Prawo rodzinne i opiekuńcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB3NP015 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo rodzinne i opiekuńcze |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
• zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnienia, pojęcia i instytucjami prawa, a w szczególności z regulacjami prawa rodzinnego, prawa dotyczącego rodziny i prawa opiekuńcze oraz ich miejscem w systemie obowiązującego prawa • wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą podstawowych problemów z zakresu prawa rodzinnego i ukształtowanie praktycznych umiejętności wykorzystania przedmiotowych zagadnień w pracy z beneficjentem pomocy społecznej oraz jego rodziną. • ukazanie charakterystycznych dla tej gałęzi prawa instytucji oraz procedur postępowania przed sądami oraz organami administracji zmierzających do ochrony i wsparcia dziecka i rodziny • zdobycie przez studenta umiejętności posługiwania się tekstem prawnym, poprawnej interpretacji przepisów prawa oraz zastosowania uzyskanej wiedzy przy rozwiązywaniu zadanych problemów praktycznych |
Pełny opis: |
Wykład: 1.Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu prawoznawstwa oraz prawa rodzinnego i opiekuńczego (m.in. definicją prawa, prawa rodzinnego i prawa opiekuńczego, pojęciem źródeł prawa - ze szczególnym uwzględnieniem źródeł prawa rodzinnego, normy prawnej, i sankcji, zagadnieniami zdolności prawnej i zdolności do czynności prawnych, problematyką dotyczącą form dokonywania czynności prawnych, pełnomocnictwa i wad oświadczeń woli, pojęciem rodziny, pokrewieństwa, powinowactwa, dziecka oraz małżeństwa. Rozwiązywanie kazusów podsumowujących zagadnienia poruszone podczas zajęć. – 2h 2.Zapoznanie studenta z problematyką opieki i kurateli , w tym przesłankami ustanowienia opiekuna i kuratora, jego uprawnieniami i kompetencjami, nadzorem nad wykonywaniem opieki i kurateli. Wprowadzenie zagadnień dotyczących ubezwłasnowolnienia, jego rodzajów oraz procedury. Konstruowanie wniosków do sądu o ubezwłasnowolnienie, jego zmianę i uchylenie. Rozwiązywanie kazusów dotyczących ubezwłasnowolnienia oraz opieki i kurateli. – 2h 3. Zapoznanie słuchacza z prawnymi regulacjami dotyczącymi instytucji małżeństwa: m.in. zasadami prawa małżeńskiego, przesłankami zawarcia małżeństwa, przeszkodami małżeńskimi, prawami i obowiązkami małżonków. – 2h 4. Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą prawnych podstawy ustalenia pochodzenia dziecka: ustalenie macierzyństwa oraz sposoby ustalenia ojcostwa: (domniemanie ojcostwa dziecka pochodzącego z małżeństwa , uznanie dziecka, sądowe ustalenie ojcostwa); problematyka zaprzeczenia ojcostwa oraz ustalenia bezskuteczności uznania dziecka. Próby formułowania pozwu o ustalenie ojcostwa, o zaprzeczenie ojcostwa, o ustalenie bezskuteczności uznania; rozwiązywanie kazusów podsumowujących poruszane zagadnienia -2h 5.Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą władzy rodzicielska oraz podstaw ingerencja w jej wykonywanie (ograniczenie, zawieszenie i pozbawienie władzy rodzicielskiej), pieczą zastępczą rodzinną i instytucjonalną, oraz normami regulującymi kontakty rodzica z dzieckiem. Nauka formułowania pism procesowych dotyczących ingerencji we władzę rodzicielską oraz regulacji kontaktu; dyskusja w grupach i wypracowanie wspólnego stanowiska w odpowiedzi na sytuację przedstawiona w kazusie – 2h 6. Przedstawienie zagadnień dotyczących przysposobienia (adopcji): pojęcie, rodzaje oraz procedura przysposobienia, kwalifikacja rodziców adopcyjnych; Rozwiązywanie kazusów podsumowujących zagadnienia poruszone podczas konwersatoriów 7. Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą obowiązku alimentacyjnego – (pojęcie, podmioty zobowiązane, zakres i przedmiot obowiązku); - 2h Konstruowanie pism procesowych oraz rozwiązywanie kazusów podsumowujących zagadnienia poruszone podczas konwersatoriów, dyskusja na temat spraw i problemów pojawiających się podczas wizyt studentów w sądzie rodzinnym i opiekuńczym. 8.Wprowadzenie zagadnień z zakresu prawa dotyczącego rodziny – problematyki świadczeń rodzinnych oraz elementów prawa karnego (w zakresie przestępstw przeciwko życiu, zdrowiu, rodzinie i opiece). – 2h |
Literatura: |
Literatura podstawowa M. Andrzejewski, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2011 M. Andrzejewski, Ochrona praw dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej (dziecko – rodzina – państwo), Kraków 2003. K.Pietrzykowski, (red.) Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz. C.H. Beck Warszawa 2012 K.Gromek, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz Wyd.. C.H.Beck Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca J.Ignaczewski, Pochodzenie dziecka i władza rodzicielska po nowelizacji. Komentarz, Warszawa 2009 J.Ignaczewski (red.), Alimenty. Sądowe komentarze tematyczne, Warszawa 2011 H.Haak, Opieka i kuratela. Komentarz, Toruń 2004 L.Gardocki, Prawo karne, C.H.Beck Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Rozumie znaczenie regulacji prawa rodzinnego, opiekuńczego i dotyczącego rodziny dla kształtowania stosunków społecznych i budowy systemu ochrony dziecka i rodziny, będącej elementem konstytuującym społeczeństwo Zna znaczenie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia i instytucje prawa, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa rodzinnego, opiekuńczego i dotyczącego rodziny - występujące w pracy pracownika socjalnego. Zna podstawowe zasady prawa rodzinnego ze szczególnym uwzględnieniem praw dziecka Posiada umiejętność: systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa rodzinnego i opiekuńczego, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla wsparcia rodziny: dziecka oraz rodziców m.in. w procesie wychowania oraz działaniach z zakresu pomocy społecznej i profilaktyki niedostosowania społecznego. Posiada umiejętność: wyinterpretowania z przepisu prawnego normy prawnej; prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa, prawa rodzinnego i opiekuńczego wykorzystywanymi w prowadzeniu pracy pedagogicznej i oddziaływań wychowawczych. Ma świadomość sensu i wartości, jakie towarzyszą planowaniu działań pedagogicznych z zastosowaniem najnowszych koncepcji resocjalizacyjnych oraz podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w lokowaniu swoich działań w określonych ramach prawnego systemu profilaktyki i resocjalizacji Posiada wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania rodziny objętej oparciem społecznym i wychowującego się w niej dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozwiązywanie w 2-3-osobowym zespołach kazusów związanych z tematyką wykładów: 20% Test zaliczeniowy: 80% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Cichorz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Cichorz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.