Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład fakultatywny: Archeologia biblijna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PDW-WH-007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład fakultatywny: Archeologia biblijna
Jednostka: Kierunek-Historia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z aktualna wiedzom i stanem badań dotyczącym szeroko pojetej Archeologii Biblijnej. Wiedza z tej dziedziny jest dla wielu osób szalenie ważnaze wzglądu na związki z Biblią. Pozwala nie tylko budować włąsny światopogląd, ale pokazuje w jak złożonym i wielowyiarowym świecie rodziła się Biblia, która jest fundamentem całej wielkiej tradycji juedochrześcijańskiej, która odegrała kluczową rolę w kształtowaniu się wspólczesnej tożsamosci europejskiej i europejskich standardów. Zatem wykłąd ten jest jakby pokazaniem pierwotnych źródeł naszej wpsółczesnej europejskiej kultury i tradcyji.

Skrócony opis:

W pierwszej części wykładu studenci zapoznają się Biblią jako źródłem historycznym, rezulatatmi badań nad historią tekstu biblijnego i dyskusjami o wiarygodnosci przekaznaych w nim tradcyji. W dalszej części wykładu studenci poznają wyniki badań nad wiarygodnością bibiljnej narracji historycznej. Analizując metody badawcze i sposoby inetrpretacj uzyskanych wyników uczą się patrzeć na teksty biblijne jako na jedno z najtrudniejszych do inetrpretacji źródeł, wymagjące inetrdyscyplinarnego podejścia zgodnego z nowoczesnymi standardami badań naukowych.

Pełny opis:

W pierwszej części wykładu studenci zapoznają się Biblią jako źródłem historycznym, rezulatatmi badań nad historią tekstu biblijnego i dyskusjami o wiarygodnosci przekaznaych w nim tradcyji. Dowiadują się czym jest "tradycja ustna", jako najbardziej pierwotny sposób tworzenia narracji historycznej. Dowiadują się także jaki wpływ ma forma literacka źródła pisanego na treść i formę przekazywania przez nią informacji. W dalszej części wykładu studenci poznają wyniki badań nad wiarygodnością bibiljnej narracji historycznej. Pozanja metody badawcze i ustalenia poczynione przez archeologów, którzy przy interpetacji danych czesto wykorzystują interdyscyplinarne podejscie łącząc ze soba możliwosci różnych dzień wiedzy i twrzoac w ten sposób sojny obraz przeszłosci. Analizując metody badawcze i sposoby inetrpretacj uzyskanych wyników uczą się patrzeć na teksty biblijne jako na jedno z najtrudniejszych do inetrpretacji źródeł, wymagające inetrdyscyplinarnego podejścia zgodnego z nowoczesnymi standardami badań naukowych.

Literatura:

Ciecieląg J., Żydzi w okresie Drugiej Świątyni 538 przed Chr. - 70 po Chr., Kraków 2011

de Vaux R. , Instytucje Starego Testamentu, t. I i II, Poznań 2004

Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej,(red.) A. Negev, Warszawa 2002

Johnson P., Cywlizacje Ziemi Świętej, Kraków 1995

Kultury Żydów 1 Śródziemnomorskie początki,(red.) D. Biale, Warszawa 2018

Liverani M., Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Wraszawa 2014

Milik J. T., Dziesięć lat odkryć na Pustyni Judzkiej, Kraków 1999

Qumarn. Pomiędzy Starym a Nowym Testamentem, (red.) H. Drawnel, A.Piwowar, Lublin 2009

Shanks H., Tajemnica i znaczenie Zwojów znad Morza Martego, Warszawa 2002

Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, (red.) H. Shanks, Warszawa 2007

Świat Biblii, (red.) A. Lemaire, Wrocław 2001

Warzecha J., Historia dawnego Izraela, Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Student wie w jaki sposób weryfikuje się historyczność zapisanych w Bibli tradycji.

Student rozumie dlaczego Biblia jest uważana za jedno z najtrudniejszych do interpretacji źródeł historycznych.

Student potrafi zastosować w podstawowym zakresie interdyscyplinarne podejście z zakresie wnioskowania historycznego

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny, którego forma zostanie uzgodniona z prowadzącym zajęcia. 100%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Konik
Prowadzący grup: Jacek Konik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)