Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca socjalna i opiekuńcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPB4NP021
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca socjalna i opiekuńcza
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Przekazanie zaawansowanej wiedzy służącej zrozumieniu specyfiki funkcjonowania pomocy społecznej jako instytucji polityki społecznej państwa oraz pracy socjalnej jako działalności zawodowej nastawionej na pomoc osobom i rodzinom, które nie radzą sobie w trudnych sytuacjach życiowych za pomocą własnych środków i możliwości, a także zapoznanie ze specyfika funkcjonowania instytucji o charakterze opiekuńczo-wychowawczych skierowanych do dzieci, osób dorosłych oraz osób starszych.


Skrócony opis:

. zapoznanie z podstawowymi teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami pracy socjalnej oraz opiekuńczo – wychowawczej, - zapoznanie z podstawowym zakresem usług świadczonych przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej, systematyzacja wiedzy na temat podstawowych celów i zasad pracy socjalnej, bliższe określenie roli i znaczenia pracownika socjalnego jako specjalisty w zakresie pomocy i opieki społecznej, zapoznanie z podstawowymi metodami pracy socjalnej oraz kształtowanie umiejętności zastosowania ich w praktyce, rozbudzenie odpowiedzialności za los człowieka, wskazanie na ogromne znaczenie całościowego ujmowania problemów podopiecznych, rozwój umiejętności i cech osobowościowych stanowiących podstawę moralnych i etycznych aspektów pracy socjalnej, kształcenie refleksyjnego stosunku do własnych oddziaływań i twórczej postawy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w problematykę pracy socjalnej – 2 godz.

- praca socjalna a pomoc społeczna, definicje i pojęcia,

- rola i zadania pracownika socjalnego,

- etyczne podstawy interwencji pracownika socjalnego.

2. Podstawowe nurty oraz ważniejsze etapy rozwoju myśli i praktyki opiekuńczej – 2 godz.

3. Opieka nad dzieckiem i rodziną w środowisku lokalnym – 2 godz.

4. Klasyczne metody pracy socjalnej oraz ujęcie całościowe metod pracy socjalnej – 2 godz.

5. Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej – 2 godz.

- podstawy efektywnego porozumiewania się,

- umiejętności rozwiązywania problemów,

- pracownik socjalny w rolach doradcy, mediatora i rzecznika.

6. Praca socjalna jako działanie wychowawcze – 2 godz.

7. Metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pracy socjalnej – szczegółowa charakterystyka wybranych zagadnień – 2 godz.

8. Koncepcje pracy socjalnej realizowane w odniesieniu do konkretnych problemów społecznych – wybrane przykłady – 2 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Badora S., Czerderecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

2. Cęcelek G., Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży, wydawnictwo Difin, warszawa 2020.

3. Cęcelek G., Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020. Clarke D., Zachowania prospołeczne i antyspołeczne, GWP, Gdańsk, 2005.

4. Danilewicz W., Izdebska J., Krzesińska – Żach B., Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, TRANS HUMANA, Białystok 2001.

5. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2009 Kaźmierczak T., Łuczyńska M., Wprowadzenie do pomocy społecznej, Wydawnictwo „Śląsk” Katowice 1998.

6. Kędzior J., Ładyżyński A. (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.

7. Kępski Cz., Idea miłosierdzia a dobroczynność i opieka, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.

8. Krzyszkowski J., Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2008; Rozdz. 1. Służby społeczne w Europie, Rozdz. 2. Pomoc społeczna w Polsce po 1989 r.

9. Mazur E., Dobroczynność w Warszawie XIX wieku, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa 1999

10. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi: od filantropii greckiej do pracy socjalnej. Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 1998.

11. Sierpowska I., Prawo socjalne dla pedagogów, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2004.

12. Skidmore R.A., Thackeray M., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo „Śląsk” Katowice 1998;

13. Szmagalski J., Teoria pracy socjalnej a ideologia i polityka społeczna. Przykład amerykański. Warszawa, Wyd. UW 1994, Wydawnictwo „Żak" 1996;

Literatura uzupełniająca

1. Badora S., Marzec D. (red.), System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002.

2. Badura – Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 1998.

3. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy wychowania, opieki i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

4. Frysztacki K., Piątek K., Wielowymiarowość pracy socjalnej, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2002.

5. Kwaśniewski J., Praca socjalna. Pomoc społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 1998 (BPS).

6. Marynowicz Hetka W., Praca socjalno – wychowawcza z rodziną niepełną, IWZZ, Warszawa 1985.

7. Geremek, B., Litość i szubienica. Dzieje nędzy i miłosierdzia, Czytelnik, Warszawa, 1989.

8. Goffman E., Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011

9. Kropotkin P., Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju, Biblioteka Klasyków Anarchizmu, Poznań 2006.

10. Markiewiczowa H., Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności 1814-1914. Wydawnictwo APS Warszawa 2002.

11. Rymsza M., Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012

12. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Wydanie II, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice1998

Efekty uczenia się:

Wiedza PED1P_W07

ma podstawową wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących ukierunkowaną na zastosowanie praktyczne w wybranej sferze edukacyjnej wyjaśnia ewolucyjne i kulturowe czynniki pomocowych zachowań człowieka, charakteryzuje związki pomocy społecznej z kulturą i polityką w aspekcie historycznym i współczesnym, wyjaśnia różnice zachodzące pomiędzy pomocą społeczną i pracą socjalną, identyfikuje podstawowe źródła wiedzy o pracy socjalnej, interpretuje akty prawne regulujące proces pomocy społecznej oraz pracy socjalnej

PED1P_W07

ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zgodnie ze studiowaną specjalnością przedstawia podstawowe zasady metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz pracy socjalnej, charakteryzuje oraz wymienia etapy pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem z grupą oraz ze społecznością lokalną; przedstawia zintegrowany model pracy socjalnej i pomocy społecznej, omawia i przedstawia zasadność stosowania zasady pomocniczości oraz interwencji ze strony instytucji polityki społecznej państwa

Umiejętności PED1P_U03

potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także w celu oceny jakości usług związanych z działalnością pedagogiczną i dobierania strategii realizowania działań praktycznych w powiązaniu ze studiowaną specjalnością student potrafi analizować uwarunkowania polityczno-społeczne i ekonomiczne zdeprywowanych potrzeb indywidualnych i społecznych, diagnozować problemowe sytuacje występujące w środowisku społecznym oraz dobierać strategie podejmowania działań z obszaru szeroko rozumianego wsparcia o charakterze pomocy materialnej i niematerialnej skierowanego do jednostek, rodzin i grup społecznych

- rozpoznaje zróżnicowane strategie i metody interwencyjne pracy socjalnej wobec zróżnicowanych problemów klientów pracy socjalnej, potrafi przedstawić i uzasadnić w oparciu o założenia pracy socjalnej swoje poglądy i opinie dotyczące problemów społecznych.

Kompetencje społeczne PED1P_K01

ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania swojej wiedzy, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje weryfikacji i samooceny własnych kompetencji zawodowych i dąży do ciągłego doskonalenia umiejętności pedagogicznych. wykazuje aktywność w pogłębianiu profesjonalnej wiedzy i umiejętności w oparciu o cały zakres literatury przedmiotu, jest gotowy do permamentnego własnego doskonalenia się, do całożyciowego poszerzania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych niezbędnych dla profesjonalnej realizacji idei pomocniczości oraz opieki społecznej i pracy socjalnej.

PED1P_K02

ma przekonanie o sensie i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki Student jest otwarty i wrażliwy na problemy będące wyzwaniem dla pracy socjalnej, ma przekonanie o potrzebie podejmowania określonych działań o charakterze pomocowym, opiekuńczym, profilaktycznym oraz kompensacyjnym w odniesieniu do wybranych potrzeb i problemów społecznych. Student jest świadomy poziomu swoich umiejętności poradniczych, dąży do ich rozwijania, jest otwarty na doskonalenie umiejętności konstruktywnego zachowania się w trudnych i konfliktowych sytuacjach.

Student docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.

PED1P_K05

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze), poprawnie rozstrzyga dylematy wynikające z roli nauczyciela, pedagoga, przestrzega zasad etyki zawodowej Student odpowiedzialnie wywiązuje się z powierzonych zadań. Student prezentuje refleksyjny stosunek do własnych oddziaływań i twórczej postawy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych, w realizowanej działalności przestrzega zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad (osobno dla ćwiczeń i wykładów): proszę przytoczyć metody weryfikacji efektów z tabeli powyżej oraz określić wartości wag dla poszczególnych metod liczbą niemianowaną w zakresie od 0,1 do 1. Suma liczb wag powinna wynosić 1. Następnie należy przemnożyć wartość liczbową oceny cząstkowej przez liczbę wagi i zsumować. Weryfikacja efektów

(dla wykładu) Wagi mające wpływ na ocenę końcową

Prezentacja multimedialna (ocena M) 0,4

Esej refleksyjny naukowy (ocena E) 0,4

Aktywność studenta w czasie zajęć dydaktycznych – dyskusja podczas ćwiczeń

(postawa na zajęciach) (ocena P) 0,2

Ok = M x 0,4 + E x 0,4+ P x 0,2

Ocena za przedmiot (wykład/ćwiczenia) jest ustalana zgodnie z zasadą:

- bardzo dobry 4,75-5,0

- dobry plus 4,5-4,74

- dobry 4,0-4,49

- dostateczny plus 3,5-3,99

- dostateczny 3,0-3,49

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)