Pegagogika XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM1NP001P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pegagogika XXI wieku |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem wykładów jest omówienie i przybliżenie różnych ujęć pedagogiki ogólnej, poprzez odwołanie się do teorii pedagogicznych. Podkreślenie interdyscyplinarnego charakteru przedmiotu, omówienie różnych koncepcji pedagogicznych oraz znanych modeli wychowania. |
Skrócony opis: |
Zaprezentowanie problemów, wyzwań i zadań współczesnej pedagogiki, podjęcie krytycznej refleksji odnośnie do środowiska wychowawczego i przestrzeni społecznego uczenia się oraz określenie istoty oddziaływań międzyludzkich na kondycję i postawy uczącej się jednostki celem rozwijania i pogłębiania wiedzy pedagogicznej, krytycznego myślenia i osobistej refleksji odnośnie do własnego działania. |
Pełny opis: |
1. Pedagogika jako nauka. Paradygmaty nauk społecznych jako podstawa budowania teorii pedagogicznych (2 godz.) 2. Główne modele wychowania (2 godz.) 3. Istota praktyki pedagogicznej w wychowaniu wartościowego człowieka (2 godz.) 4. Pedagogika XXI wieku – problemy, wyzwania (2 godz.) 5. Zadania współczesnej pedagogiki w dobie przemian społecznych, kulturowych, technologicznych (2 godz.) 6. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku według pedagogiki serca Marii Łopatkowej (2 godz.) 7. Dyskusja na temat współczesnego ideału wychowawczego w kontekście współczesnych zagrożeń i wyzwań (2 godz.) 8. Wieloznaczność i trudności oddziaływań pedagogicznych we współczesnym świecie. Ku jakiej pedagogice? – podsumowanie zajęć (2 godz.) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Dembiński M., Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej, Poznań 2013. 2. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011. 3. Kwieciński Z., Edukacja wobec różnicy i inkluzji. Dwa typy dyskursów - w stronę pedagogiki pozytywnej, w: A. Komorowska-Zielony, T. Szkudlarek (red.) Różnice. Edukacja. Inkluzja, Gdańsk 2015, 23-28. 4. Lewandowska-Tarasiuk E., Łaszczyk J., Śliwerski B., (red.), Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne XXI wieku, Wyd. Dyfin, Warszawa 2016. 5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna w ponowoczesnym świecie, „Forum Pedagogiczne” 2018/1. 6. Śliwerski B., (red.). Pedagogika, Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006. 7. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012. 8. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia, klasyfikacje, badania. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków: 2011. 9. Witkowski L., Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków 2013. 10. Cęcelek G., Kompetencje społeczne nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020. Literatura uzupełniająca 1. Bielecki J., Kształcenie i wychowanie w personalizmie, w: Dziurzyński K. (red.), Dylematy współczesnej edukacji, WSGE, Józefów 2012. 2. Berner H., Współczesne kierunki pedagogiki, w: Śliwerski B. (red.). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. T. 1. GWP, Gdańsk 2006. 3. Brezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Podręcznik akademicki, tłum. Kochanowicz J. Wydawnictwo WAM, Kraków 2005. 4. Gizowski M., Niebezpieczne nurty i idee filozoficzno-pedagogiczne XX wieku. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2015. 5. Komorowska-Zielony A., Szkudlarek T., (red.) Różnica. Edukacja. Inkluzja, Wyd. UG, Gdańsk 2015. 6. Lewowicki T., O „ogólności” pedagogiki ogólnej. Kilka uwag pod rozwagę, w: Hejnicka-Bezwińska T., Leppert R. (red.). Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2005. 7. Leppert R., Metapedagogika czy pedagogika krytyczna? Pytanie o status naukowy pedagogiki ogólnej. W: Hejnicka-Bezwińska T., Leppert R. (red.). Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2005. 8. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania. Pedagogika Wobec Współczesności, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa: 2008. 9. Wilkinson, R., Pickett, K., Duch równości, tam gdzie panuje równość, wszystkim żyje się lepiej, tłum. P. Listwan, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011. 10. Cęcelek G., Kompetencje społeczne nauczyciela szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020. 11. Cęcelek G., Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
Studentka/student zna i rozumie: PPiW_W01 podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; PPiW_W02 klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; PPiW_W03 współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka; PPiW_W04 główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące; PPiW_W16 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów. Studentka/student potrafi: PPiW_U01 dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizować je z wykorzystywaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; PPiW_U02 projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; PPiW_U10 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia. Studentka/student jest gotów do: PPiW_K01 posługiwania się normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności człowieka; PPiW_K02 formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; PPiW_K03 budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; PPiW_K07 projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji. Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry: 4,75-5,0, – dobry plus: 4,5-4,74, – dobry: 4,0-4,49, – dostateczny plus: 3,5-3,99, – dostateczny: 3,0-3,49. Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad - wagi mające wpływ na ocenę końcową: Ow = M x 0,4 + S x 0,4 + P x 0,2 (Ocena M) Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania (Ocena S) Esej refleksyjny (naukowy0 podejmujący wybraną problematykę z obszaru realizowanych treści. (Ocena P) Postawa na zajęciach (obecność, dyskusja dydaktyczna, wpisy na forum merytorycznym na platformie Platon, zaangażowanie dydaktyczne, informacja zwrotna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.