Przywództwo edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM1NP002P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przywództwo edukacyjne |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest omówienie wybranych aspektów wiedzy z zakresu przywóztwa edukacyjnego i wdrożenie do nowego/innego spojrzenia na rolę nauczyciela w kontekście kultury organizacji pracy współczesnej szkoły. |
Pełny opis: |
1.Przywództwo edukacyjne – sposoby rozumienia przywództwa. Specyfika przywództwa edukacyjnego (2). 2.Kierunki rozwoju przywództwa edukacyjnego a koncepcja pracy szkoły – kierunki (2h). 3.Szkoła jako środowisko zmian. Kultura pracy szkoły (2). 4.Partycypacja w szkole. Integracja społeczności szkolnej (2h). 5.Etapy procesu wdrażania zmian w pracy szkoły (2h). 6.Kompetencje przywódcze nauczyciela lub wychowawcy. Ewaluacja pracy nauczyciela (2h). 7.Współdziałanie w zespołach nauczycieli. Jakość pracy szkoły a osiągnięcia edukacyjne (2h). 8.Przywództwo edukacyjne jako proces uczenia się i nauczania (2h). |
Literatura: |
1.S. M. Kwiatkowski, J. M. Michalak, Inetta Nowosad, red., Przywództwo edukacyjne w szkole i w otoczeniu, Wyd. Difin, Warszawa 20111. 2.S. M. Kwiatkowski, J. M. Michalak, Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce, Wyd. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010. 3.J. Madalińska – Michalak, red., Przywództwo nauczycieli, Wyd. FRSE, Warszawa 2018. 4.G. Mazurkiewicz, Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2012. 5.G. Mazurkiewicz, red., Przywództwo i zmiana w edukacji. Ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2013. 6.1. G. Mazurkiewicz, R. Dorczak, red., Przywództwo edukacyjne. Próba zmiany, Wyd. Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2015. |
Efekty uczenia się: |
Student: - wie, co to jest przywództwo w edukacji, jak rozwijać kompetencje przywódcze w pracy z uczniami; - zna zasady projektowania i wdrażania zmian w szkole na rzecz społeczności szkolnej; - potrafi dokonać analizy zebranych danych dotyczących wybranych obszarów działania szkoły; - potrafi współdziałać z członkami zespołów nauczycieli dzieląc się wiedzą i doświadczeniem; - jest gotów rozwijać swoje kompetencje przywódcze w pracy z nauczycielami, uczniami i rodzicami; - dostrzega potrzebę integrowania społeczności szkolnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pisemnych prac studentów i ich aktywności podczas ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Gadomska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gadomska, Małgorzata Gogolewska-Tośka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Gadomska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gadomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.