PDW: Wyzwania zarządzania jakością w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MNB6NP001/ep |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PDW: Wyzwania zarządzania jakością w praktyce |
Jednostka: | Kierunek-Zarządzanie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wyzwania zarządzania jakością w praktyce to prezentacja problematyki działań projakościowych niezbędnych do kreowania rzeczywistości, która Państwa otacza. Skupia się na istocie zrozumienia i postrzegania zagadnień dotyczących możliwości doskonalenia jakości naszego życia, problematyce wdrażania skutecznego systemu zarządzania jakości, stosowania w praktyce instrumentarium zarządzania jakością i ocenie poziomu jakości. |
Pełny opis: |
• Zrozumienie i dostrzeganie korzyści z doskonalenia jakości - celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej wagi zrozumienia i postrzegania doskonalenia jakości, która pozwoli na lepsze wykorzystanie instrumentów zaprezentowanych w następnych tematach. Zaprezentowano problematykę poprawy i doskonalenia jakości w aspekcie uświadomienia paradygmatu jakości oraz potrzeby pobudzenia projakościowego myślenia dla kreowania nowego poziomu jakości życia człowieka. Ważne jest dostrzeganie zależności pomiędzy jakością efektów pracy człowieka i jakością jego życia, oraz sprzężenia zwrotnego decydującego o jakości jego pracy wskutek satysfakcji osobistej z wytworzonych dóbr i świadczonych usług. To człowiek ze swoimi uwarunkowaniami psychologicznymi, fizycznymi i kulturowymi zarówno kreuje jak i dokonuje oceny poziomu jakości. Analiza prezentowanych zagadnień udziela odpowiedzi na pytania: Jak rozumieć jakość ?, Jak dostrzec możliwości jej poprawy ?, Jak doskonalić i kreować jej poziom ?, Jak pobudzać do kreatywnego działania (przywódca to nie ekonom z batem !)?, Co z kosztami i jakie są czynniki determinujące ocenę jakości z punktu widzenia konsumenta i producenta Wskazano propozycje wdrażania określonych praktyk jako drogowskazu dla menedżera jakości ( cykl PDCA, zasady Deminga, zasady Jurana, Kaizen ) • Koncepcje zarządzania jakością - wybór stosowania – celem jest przekazanie wiedzy dotyczącej korzyści stosowania w praktyce zawodowej koncepcji zarządzania jakością: koncepcji TQM, koncepcji wg norm ISO i koncepcji Six Sigma. - koncepcja TQM ( Total Quality Management) jako zarządzanie jakością poprzez powszechne zaangażowanie - koncepcja ISO ( normalizacja) jako zarządzanie jakością poprzez spełnianie i przestrzeganie uznanych standardów - koncepcja Six Sigma jako zarządzanie jakością poprzez pomiar skuteczności działań Zrozumienie i przegląd przesłanek wdrażania do praktyki koncepcji pozwala znaleźć odpowiednie rozwiązanie w wyborze danej koncepcji w danych warunkach jako najlepszej. Zaleca się wypracowanie spersonalizowanego modelu zarządzania jakością wybierając elementy najlepiej dopasowane do danej organizacji i uwarunkowań jej funkcjonowania. • Wybrane instrumenty zarządzania jakością – celem jest uzyskanie praktycznych umiejętności stosowania instrumentarium zarządzania jakością . Przedstawiono tu wybrane narzędzia: diagram Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, diagram relacji, systematyki, karty kontrolne Shewharta. W odniesieniu do zaprezentowanych wcześniej zasad zarządzania jakością, zawarto wskazówkę dotyczące podejmowania decyzji na podstawie dowodów (zasada 7). Na podstawie danych opisujących fakty przeszłości i teraźniejszości budujemy modele prognoz i wtedy podejmujemy decyzje. Zaprezentowano wybrane instrumentarium zarządzania jakości, narzędzia: Diagram Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, diagram relacji, diagram systematyki, karty kontrolne Shewharta. Narzędzia te są stosowane przy zbieraniu i przetwarzaniu danych dotyczących aspektów jakości. Służą do monitorowania i diagnozowania. Stanowią wsparcie dla identyfikacji relacji między poszczególnymi elementami systemu zarządzania. Jest to ilościowy opis tych relacji w szacowaniu prawdopodobieństwa pewności ich wystąpienia. • Wartościowanie jakości – celem jest uzyskanie umiejętności wartościowania jakości, wyliczenia wskaźnika jakości. Podano przykład wyliczenia i analizy w aspekcie możliwości uzyskania wyższego poziomu jakości produktu. |
Literatura: |
Hamrol A., Zarządzanie i inżynieria jakości, PWN , Warszawa 2017 Lisiecka K., Kreowanie jakości. Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 2002 Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2016 Wawak S., Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy, narzędzia, Helion, Gliwice 2011 PN-EN ISO 9001:2015-10 Systemy zarządzania jakością. Wymagania. PKN, 2016 PN-EN ISO 9000:2015 -10 Systemy zarządzania jakością. Podstawy i terminologia PKN, 2016 Greber T., Statystyczne sterowanie procesami- doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA, StatSoft, Kraków 2000 Borkowski S., Mierzenie poziomu jakości, Humanitas, Sosnowiec 2005 Hamrol A. Zarządzanie jakością z przykładami. PWN, Warszawa 2007 www.iso.org , www.pca.gov.pl , www.pcbc.gov.pl , www.pkn.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Prace cząstkowe - 50% oceny. Zadania stanowiące prace cząstkowe (zawarte w materiałach): sformułowanie postrzegania pojęcia jakości uwzględniające determinanty jakości swojego życia; wykonanie diagramu Pareto-Lorenza i diagramu Ishikawy; wyliczenie wskaźnika jakości dla wybranego obiektu. 2. Zaliczenie końcowe - 50% oceny. Odpowiedź na pytania podane w formie zagadnień do wyjaśnienia (ocena poprawności i uszczegółowienia odpowiedzi) np. Przedstaw zasady zarządzania jakością, Przedstaw cykl PDCA…. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-07-14 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kopciuszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.