Pedagogika kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB3NP005 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kultury |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Nie ma wstępnych założeń |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom biografii, osiągnięć i koncepcji wypracowanych w ramach dyscypliny pedagogiki kultury oraz zapoznanie z wiedzą z zakresu kultury, filozofii i pedagogiki z powiązaniu z poszikiwaniem ideałów wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży |
Pełny opis: |
Zajęcia przybliżają studentom rozwój i znaczenie osiągnięć oraz badań prowadzonych w zakresie pedagogiki kultury. Studenci poznają kontekst historyczno-kulturowy dla przemian zachodzących w zróżnicowanych sposobach kształcenia dzieci i młodzieży (na przestrzeni wieków) z uwzględnieniem najważniejszych biografii teoretyków i praktyków rozwijających humanistyczny model kształcenia. Program zajęć: 1-2 Wprowadzenie do tematyki zajęć, omówienie warunków zaliczenia, przybliżenie koncepcji i terminologii związanych z rozwojem pedagogiki kultury; 3-4 Korzenie pedagogiki kultury i jej fazy rozwoju; 5-6 Przemiany społeczno-kulturowe zachodzące w XIX w. na tle stopniowych transformacji sposobów kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży; 7-8 Prekursorzy, klasycy pedagogiki kultury; 9-10 Znaczenie wychowania i kształcenia w życiu człowieka; 11-12 Wpływ totalitarnych reżimów na wychowanie i kształcenie dzieci a poszanowanie kulturowej różnorodności i odmienności; 13-14 Proces kształcenia w wartościach, wychowanie obywatelskie i moralne; 15-16 Współczesne wyzwania w kształceniu dzieci i młodzieży w dobie rewolucji cyfrowej. |
Literatura: |
Podstawowa: K. Chałas, Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce 2003; J. Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006; D. Jankowski, Pedagogika kultury - studia i koncepcja, Krakw 2007 D. Kubinowski (red.): Kultura współczesna a wychowanie człowieka, Lublin 2006; B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)„Pedagogika”, t. I. Warszawa 2004. I. Wojnar: Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000 P. Ricoeur: Symbolika zła. Warszawa 1986; S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1999 Dodatkowa: M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002; Kompetencje przyszłości – jakich postaw i wartości potrzebujemy, 2016, A. Klim-Klimaszewska (red. t. I); T. Zacharuk (red. t. II), Pedagog - jednej czy wielu dróg?, Siedlce 2005; A. Minkiewicz, Kryzys więzi rodzinnych i niektóre jego konsekwencje społeczne i kulturowe, w: E. Hałoń (red.) Rodzina jej funkcje przystosowawcze i ochronne, Warszawa 1995; P. Ricouer: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Oprac. S. Cichowicz, 1985; M.B. Rosenberg, To, co powiesz może zmienić świat. O języku pokoju w świecie konfliktów, tłum. Joanna Gładysek, Warszawa 2013; J. Schmid, Dialog w edukacji międzykulturowej, „Edukacja i Dialog” nr 8, 2004; J.Tischner, Myśli wyszukane, Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin oraz sposoby jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanej specjalności; Zna filozoficzne, kulturowe, historyczne i pedagogiczne podstawy wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży; Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju znaczenia wpływu społeczno-kulturowego na życie człowieka; Zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; Ma podstawowa wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z zawodem nauczyciela, pedagoga; Posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem dorobku m.in. antropologii społeczno-kulturowej; Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma wykładów z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych, ilustrujących omawiane zagadnienia oraz wykorzystaniem materiałów audiowizualnych Ocena Końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych: ocena za referat (R)= 0,8 ocena za znajomość literatury (ZL)= 0,2 OK = R x 0,8 + ZL x 0,2 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.