Placówki i instytucje wspierające osoby starsze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPB5NP030 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Placówki i instytucje wspierające osoby starsze |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Założenia (lista przedmiotów): | Pedagogika opiekuńcza PPB5NP010 |
Założenia (opisowo): | Student wymienia oraz omawia cele wsparcia społecznego i jego ramy instytucjonalne w Polsce, zasady działania na rzecz osób starszych, funkcje głownych ośrodków wsparcia osób starszych, znaczenie i funkcje aktywności społecznej osób starszych, działałność systemu organizacyjnego polityki społecznej, analizuje model wsparcia społecznego osób starszych, formy pomocy dla seniorów wymagających opieki, definiuje i interpretuje podstawowe pojęcia opieki formalnej i nieformalnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozszerzenie wiedzy z zakresu pedagogiki opiekuńczej jako subdyscypliny pedagogiki. Ustalenie wiedzy z problematyki opieki i wychowania w placówkach i instytucjach wspierające osoby starsze.z uwzględnieniem aktualnych tendencji w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej oraz procesach tworzenia się i funkcjonowania systemów opiekuńczo-wychowawczych. kształtowanie gotowości do permanentnego pogłębiania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności społecznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady 1. Polityka Senioralna. Kierunki działalności Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Departamenta Polityki Senioralnej .Głowne ośrodki wsparcia osób starszych. 2. System organizacyjny polityki społecznej. Wsparcie społeczne i jego uwarunkowania. 3. Wsparcie społeczne w wybranych obszarach. Model wsparcia społecznego osób starszych w środowisku zamieszkania. 4. Formy pomocy dla seniorów wymagających opieki. Instytucje pobytu czasowego i dziennego. Instytucje działające w i dla środowisk lokalnych adresowane do osób starszych. 5. System wsparcia dla osób starszych w innych krajach 6. Opieka formalna i nieformalna. 7. Znaczenie i funkcje aktywności społecznej osób starszych. 8. Aktywność społeczna i zawodowa ludzi starych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Błaszczuk K., Rynkowska D., Problemy społeczne i opiekuńcze seniorów i ich rodzin, Rzeszów 2016. 2. Błaszczuk K., Rynkowska D., Wybrane problemy zdrowia publicznego w perspektywie pracy socjalnej, Rzeszów 2014 3. Grzanka-Tykwińska A., Kędziora-Kornatowska K., Znaczenie wybranych form aktywności w życiu osób w podeszłym wieku, „Gerontologia Polska” 2010, nr 1 4. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010. 5. Mielczarek A., Człowiek stary w domu pomocy społecznej, Toruń 2010. „Na Temat” 2005, nr 2. 6. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, Olsztyn 2001. 7. Osiński W., Antropomotoryka, Poznań 2003. 8. Opiekunowie rodzinni osób starszych – problemy, potrzeby, wyzwania dla polityki społecznej. Raport z badania, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Kraków 2015 9. Racław M., Opiekunowie nieformalni. Krótkookresowa funkcjonalność nieopłacanej pracy, w: Rządowa Rada Ludnościowa, O sytuacji ludzi starszych, pod red. J. Hrynkiewicz, Warszawa, 2012 10. Sposoby spędzania czasu na emeryturze, CBOS, Warszawa 2012. 11. Staręga-Piasek J., Balon K., Rutkiewicz G., Stec K., Szmaglińska I., Zielony M., Standard usług opiekuńczych dla osób starszych świadczonych w miejscu zamieszkania; http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/3.%20STANDARD_OS_3p.pdf [dostęp: 10.10.2014 r.]. 12. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011. 13. Szweda-Lewandowska Z., „Modele opieki nad osobami niesamodzielnymi”, [w:] W. Koczur, A. Rączaszek (red.) Polityka społeczna wobec problemu bezpieczeństwa socjalnego w dobie przeobrażeń społecznogospodarczych, „Zeszyty Naukowe Wydziałowe”, nr 179, Katowice 2014, s. 215. 14. Tyszka Z., Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2002. www.seniorpck.pl [dostęp: 15.01.2016]. 15. Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych, Katowice 2007. Literatura uzupełniająca 1. Art. 50 ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2014 r., (Dz.U. nr 64, poz. 593 z późn. zm.) 2. Art. 50 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593). Standardy usług pomocy społecznej, praca zbiorowa WRZOS, Warszawa 2014. 3. „Biuletyn Statystyczny Ministerstwa Zdrowia”, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, Warszawa 2014. 4. „Rocznik Demografczny 2013”, GUS, Warszawa 2013. 5. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych, (Dz.U. nr 189, poz. 1598). 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie mieszkań chronionych, Dz.U. 2012. 7. Standardy usług pomocy społecznej, praca zbiorowa WRZOS, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PED1P_W01 zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin oraz sposoby jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanej specjalności PED1P_W02 ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki zorientowaną na zastosowanie praktyczne w obrębie studiowanej specjalności PED1P_W07 ma podstawową wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących ukierunkowaną na zastosowanie praktyczne w wybranej sferze edukacyjnej UMIEJĘTNOŚCI PED1P_U01 potrafi dokonać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz rozwijać swoje umiejętności profesjonalnie związane ze studiowaną specjalnością PED1P_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań PED1P_U04 posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej. Potrafi samodzielnie przygotować i dostosować program nauczania, plan pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów i wychowanków zgodnie ze studiowaną specjalnością KOMPETENCJE SPOŁECZNE PED1P_K01 pedagogicznych. Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania swojej wiedzy, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje weryfikacji i samooceny własnych kompetencji zawodowych i dąży do ciągłego doskonalenia umiejętności pedagogicznych PED1P_K05 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze), poprawnie rozstrzyga dylematy wynikające z roli nauczyciela, pedagoga, przestrzega zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych efektów kształcenia: Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi metodami weryfikacji. Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry: 4,75-5,0, – dobry plus: 4,5-4,74, – dobry: 4,0-4,49, – dostateczny plus: 3,5-3,99, – dostateczny: 3,0-3,49. zaliczenie na ocenę, składowe oceny końcowej: realizacja zleconego zadania (esej) - 70%, postawa na zajęciach - 30 % |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Roksolyana Shvay | |
Prowadzący grup: | Roksolyana Shvay | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.