na istocie zrozumienia i postrzegania zagadnień dotyczących możliwości doskonalenia jakości naszego życia, problematyce wdrażania skutecznego systemu zarządzania jakości, stosowania w praktyce instrumentarium zarządzania jakością i ocenie poziomu jakości.

Pełny opis:

• Zrozumienie i dostrzeganie korzyści z doskonalenia jakości - celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej wagi zrozumienia i postrzegania doskonalenia jakości, która pozwoli na lepsze wykorzystanie instrumentów zaprezentowanych w następnych tematach.

Zaprezentowano problematykę poprawy i doskonalenia jakości w aspekcie

uświadomienia paradygmatu jakości oraz potrzeby pobudzenia projakościowego myślenia dla kreowania nowego poziomu jakości życia człowieka.

Ważne jest dostrzeganie zależności pomiędzy jakością efektów pracy człowieka i jakością jego życia, oraz sprzężenia zwrotnego decydującego o jakości jego pracy wskutek satysfakcji osobistej z wytworzonych dóbr i świadczonych usług. To człowiek ze swoimi uwarunkowaniami psychologicznymi, fizycznymi i kulturowymi zarówno kreuje jak i dokonuje oceny poziomu jakości.

Analiza prezentowanych zagadnień udziela odpowiedzi na pytania: Jak rozumieć jakość ?, Jak dostrzec możliwości jej poprawy ?, Jak doskonalić i kreować jej poziom ?, Jak pobudzać do kreatywnego działania (przywódca to nie ekonom z batem !)?, Co z kosztami i jakie są czynniki determinujące ocenę jakości z punktu widzenia konsumenta i producenta

Wskazano propozycje wdrażania określonych praktyk jako drogowskazu dla menedżera jakości ( cykl PDCA, zasady Deminga, zasady Jurana, Kaizen )

• Koncepcje zarządzania jakością - wybór stosowania – celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej korzyści stosowania w praktyce zawodowej koncepcji zarządzania jakością: koncepcji TQM, koncepcji wg norm ISO i koncepcji Six Sigma.

- koncepcja TQM ( Total Quality Management) jako zarządzanie jakością poprzez powszechne zaangażowanie

- koncepcja ISO ( normalizacja) jako zarządzanie jakością poprzez spełnianie i przestrzeganie uznanych standardów

- koncepcja Six Sigma jako zarządzanie jakością poprzez pomiar skuteczności działań

Zrozumienie i przegląd przesłanek wdrażania do praktyki koncepcji pozwala znaleźć odpowiednie rozwiązanie w wyborze danej koncepcji w danych warunkach jako najlepszej.

Zaleca się wypracowanie spersonalizowanego modelu zarządzania jakością wybierając elementy najlepiej dopasowane do danej organizacji i uwarunkowań jej funkcjonowania.

• Wybrane instrumenty zarządzania jakością – celem jest uzyskanie praktycznych umiejętności stosowania instrumentarium zarządzania jakością . Przedstawiono tu wybrane narzędzia: diagram Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, diagram relacji, systematyki, karty kontrolne Shewharta.

W odniesieniu do zaprezentowanych wcześniej zasad zarządzania jakością, zawarto wskazówkę dotyczące podejmowania decyzji na podstawie dowodów (zasada 7).

Na podstawie danych opisujących fakty przeszłości i teraźniejszości budujemy modele prognoz i wtedy podejmujemy decyzje. Zaprezentowano wybrane instrumentarium zarządzania jakości, narzędzia: Diagram Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, diagram relacji, diagram systematyki, karty kontrolne Shewharta. Narzędzia te są stosowane przy zbieraniu i przetwarzaniu danych dotyczących aspektów jakości. Służą do monitorowania i diagnozowania. Stanowią wsparcie dla identyfikacji relacji między poszczególnymi elementami systemu zarządzania. Jest to ilościowy opis tych relacji w szacowaniu prawdopodobieństwa pewności ich wystąpienia.

• Wartościowanie jakości – celem jest uzyskanie umiejętności wartościowania jakości, wyliczenia wskaźnika jakości.

Podano przykład wyliczenia i analizy w aspekcie możliwości uzyskania wyższego poziomu jakości produktu.

Literatura:

Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN , Warszawa 2017

Lisiecka K., Kreowanie jakości. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2002

Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2016

Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy, narzędzia, Helion, Gliwice 2011

PN-EN ISO 9001:2015-10 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, 2016

PN-EN ISO 9000:2015 -10 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia PKN, 2016

Greber T., Statystyczne sterowanie procesami- doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft, Kraków 2000

Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Humanitas, Sosnowiec 2005

Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2007

www.iso.org , www.pca.gov.pl , www.pcbc.gov.pl , www.pkn.pl

Metody i kryteria oceniania:

1.Prace cząstkowe - 50% oceny. Zadania stanowiące prace cząstkowe (zawarte w materiałach): sformułowanie postrzegania pojęcia jakości uwzględniające determinanty jakości swojego życia; wykonanie diagramu Pareto-Lorenza i diagramu Ishikawy; wyliczenie wskaźnika jakości dla wybranego obiektu.

2. Zaliczenie końcowe - 50% oceny. Odpowiedź na pytania podane w formie zagadnień do wyjaśnienia (ocena poprawności i uszczegółowienia odpowiedzi) np. Przedstaw zasady zarządzania jakością, Przedstaw cykl PDCA….

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kopciuszewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kopciuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kopciuszewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kopciuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kopciuszewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kopciuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-07-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Kopciuszewska
Prowadzący grup: Elżbieta Kopciuszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)