Diagnoza psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB5NP025 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Nauka umiejętnego stosowania dostępnych narzędzi diagnozy psychopedagogicznej i tworzenia nowych. Krytyczne podejście do efektów diagnozy. Tworzenie planów oddziaływań pedagogicznych na podstawie informacji zaczerpniętych z diagnozy. |
Pełny opis: |
1. Diagnoza psychopedagogiczna – pojęcie, cel, przedmiot. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie w procesie diagnozy (2h) 2. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 1.: wywiad (2h) –planowanie i prowadzenie wywiadu, fakty i interpretacje. 3. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 2.: obserwacja (2h) – cechy, rodzaje i zasady obserwacji; 4. Podstawowe techniki diagnostyczne cz. 3.: ankieta i kwestionariusz (2h) – zasady tworzenia ankiet i kwestionariuszy; rzetelność i trafność narzędzia badawczego; interpretacja wyników badań; 5. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny - problemów funkcjonowania rodziny (2h) główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie; genogram. 6. Diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole (2h) – diagnoza środowiska wychowawczego szkoły, modele i zasady diagnozowania dojrzałości szkolnej, narzędzia do badania dojrzałości szkolnej, diagnoza zaburzeń i problemów rozwojowych dziecka. 7. Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej (2h) – założenia teoretyczne metod projekcyjnych, podstawowe zasady stosowania technik projekcyjnych, wybrane techniki narzędzia wykorzystujące mechanizm projekcji; 8. Diagnoza sytuacji społecznej w klasie (2h) – pojęcie socjometrii, badanie socjometryczne i jego analiza, socjogram; |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. 2. Suchańska A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. 3. Święcicka M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. "Psychologia kliniczna dziecka i rodziny", t. 8, Wydawnictwo PARADYGMAT, Warszawa. 4.Paluchowski W.J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. 5. Kendall P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. GWP, Gdańsk. 6. Zwierzyńska E.( 2008).Poradnik dla nauczycieli, Poznanie klasy szkolnej, CMPP-P Literatura uzupełniająca 1. Michalska K., Jaszczak-Kuźmińska D. (2009). Przemoc w rodzinie. Wydawnictwo Edukacyjn PARPAMEDIA, Warszawa. 2. Namysłowska I. (2000). Terapia rodzin. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. 3. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 4. Stemplewska-Żakowicz K., Krejz K. (2005). Wywiad psychologiczny. T. 1 i 2. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa. 5. Stemplewska-Żakowicz K. (2009) Diagnoza psychologiczna. GWP, Gdańsk. 6. Krasowicz-Kupis G. (2012). SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. GWP, Gdańsk. 7. Pisula E. (2010). Małe dziecko z autyzmem. GWP, Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
PED2A_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) PED2A_W05 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego funkcjonowania, oraz ich nieprawidłowości w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym PED2A_W13 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_W15 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach PED2A_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych PED2A_U04 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim i innym nowożytnym, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych PED2A_U05 posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi PED2A_U06 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki PED2A_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego PED2A_K07 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Diagnoza psychopedagogiczna w rozpoznawaniu problemów wychowawczych i edukacyjnych - studium przypadku. (ocena R) = 0,8 Dyskusja w czasie ćwiczeń (ocena D) = 0,2 OP = R x 0,8+ D x 0,2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Marcysiak | |
Prowadzący grup: | Miłosz Marcysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.