Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPB5NP009
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowy

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych.


Celem przedmiotu jest poznanie metodyki pracy z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz podstaw wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Pełny opis:

Program zajęć:

1. Dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju (2h)

2. Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka (do 3 r.ż.) (2h)

3. Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu (2h)

4. Wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem (2h)

5. Wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie (2h)

6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2h)

7. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ADHD (2h)

8. Pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi (2h)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Brzezińska A. I.(pod red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009

2. Cytowska B., Winczura B. (red. naukowa), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2008.

3. Franczyk A., Krajewska K. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010.

4. Kwaśniewska G. (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.

5. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

5. Reddy L. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, WN PWN, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

1. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.

2. Borkowska M., Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa 2000.

3. Kaleta K., Mróz J.(pod red.)Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Warszawa 2010.

4. Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007.

5. Michilewicz S. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.

6. Minczakiewicz E. M., Grzyb B., Gajewski Ł., Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

7. Zalewska M. (red.), Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2008.

8. Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005.

Efekty uczenia się:

PED1P_W08

Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzona w odniesieniu do etapów edukacyjnych i rozwojowych właściwych dla studiowanej specjalności i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i wychowanków z zaburzeniami rozwoju

PED1P_W11

zna specyfikę funkcjonowania uczniów i wychowanków ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

PED1P_U04

posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej. Potrafi samodzielnie przygotować i dostosować program nauczania, plan pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów i wychowanków zgodnie ze studiowaną specjalnością

PED1P_U13

potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie

PED1P_K03

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów, wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny (ocena E) = 0,1

projekt (ocena P) = 0,7

dyskusja w czasie ćwiczeń (ocena D) = 0,2

OP = E x 0,3 + P x 0,6 + D x 0,1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Miłosz Marcysiak
Prowadzący grup: Miłosz Marcysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Miłosz Marcysiak
Prowadzący grup: Miłosz Marcysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)