Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencja kryzysowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPB5NP014
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencja kryzysowa
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowy

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Założenia (opisowo):

Podstawy psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Wiedza nt. pomocy psychologicznej.

Skrócony opis:

Zaznajomienie z zasadami i technikami interwencji kryzysowej.

Pełny opis:

Ćwiczenia

– Pojęcia i rodzaje kryzysu (2h)

– Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu (2h)

– Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h)

– Zasoby osoby w kryzysie (2h)

– Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h)

– Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda (2h)

– Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h)

– Dylematy interwencji kryzysowej (2h)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kubacka-Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. WAiP, Warszawa.

2. James R., Gilliand B. E (2006) Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. PARPA, Warszawa.

3. Greenstone J., Levinton S. (2004) Interwencja kryzysowa. GWP. Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

1. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Badura-Madej W. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. WUJ, Kraków.

2. Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Difin. Warszawa.

3.Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. IPZ, Warszawa

4. WeiglB. (red.) (2011). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Wyd. APS, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Student:

• definiuje pojęcie kryzysu;

• wymienia rodzaje kryzysów;

• definiuje pojęcie interwencji kryzysowej;

• wymienia uwarunkowania interwencji kryzysowej;

• wymienia zasoby psychologiczne człowieka;

• poszukuje związków między kryzysem emocjonalnym a stresem;

Student:

• wymienia techniki stosowane w interwencji kryzysowej;

• wymienia cele i podstawowe cechy interwencji;

• opisuje przebieg kryzysu;

• wymienia komponenty stanu kryzysowego;

• opisuje cechy interweniującego;

Student:

• planuje oddziaływania interwencyjne;

• diagnozuje osobę w stanie kryzysu;

• dobiera techniki do rodzaju kryzysu;

• stosuje zasad etyki

Student:

• stosuje schematy interwencji kryzysowych;

• planuje oddziaływania interwencyjne on-line lub przez telefon.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry 4,75-5,0,

– dobry plus 4,5-4,74,

– dobry 4,0-4,49,

– dostateczny plus 3,5-3,99,

– dostateczny 3,0-3,49

Praca zaliczeniowa (Z): 0,6

Aktywność na zajęciach(A): 0,4

OP = Z x 0,6 + A x 0,4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Chmurska
Prowadzący grup: Ewa Chmurska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Chmurska
Prowadzący grup: Ewa Chmurska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Rodzaj przedmiotu:

Ćwiczenia

Tryb prowadzenia:

zdalny

Wymagania (lista przedmiotów):

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, zwłaszcza z obszaru psychologii emocji i psychologii stresu: znak, natężenie emocji, wpływ emocji na zachowanie człowieka, rodzaje sytuacji trudnych oraz typowe sposoby radzenia sobie z nimi.

Wiedza na temat podstawowych umiejętności pomagania: komunikacja interpersonalna, cechy osoby pomagającej, które sprzyjają pomaganiu, rodzaje udzielanej pomocy psychologicznej.

Założenia (lista przedmiotów):

Założeniem jest, że student opanował treści z wymaganych przedmiotów, opisanych powyżej.

Skrócony opis:

Ćwiczenia

– Pojęcia i rodzaje kryzysu (2h)

– Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu (2h)

– Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h)

– Zasoby osoby w kryzysie (2h)

– Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h)

– Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda (2h)

– Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h)

– Dylematy interwencji kryzysowej (2h)

Pełny opis:

Ćwiczenia

– Pojęcia i rodzaje kryzysu: kryzys rozwojowy, sytuacyjny, egzystencjalny, środowiskowy) (2h)

– Formy pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysu, np. pmoc przez telefon, pomoc bezpośrednia. (2h)

– Podstawowe zasady interwencji kryzysowej (2h)

– Zasoby osoby w kryzysie (2h)

– Rozpoznanie i diagnoza kryzysu (2h)

– Przebieg pracy interwencyjnej (sześcioetapowy model interwencji kryzysowej według Jamesa i Gillianda: zdefiniowanie problemu, zapewnienie bezpieczeństwa, wspieranie, rozważenie możliwości, układanie planów, uzyskanie zobowiązania klienta (2h)

– Techniki terapeutyczne i techniki oddziaływań w interwencji kryzysowej (2h)

– Dylematy interwencji kryzysowej , np. praca z klientem, który nie chce pomocy, klientem roszczeniowym, agresywnym.(2h)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kubacka-Jasiecka D. (2010) Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. WAiP, Warszawa.

2. James R., Gilliand B. E (2006) Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. PARPA, Warszawa.

3. Greenstone J., Levinton S. (2004) Interwencja kryzysowa. GWP. Gdańsk.

Literatura uzupełniająca:

1. Dobrzyńska-Mesterhazy A., Badura-Madej W. (2000) Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. WUJ, Kraków.

2. Lipczyński A. (2007). Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Difin. Warszawa.

3.Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. IPZ, Warszawa

4. WeiglB. (red.) (2011). Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Wyd. APS, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)