Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny: Zagrożenia cywilizacyjne współczesnej młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PDW-PPM2NP004
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny: Zagrożenia cywilizacyjne współczesnej młodzieży
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Założenia (opisowo):

Wyposażenie w wiedzę na temat rodziny jako podstawowego i najważniejszego środowiska wychowawczego z uwzględnieniem problemów wychowawczych i zagrożeń współczesnej rodziny polskiej, przyczyn ich powstawania oraz sposobów radzenia sobie z nimi; kształtowanie umiejętności rozpoznawania problemów wychowawczych i zagrożeń współczesnej rodziny polskiej oraz konstruowania działań mających na celu wspomaganie rodziny problemowej i niewydolnej wychowawczo; kształtowanie gotowości do podejmowania działań mających na celu przeciwdziałanie problemom i zagrożeniom cywilizacyjnym współczesnej rodziny polskiej oraz nastawionych na kompensację skutków wychowania dziecka w rodzinie trudnej, problemowe, niewydolnej wychowawczo.

Skrócony opis:

Pojęcie i rodzaje zagrożeń cywilizacyjnych we współczesnym świecie. Globalizacja i jej konsekwencje w wymiarze indywidualnym i społecznym. Rodzina jako podstawowe środowisko społeczne. Przemiany rodziny współczesnej. Pauperyzacja rodziny polskiej. Konsekwencje bezrobocia, biedy i ubóstwa polskich rodzin. Czynniki patologiczne w rodzinie. Przemoc w rodzinie. Rodzina wobec problemów zdrowotnych i niepełnosprawności. Problematyka starzenia się społeczeństwa polskiego. Pracoholizm jako poważne zagrożenie dla funkcjonowania współczesnej rodziny. Subkultury i sekty w procesie oddziaływania na dzieci, młodzież i dorosłych. Mass media jako dominująca przestrzeń życiowa współczesnego człowieka. Edukacja medialna i jej rola w przygotowaniu społeczeństwa do prawidłowego posługiwania się mediami jako narzędziami komunikowania, uczenia się, zdobywania, gromadzenia oraz przetwarzania informacji. Instytucje i organizacje działające na rzecz wspierania rodziny znajdującej się w sytuacji kryzysu.

Pełny opis:

Wykład

1. Pojęcie i rodzaje zagrożeń cywilizacyjnych we współczesnym świecie. Globalizacja i jej konsekwencje w wymiarze indywidualnym i społecznym – (2 godz.).

2. Środowisko życia a środowisko wychowawcze. Rodzina jako podstawowe środowisko społeczne. Przemiany rodziny współczesnej. Rodzina funkcjonalna, dysfunkcjonalna i patologiczna. Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych – (2 godz.).

3. Pauperyzacja rodziny polskiej. Konsekwencje bezrobocia, biedy i ubóstwa polskich rodzin. Alkoholizm i inne uzależnienia jako czynniki upośledzające wychowawcze funkcjonowanie rodziny. Przemoc w rodzinie. Formy przemocy fizycznej i psychicznej. Zaniedbanie jako forma przemocy w rodzinie – (2 godz.).

4. Rodzina wobec problemów zdrowotnych i niepełnosprawności. Problematyka starzenia się społeczeństwa polskiego – (2 godz.).

5. Pracoholizm jako poważne zagrożenie dla funkcjonowania współczesnej rodziny. Subkultury i sekty w procesie oddziaływania na dzieci, młodzież i dorosłych – (2 godz.).

6. Mass media jako dominująca przestrzeń życiowa współczesnego człowieka. Media elektroniczne jako ważne determinanty rozwoju osobowości młodego człowieka. Nowe szanse rozwojowe oraz poważne zagrożenia płynące ze strony mass mediów. Uzależnienie internetowe i od gier komputerowych: objawy, skutki, możliwości przeciwdziałania. Cyberprzemoc: przyczyny, konsekwencje oraz sposoby przeciwdziałania agresji elektronicznej – (2 godz.).

7. Edukacja medialna i jej rola w przygotowaniu społeczeństwa do prawidłowego posługiwania się mediami jako narzędziami komunikowania, uczenia się, zdobywania, gromadzenia oraz przetwarzania informacji – (2 godz.).

8. Instytucje i organizacje działające na rzecz wspierania rodziny znajdującej się w sytuacji kryzysu. Pomocnicza i interwencyjna rola państwa w procesie przezwyciężania problemów rodziny. Tworzenie systemu działań opiekuńczo-wychowawczych na rzecz wsparcia dziecka i rodziny w środowisku lokalnym – (2 godz.).

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Adamski F. Rodzina. Wymiar społeczno – kulturowy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.

2. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI w., Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”, Białystok 2000..

3. Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002

4. Kukołowicz T., Rodzina wychowuje, Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej w Stalowej Woli, Stalowa Wola 1998.

5. Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

1. Dutkiewicz W., Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Wydawca „Stachurski”, Kielce 2001.

2. Gnitecki J., Wstęp do metod i przetwarzania wyników badań w naukach pedagogicznych, Poznań 2004.

3. Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

4. Maszke A. W., Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004.

5. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007.

6. Palka S., Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.

7. Palka S., Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student wymienia podstawowe instytucje i organizacje działające na rzecz wspierania rodziny znajdującej się w sytuacji kryzysu oraz omawia specyfikę ich działania. Student charakteryzuje pomocniczą oraz interwencyjną rolę państwa w procesie przezwyciężania problemów rodziny, wskazuje sytuacje obligujące instytucje polityki społecznej państwa do podejmowania działań o charakterze pomocowym oraz interwencyjnym. Student wymienia i omawia instytucjonalne (materialne i niematerialne formy wsparcia nastawione na wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka wychowywane w rodzinie problemowej, zubożonej materialnie i kulturowo.

PED2P_W10

Student zna podstawowe uwarunkowania procesu wychowania zachodzącego w podstawowych środowiskach wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem rodziny jako najważniejszego środowiska wychowawczego. Student przedstawia znaczenie przestrzeni medialnej w realizacji procesu wychowania orz edukacji; omawia nowe szanse rozwojowe oraz poważne zagrożenia płynące ze strony mass mediów, a także istotę i założenia edukacji medialnej.

PED1P_W12

Student posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych, potrafi pokazać istotne różnice oraz cechy wspólne środowiska życia od środowiska wychowawczego; student posiada wiedzę na temat rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego, potrafi omówić przemiany rodziny współczesnej, posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania rodziny funkcjonalnej, dysfunkcjonalnej, patologicznej oraz rodziny o skumulowanych czynnikach patogennych. Student posiada wiedzę na temat zagrożeń cywilizacyjnych współczesnego świata, w tym rodziny jako podstawowej grupy społecznej. Student zna podstawowe zagrożenia i problemy współczesnej rodziny polskiej, takie jak: pauperyzacja, bezrobocie, przemoc, alkoholizm i inne uzależnienia, problemy zdrowotne i niepełnosprawność, sekty i subkultury. Student omawia problematykę oraz konsekwencje starzenia się społeczeństwa polskiego.

PED1P_W13

UMIEJĘTNOŚCI

Student posiada dobrze rozwinięte zdolności w obszarze procesu komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się z zastosowaniem właściwych technik komunikacyjnych, mających na celu unikanie barier oraz wykorzystanie podstawowych przesłanek prawidłowej i skutecznej komunikacji międzyludzkiej.

PED2P _U03

Student posiada umiejętności dostrzegania oraz interpretowania problemów oraz zagrożeń cywilizacyjnych współczesnej rodziny polskiej. Student wykorzystuje posiadaną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną w celu dokonania właściwego rozpoznania uwarunkowań zakłóceń występujących w funkcjonowaniu rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego. Student potrafi w trafny sposób dokonać analizy i interpretacji zjawisk zachodzących w obszarze funkcjonowania środowiska rodzinnego z jednoczesną umiejętnością dostrzegania w ich obszarze nieprawidłowości i zakłóceń wymagających wsparcia i specjalistycznej pomocy.

PED2P _U07

Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu opracowywania strategii działań pomocowych w odniesieniu do konkretnych problemów rodziny jako podstawowego środowiska wychowawczego, podstawowej grupy społecznej oraz instytucji społecznej.

PED2P _U08

Student potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, potrafi dzielić się zdobytym doświadczeniem oraz wykorzystywać je dla optymalizacji działań nastawionych na rozwiązywanie sytuacji trudnych, problemowych – dotykających rodzinę jako podstawowe środowisko wychowawcze.

PED2P _U12

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest świadomy poziomu swoich umiejętności i kompetencji społecznych, jest otwarty na ich permanentne doskonalenie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.

PED2P _K01

Student odznacza się dojrzałością w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu zadań z obszaru rozpoznawania oraz eliminowania zagrożeń rodziny, jest świadomy ogromnego znaczenia zasad etyki zawodowej w pracy doradcy.

PED2P _K06

Student wykazuje się wrażliwością na problemy społeczne w obszarze funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego i gotowy do podejmowania współpracy z otoczeniem w celu przeciwdziałania tym problemom. Student posiada kompetencje do efektywnego porozumiewania się w zespole oraz przyjmowania w nim różnych ról.

PED2P _K07

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji.

Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry: 4,75-5,0,

– dobry plus: 4,5-4,74,

– dobry: 4,0-4,49,

– dostateczny plus: 3,5-3,99,

– dostateczny: 3,0-3,49.

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad -

wagi mające wpływ na ocenę końcową:

OP = M x 0,8 + P x 0,2

(ocena M)

Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania, inicjowania dyskusji

(ocena P)

Postawa na zajęciach: obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja dydaktyczna, informacja zwrotna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)