Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB5NP009 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowy |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych. Celem przedmiotu jest poznanie metodyki pracy z różnego rodzaju niepełnosprawnościami oraz podstaw wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. |
Pełny opis: |
Program zajęć: 1. Dziecko w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju (2h) 2. Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka (do 3 r.ż.) (2h) 3. Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu (2h) 4. Wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem (2h) 5. Wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego intelektualnie (2h) 6. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (2h) 7. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ADHD (2h) 8. Pomoc dzieciom z problemami emocjonalnymi (2h) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Brzezińska A. I.(pod red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009 2. Cytowska B., Winczura B. (red. naukowa), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2008. 3. Franczyk A., Krajewska K. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2010. 4. Kwaśniewska G. (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007. 5. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. 5. Reddy L. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, WN PWN, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca 1. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. 2. Borkowska M., Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa 2000. 3. Kaleta K., Mróz J.(pod red.)Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Warszawa 2010. 4. Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007. 5. Michilewicz S. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. 6. Minczakiewicz E. M., Grzyb B., Gajewski Ł., Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. 7. Zalewska M. (red.), Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2008. 8. Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
PED1P_W08 Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzona w odniesieniu do etapów edukacyjnych i rozwojowych właściwych dla studiowanej specjalności i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i wychowanków z zaburzeniami rozwoju PED1P_W11 zna specyfikę funkcjonowania uczniów i wychowanków ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych PED1P_U04 posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej. Potrafi samodzielnie przygotować i dostosować program nauczania, plan pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów i wychowanków zgodnie ze studiowaną specjalnością PED1P_U13 potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie PED1P_K03 ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów, wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny (ocena E) = 0,1 projekt (ocena P) = 0,7 dyskusja w czasie ćwiczeń (ocena D) = 0,2 OP = E x 0,3 + P x 0,6 + D x 0,1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Marcysiak | |
Prowadzący grup: | Miłosz Marcysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Marcysiak | |
Prowadzący grup: | Miłosz Marcysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.