Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPB5NP025
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza psychopedagogiczna
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Nauka umiejętnego stosowania dostępnych narzędzi diagnozy psychopedagogicznej i tworzenia nowych. Krytyczne podejście do efektów diagnozy. Tworzenie planów oddziaływań pedagogicznych na podstawie informacji zaczerpniętych z diagnozy.

Pełny opis:

1. Diagnoza psychopedagogiczna – pojęcie, cel, przedmiot. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie w procesie diagnozy (2h)

2. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 1.: wywiad (2h) –planowanie i prowadzenie wywiadu, fakty i interpretacje.

3. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 2.: obserwacja (2h) – cechy, rodzaje i zasady obserwacji;

4. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 3.: ankieta i kwestionariusz (2h) – zasady tworzenia ankiet i kwestionariuszy; rzetelność i trafność narzędzia badawczego; interpretacja wyników badań;

5. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny - problemów funkcjonowania rodziny (2h) główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie; genogram.

6. Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole (2h) – diagnoza środowiska wychowawczego szkoły, modele i zasady diagnozowania dojrzałości szkolnej, narzędzia do badania dojrzałości szkolnej, diagnoza zaburzeń i problemów rozwojowych dziecka.

7. Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej (2h) – założenia teoretyczne metod projekcyjnych, podstawowe zasady stosowania technik projekcyjnych, wybrane techniki narzędzia wykorzystujące mechanizm projekcji;

8. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie (2h) – pojęcie socjometrii, badanie socjometryczne i jego analiza, socjogram;

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

2. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

3. Święcicka M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. "Psychologia kliniczna dziecka i rodziny", t. 8, Wydawnictwo PARADYGMAT, Warszawa.

4.Paluchowski W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

5. Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. GWP, Gdańsk.

6. Zwierzyńska E.( 2008).Poradnik dla nauczycieli, Poznanie klasy szkolnej, CMPP-P

Literatura uzupełniająca

1. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2009). Przemoc w rodzinie. Wydawnictwo Edukacyjn PARPAMEDIA, Warszawa.

2. Namysłowska I. (2000). Terapia rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.

3. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

4. Stemplewska-Żakowicz K., Krejz K. (2005). Wywiad psychologiczny. T. 1 i 2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.

5. Stemplewska-Żakowicz K. (2009) Diagnoza psychologiczna. GWP, Gdańsk.

6. Krasowicz-Kupis G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk.

7. Pisula E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk.

Efekty uczenia się:

PED2A_W01

zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_W02

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_W04

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)

PED2A_W05

ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_W06

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego funkcjonowania, oraz ich nieprawidłowości w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

PED2A_W13

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_W15

ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach

PED2A_U01

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_U02

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

PED2A_U04

potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i innym nowożytnym, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych

PED2A_U05

posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi

PED2A_U06

posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki

PED2A_U07

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

PED2A_K07

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

Metody i kryteria oceniania:

Diagnoza psychopedagogiczna w rozpoznawaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych - studium przypadku. (ocena R) = 0,8

Dyskusja w czasie ćwiczeń (ocena D) = 0,2

OP = R x 0,8+ D x 0,2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Miłosz Marcysiak
Prowadzący grup: Miłosz Marcysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)