PDW2:Biznes plan w działalności przedsiębiorstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PDW2-WB-M2NPFA04 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PDW2:Biznes plan w działalności przedsiębiorstwa |
Jednostka: | Kierunek-FiR |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Skrócony opis. Wymagania wstępne: Wymagane podstawy z zakresu funkcjonowania i organizacji przedsiębiorstwa, podstaw prawa gospodarczego w Polsce oraz mikro- i makroekonomicznych zasad rynkowych. Cele przedmiotu: C1. Przekazanie, usystematyzowanie i skategoryzowanie wiedzy dotyczącej typów biznes planów, zasad budowy i zastosowań biznes planów. Nabywają umiejętności wyjaśniania i zastosowania planowania procesów finansowych i gospodarczych. C2. Studenci zdobywają umiejętności formułowania pomysłu przedsiębiorstwa ( innej organizacji) lub projektu inwestycyjnego. Ponadto rozwijają umiejętność samodzielnego tworzenia biznes planu przedsiębiorstwa (innej organizacji) lub przedsięwzięcia inwestycyjnego. C3. Studenci zdobywają odpowiednie kompetencje społeczne, przygotowujące do analizy ryzyka finansowego i gospodarczego związanego z planem, realizacja i ocena wykonania danego biznes planu. |
Pełny opis: |
1. Biznes plan - wyjaśnienie pojęcia. Cele, zadania i funkcje biznes planu. Podstawowe zasady konstrukcji biznes planu. Ogólne zasady metodyczne przygotowania biznes planu.Typowe zastosowania biznes planu. Struktura biznes planu ( układ treści, podstawowe elementy dokumentu). Przykłady i struktura biznes planu małego przedsiębiorstwa, biznes plan dużego przedsiębiorstwa. 2. Źródła danych do budowy biznes planu. Charakterystyka profilu przedsięwzięcia. Wskazywanie celów krótkoterminowych i długoterminowych. Analiza SWOT na potrzeby biznes planu. 3. Analiza rynku na potrzeby biznes planu. Źródła danych o rynku. Jak analizować informacje z rynku. Określanie wielkości potencjalnego rynku. Chłonność rynku. Szacunkowy udział firmy w rynku. Identyfikacja docelowych segmentów rynku. Sporządzanie profilu klienta. Analiza konkurencji. Analiza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa, jego konkurencyjności oraz zdolności konkurencyjnej. 4. Analiza marketingowa w biznes planie. Identyfikacja instrumentów marketingu mix: opis strategii produktowej, cenowej, dystrybucji, promocji. Budowanie strategii marketingowej w biznes planie. 5. Plan działalności operacyjnej. Wskazywanie nakładów inwestycyjnych. Źródła finansowania inwestycji. Określenie zapotrzebowania na materiały. Określenie nakładów inwestycyjnych. Plan organizacji i zarządzania - struktura. Założenia polityki personalnej, informacje o zatrudnieniu pracowników. Określanie zapotrzebowania na zasoby ludzkie. Harmonogram głównych zamierzeń. 6. Metodologia budowy planu finansowego. Struktura planu finansowego. Konstruowanie planu przychodów, kosztów. Rachunek zysków i strat, plan przepływów pieniężnych. Ocena finansowa. Analiza wskaźnikowa: wskaźnik płynności, wskaźnik rentowności. Ocena ryzyka inwestycyjnego. 7. Prezentacje projektu biznes planu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Pawlak Z., Biznesplan zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa 2008. 2. Hermaniuk T., Biznesplan pytania i odpowiedzi, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca 1. Marecki K., Wieloch M., Biznesplan. Elementy planowania działalności rozwojowej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 2. Panfil M. (red.), Finansowanie rozwoju przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008 Przydatne linki: http://biznesopedia.pl/darmowe-biznesplany-do-pobrania https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-vademecum-poczatkujacego-przedsiebiorcy-czyli-jak-napisac-dobry-biznesplan https://www.zafirmowani.pl https://www.zafirmowani.pl/artykuly-i-wideo/zakladanie-dzialalnosci/jak-poprawnie-napisać-biznesplan |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student zna rodzaje biznes planów i ich typowe zastosowania a także rozumie role biznes planu w rożnych procesach gospodarczych (np. tworzenie BP, pozyskiwania środków finansowych, restrukturyzacji przedsiębiorstwa, procesów inwestycyjnych, wycenie przedsiębiorstwa itd.). 2. Student zna formy prawne funkcjonowania przedsiębiorstw i proces tworzenia przedsiębiorstwa. 3. Student zna zasady tworzenia biznes planu i strukturę typowego biznes polanu. Zdobywa podstawowa wiedze z zakresu metod analizy rynku. 4. Student posiada rozszerzona wiedze w zakresie instrumentów oceny efektywności inwestycji, metod oceny ryzyka finansowego stosowanych w biznes planach oraz zna kryteria oceny biznes planu. Umiejętności: Student zdobywa umiejętność sformułowania pomysłu na prowadzenie przedsiębiorstwa lub pomysł na projekt inwestycyjny. Student nabywa umiejętność opracowania biznes planu przedsiębiorstw (innej organizacji) lub projektu inwestycyjnego. Student umie ocenić opłacalność inwestycji oraz ocenić poziom ryzyka finansowego inwestycji. Student zdobywa umiejętność łączenia wiedzy z zakresu analizy rynku, planu marketingowego, planowania i zarządzania w organizacji. Student nabywa umiejętność oceny zasadności danej decyzji realizowanej na podstawie biznes planu i ocenić poprawność biznes planu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach, złożenie pracy zaliczeniowej w postaci biznes planu. Szczegóły oceniania: 10% - obecność na zajęciach 20% - aktywności na zajęciach 70% - przygotowanie biznes planu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Janowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Janowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.