Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PDW2:Biznes plan w działalności przedsiębiorstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PDW2-WB-M2NPFA04
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PDW2:Biznes plan w działalności przedsiębiorstwa
Jednostka: Kierunek-FiR
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Skrócony opis.

Wymagania wstępne:

Wymagane podstawy z zakresu funkcjonowania i organizacji przedsiębiorstwa, podstaw prawa gospodarczego w Polsce oraz mikro- i makroekonomicznych zasad rynkowych.

Cele przedmiotu:

C1. Przekazanie, usystematyzowanie i skategoryzowanie wiedzy dotyczącej typów biznes planów, zasad budowy i zastosowań biznes planów. Nabywają umiejętności wyjaśniania i zastosowania planowania procesów finansowych i gospodarczych.

C2. Studenci zdobywają umiejętności formułowania pomysłu przedsiębiorstwa ( innej organizacji) lub projektu inwestycyjnego. Ponadto rozwijają umiejętność samodzielnego tworzenia biznes planu przedsiębiorstwa (innej organizacji) lub przedsięwzięcia inwestycyjnego.

C3. Studenci zdobywają odpowiednie kompetencje społeczne, przygotowujące do analizy ryzyka finansowego i gospodarczego związanego z planem, realizacja i ocena wykonania danego biznes planu.

Pełny opis:

1. Biznes plan - wyjaśnienie pojęcia. Cele, zadania i funkcje biznes planu. Podstawowe zasady konstrukcji biznes planu. Ogólne zasady metodyczne przygotowania biznes planu.Typowe zastosowania biznes planu. Struktura biznes planu ( układ treści, podstawowe elementy dokumentu). Przykłady i struktura biznes planu małego przedsiębiorstwa, biznes plan dużego przedsiębiorstwa.

2. Źródła danych do budowy biznes planu. Charakterystyka profilu przedsięwzięcia. Wskazywanie celów krótkoterminowych i długoterminowych. Analiza SWOT na potrzeby biznes planu.

3. Analiza rynku na potrzeby biznes planu. Źródła danych o rynku. Jak analizować informacje z rynku. Określanie wielkości potencjalnego rynku. Chłonność rynku. Szacunkowy udział firmy w rynku. Identyfikacja docelowych segmentów rynku. Sporządzanie profilu klienta. Analiza konkurencji. Analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, jego konkurencyjności oraz zdolności konkurencyjnej.

4. Analiza marketingowa w biznes planie. Identyfikacja instrumentów marketingu mix: opis strategii produktowej, cenowej, dystrybucji, promocji. Budowanie strategii marketingowej w biznes planie.

5. Plan działalności operacyjnej. Wskazywanie nakładów inwestycyjnych. Źródła finansowania inwestycji. Określenie zapotrzebowania na materiały. Określenie nakładów inwestycyjnych. Plan organizacji i zarządzania - struktura. Założenia polityki personalnej, informacje o zatrudnieniu pracowników. Określanie zapotrzebowania na zasoby ludzkie. Harmonogram głównych zamierzeń.

6. Metodologia budowy planu finansowego. Struktura planu finansowego. Konstruowanie planu przychodów, kosztów. Rachunek zysków i strat, plan przepływów pieniężnych. Ocena finansowa. Analiza wskaźnikowa: wskaźnik płynności, wskaźnik rentowności. Ocena ryzyka inwestycyjnego.

7. Prezentacje projektu biznes planu.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Pawlak Z., Biznesplan zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 2008.

2. Hermaniuk T., Biznesplan pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014

Literatura uzupełniająca

1. Marecki K., Wieloch M., Biznesplan. Elementy planowania działalności rozwojowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

2. Panfil M. (red.), Finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008

Przydatne linki:

http://biznesopedia.pl/darmowe-biznesplany-do-pobrania

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-vademecum-poczatkujacego-przedsiebiorcy-czyli-jak-napisac-dobry-biznesplan

https://www.zafirmowani.pl

https://www.zafirmowani.pl/artykuly-i-wideo/zakladanie-dzialalnosci/jak-poprawnie-napisać-biznesplan

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna rodzaje biznes planów i ich typowe zastosowania a także

rozumie role biznes planu w rożnych procesach gospodarczych (np.

tworzenie BP, pozyskiwania środków finansowych, restrukturyzacji

przedsiębiorstwa, procesów inwestycyjnych, wycenie przedsiębiorstwa

itd.).

2. Student zna formy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw i proces

tworzenia przedsiębiorstwa.

3. Student zna zasady tworzenia biznes planu i strukturę typowego biznes polanu. Zdobywa podstawowa wiedze z zakresu metod analizy

rynku.

4. Student posiada rozszerzona wiedze w zakresie instrumentów oceny

efektywności inwestycji, metod oceny ryzyka finansowego stosowanych w biznes planach oraz zna kryteria oceny biznes planu.

Umiejętności:

Student zdobywa umiejętność sformułowania pomysłu na prowadzenie przedsiębiorstwa lub pomysł na projekt inwestycyjny.

Student nabywa umiejętność opracowania biznes planu przedsiębiorstw (innej organizacji) lub projektu inwestycyjnego.

Student umie ocenić opłacalność inwestycji oraz ocenić poziom ryzyka

finansowego inwestycji.

Student zdobywa umiejętność łączenia wiedzy z zakresu analizy

rynku, planu marketingowego, planowania i zarządzania w organizacji.

Student nabywa umiejętność oceny zasadności danej decyzji realizowanej na podstawie biznes planu i ocenić poprawność biznes planu.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach, złożenie pracy zaliczeniowej w postaci biznes planu.

Szczegóły oceniania:

10% - obecność na zajęciach

20% - aktywności na zajęciach

70% - przygotowanie biznes planu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Janowicz
Prowadzący grup: Andrzej Janowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)