Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM1NP003
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Założenia (lista przedmiotów):

Wprowadzenie do pedagogiki PPB1NP004

Założenia (opisowo):

Podstawy wiedzy pedagogicznej oraz psychologicznej

Skrócony opis:

Treści wykładów i ćwiczeń obejmują przedmiot pedagogiki ogólnej. Metody badawcze. Techniki i narzędzia badań pedagogicznych. Kierunki i nurty pedagogiczne. Systemy dydaktyczny. Treści kształcenia. Zasady dydaktyczne. Metody kształcenia i wychowania. Formy kształcenia i wychowania. Szkoła jako czynnik wychowania. Zawód pedagoga.

Pełny opis:

Wykłady

1. Pedagogika ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna. Główne subdyscypliny pedagogiki. Metody badawcze. Techniki i narzędzia badań pedagogicznych.

2. Kierunki i nurty pedagogiczne. System dydaktyczny. Treści kształcenia.

3. Zasady dydaktyczne.

4. Metody kształcenia i wychowania. Aktywizujące metody nauczania.

5. Formy kształcenia i wychowania.

6. Szkoła jako czynnik wychowania.

7. Zawód pedagoga. Stres w zawodzie pedagoga. Wypalenie zawodowe.

8. Pedagogika ogólna a problemy współczesnego wychowania.

Ćwiczenia

1. Mapa kategorialna głównych pojęć pedagogicznych.

2. Interdyscyplinarny charakter problemów właściwych pedagogice.

3. Kulturowy wymiar edukacji w aspekcie kształcenia i wychowania.

4. Środowiska wychowawcze (rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze i jej znaczenie w kształtowaniu postaw młodego pokolenia).

5. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój.

6. Rola nauczyciela, wychowawcy i pedagoga w społeczeństwie wiedzy. Różnorodność ról współczesnego nauczyciela-wychowawcy .

7. Osobowość i kompetencje nauczyciela-wychowawcy. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego etapy.

8. Edukacja permanentna jako ważna potrzeba współczesnego człowieka. Podsumowanie zajęć dydaktycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2008.

2. Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019.

3. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Tom I. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019.

4. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Tom II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017.

5. Schulz R.Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. 1. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu. Wydaw. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń, 2003.

6. Schulz R.Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. 2. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju. Wydaw. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń, 2007.

7. Schulz R.Wykłady z pedagogiki ogólnej. T. 3. Logos edukacji. Wydaw. Uniw. Mikołaja Kopernika, Toruń, 2009.

8. Śliwerski B. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Suchodolski B. Edukacja permanentna – rozdroża i nadzieje: Wydawnictwo towarzystwo wolnej wszechnicy polskiej. Warszawa, 2003.

2. Andrukowicz W. Dydaktyka komplementarna. WSP TWP. Warszawa, 2004.

3. Kupisiewicz Cz. Podstawy dydaktyki. Wydaw. szk. i pedag.. Warszawa, 2005.

4. Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Państ. Wydaw. Nauk.. Warszawa, 1987.

5. Brezinka W. Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Podręcznik akademicki. Wydaw. WAM. Kraków, 2005.

6. Śliwerski B. Współczesne teorie i nurty wychowania. Podręcznik akademicki. Kraków: „Impuls”, 2005.

Efekty uczenia się:

PED2P_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, wraz z kontekstem jej odniesień do praktyki pedagogicznej;

PED2P_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

PED2P_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, zorientowaną na zastosowanie praktyczne;

PED2P _U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczna z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w odniesieniu do studiowanej specjalności;

PED2P _U05 posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rzetelna argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi

PED2P _U12 potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania, potrafi przyjąć role lidera w zespole

PED2P _K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

PED2P _K02 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, angażuje się we współpracę;

PED2P _K03 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny i budowania warsztatu pracy pedagoga.

Metody i kryteria oceniania:

składowe oceny końcowej dla wykładu: test – 60%; referat – 40%; (na Platonie)

składowe oceny końcowej dla ćwiczeń: prezentacja multimedialna (przygotowanie eseju) - 60% (na Platonie); aktywność podczas zajęć - 40%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksolyana Shvay
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek, Katarzyna Długoszewska, Maria Januszewska-Warych, Roksolyana Shvay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksolyana Shvay
Prowadzący grup: Katarzyna Długoszewska, Roksolyana Shvay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksolyana Shvay
Prowadzący grup: Roksolyana Shvay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksolyana Shvay
Prowadzący grup: Roksolyana Shvay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roksolyana Shvay
Prowadzący grup: Roksolyana Shvay
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)