Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB5NP014 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Założenia (opisowo): | Podstawy psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Wiedza nt. pomocy psychologicznej. |
Skrócony opis: |
Zaznajomienie z zasadami i technikami interwencji kryzysowej. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia – Pojęcia i rodzaje kryzysu (2h) – Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu (2h) – Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h) – Zasoby osoby w kryzysie (2h) – Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h) – Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda (2h) – Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h) – Dylematy interwencji kryzysowej (2h) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kubacka-Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. WAiP, Warszawa. 2. James R., Gilliand B. E (2006) Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. PARPA, Warszawa. 3. Greenstone J., Levinton S. (2004) Interwencja kryzysowa. GWP. Gdańsk. Literatura uzupełniająca: 1. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Badura-Madej W. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. WUJ, Kraków. 2. Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Difin. Warszawa. 3.Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. IPZ, Warszawa 4. WeiglB. (red.) (2011). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Wyd. APS, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student: • definiuje pojęcie kryzysu; • wymienia rodzaje kryzysów; • definiuje pojęcie interwencji kryzysowej; • wymienia uwarunkowania interwencji kryzysowej; • wymienia zasoby psychologiczne człowieka; • poszukuje związków między kryzysem emocjonalnym a stresem; Student: • wymienia techniki stosowane w interwencji kryzysowej; • wymienia cele i podstawowe cechy interwencji; • opisuje przebieg kryzysu; • wymienia komponenty stanu kryzysowego; • opisuje cechy interweniującego; Student: • planuje oddziaływania interwencyjne; • diagnozuje osobę w stanie kryzysu; • dobiera techniki do rodzaju kryzysu; • stosuje zasad etyki Student: • stosuje schematy interwencji kryzysowych; • planuje oddziaływania interwencyjne on-line lub przez telefon. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry 4,75-5,0, – dobry plus 4,5-4,74, – dobry 4,0-4,49, – dostateczny plus 3,5-3,99, – dostateczny 3,0-3,49 Praca zaliczeniowa (Z): 0,6 Aktywność na zajęciach(A): 0,4 OP = Z x 0,6 + A x 0,4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Chmurska | |
Prowadzący grup: | Ewa Chmurska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Chmurska | |
Prowadzący grup: | Ewa Chmurska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Rodzaj przedmiotu: | Ćwiczenia |
|
Tryb prowadzenia: | zdalny |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, zwłaszcza z obszaru psychologii emocji i psychologii stresu: znak, natężenie emocji, wpływ emocji na zachowanie człowieka, rodzaje sytuacji trudnych oraz typowe sposoby radzenia sobie z nimi. Wiedza na temat podstawowych umiejętności pomagania: komunikacja interpersonalna, cechy osoby pomagającej, które sprzyjają pomaganiu, rodzaje udzielanej pomocy psychologicznej. |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Założeniem jest, że student opanował treści z wymaganych przedmiotów, opisanych powyżej. |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia – Pojęcia i rodzaje kryzysu (2h) – Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu (2h) – Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h) – Zasoby osoby w kryzysie (2h) – Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h) – Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda (2h) – Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h) – Dylematy interwencji kryzysowej (2h) |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia – Pojęcia i rodzaje kryzysu: kryzys rozwojowy, sytuacyjny, egzystencjalny, środowiskowy) (2h) – Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu, np. pmoc przez telefon, pomoc bezpośrednia. (2h) – Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h) – Zasoby osoby w kryzysie (2h) – Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h) – Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda: zdefiniowanie problemu, zapewnienie bezpieczeństwa, wspieranie, rozważenie możliwości, układanie planów, uzyskanie zobowiązania klienta (2h) – Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h) – Dylematy interwencji kryzysowej , np. praca z klientem, który nie chce pomocy, klientem roszczeniowym, agresywnym.(2h) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kubacka-Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. WAiP, Warszawa. 2. James R., Gilliand B. E (2006) Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. PARPA, Warszawa. 3. Greenstone J., Levinton S. (2004) Interwencja kryzysowa. GWP. Gdańsk. Literatura uzupełniająca: 1. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Badura-Madej W. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. WUJ, Kraków. 2. Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Difin. Warszawa. 3.Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. IPZ, Warszawa 4. WeiglB. (red.) (2011). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Wyd. APS, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.