Komunikacja społeczna i prawo do informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | NNB5NP006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna i prawo do informacji |
Jednostka: | Kierunek-Bezpieczeństwo narodowe |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouczelniane |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do szeroko rozumianych zagadnień z zakresu komunikacji społecznej i prawa do informacji. Student zostanie zapoznany z podstawami komunikacji, barierami komunikacyjnymi, retoryka i erystyką, mową ciała, empatią i emocjami w komunikacji, manipulacją oraz wiedzą z zakresu kreowania wizerunku. Student będzie analizować najważniejsze akty prawne z zakresy ochrony informacji. Ponadto student nauczy się poprawie prezentować wypowiedz/prezentację na forum oraz prowadzić debatę logicznie argumentując swoje poglądy.Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy z teorii i praktyki komunikowania społecznego i rozbudzenie zainteresowań z tej dziedziny. Zapoznanie z teorią komunikacji i językoznawstwa oraz metodami i technikami badań medioznawczych przydatnymi w polityce i animacji politycznej. |
Pełny opis: |
1. Rozumienie komunikacji. Dlaczego warto umieć komunikować się. 2 2. Prawda i „postprawda”. Banki informacyjne i nowe media, retoryka i erystyka. Manipulacja językowa. Tworzenie narracji. Tematy zastępcze. ABC dobrego mówcy. ABC grzeczności językowej. 2 3. Nauka o komunikowaniu się – różne podejścia do problemu komunikacji, modele procesu komunikacyjnego, kultura uczestnictwa, zasady percepcji rzeczywistości. Formuła H. Lasswell i inne. Wpływ społeczny. 2 4. Osobowościowe uwarunkowania komunikowania się. Program Uniwersytetu Yale. Systemy reprezentacji, typy osobowości, analiza transakcyjna, empatia, typy procesów poznawczych Petty`ego i Cacioppo, manipulacja, komunikacja niewerbalna. Psycholingwistyczne podejście do procesu komunikowania. Słuchanie skuteczne. Bariery słuchania, Techniki słuchania. Sztuka argumentowania. 2 5. Zasady komunikacji internetowej. Społeczeństwo informacyjne. Nowe formy komunikacji. 2 6. Dostęp do informacji publicznej. Ochrona danych niejawnych. Dostęp do informacji publicznej. Ochrona danych osobowych. Prawo prasowe. 3 7. Kreowanie wizerunku. Wystąpienie publiczne. Spotkanie twarzą w twarz. Debata. 2 |
Literatura: |
1. B. Dobek – Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, „Astrum”, Wrocław 2004. 2. Em. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2000. 3. R. Cialdini, Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017. 4. Polszczyzna na co dzień, PWN, Warszawa 2020. 5. J. Berko Gleason, N. Bernstein Ratner – red. naukowa, Psycholingwistyka ,GWP, Gdański2005. 6. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 roku O ochronie informacji niejawnych 7. Ustawa z dnia 6 września 2001 roku. O dostępie do informacji publicznej 8. Ustawa z dnia 10 maja 2018 roku. O ochronie danych osobowych 9. Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 roku. Prawo prasowe po zmianach z 31 sierpnia 2018 roku |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Ma wiedzę o polityczno-prawnych uwarunkowaniach bezpieczeństwa narodowego w obszarze komunikowania się i prawa do informacji • Zna współczesne teorie komunikowania i koncepcje prawa do informacji • Ma wiedzę o komunikowaniu się i prawie do informacji, którą można wykorzystać dla rozwoju własnej przedsiębiorczości Umiejętności: • Prawidłowo posługuje się podstawowymi aktami prawnymi regulującymi prawo do informacji • Umiejętnie korzysta z reguł komunikowania społecznego • Rozumie zagrożenia dla demokratycznego komunikowania społecznego oraz prawa każdego do informacji • Potrafi analitycznie scharakteryzować wybrane aspekty komunikowania społecznego Kompetencje • Ma świadomość potrzeby aktywnego uczestnictwa w komunikowaniu społecznym • Potrafi myśleć w sposób kreatywny w sferze bezpieczeństwa informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Zaliczenie pisemne lub 2) Referat problemowy w formie eseju 3) Znajomość zadanej literatury 4) Konsultacje za pomocą MT, poczty elektronicznej i telefoniczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patryk Kaleta | |
Prowadzący grup: | Patryk Kaleta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Ostrowski | |
Prowadzący grup: | Dariusz Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Cichorz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Cichorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Cichorz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Cichorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.