Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedeutologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM1NP006
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedeutologia
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
specjalnościowy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia/uczenia się poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych

Pełny opis:

1. Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna – znaczące fakty genezy i historii. Czołowi pedeutolodzy– 2h.

2. Kierunki i rodzaje badań pedentologicznych – 2h.

3. Problemy kształcenia nauczycieli w kontekście współczesnych potrzeb edukacyjnych – 4h.

4. Kwalifikacje, kompetencje i cechy osobowe nauczyciela – 2h.

5. Rozwój zawodowy i doskonalenie nauczycieli. Uwarunkowania rozwoju zawodowego – 2h.

6. Moralny wymiar zawodu nauczyciela. Etyka zawodowa nauczyciela – 2h.

7. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych – marka nauczyciela - 2h.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. J. Szempruch, Pedeutologia. Studium teoretyczno – pragmatyczne, Wyd. Impuls, Kraków 2013

2. H. Kwiatkowska, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

3. Z. Kosyrz, Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Pedagpgium, Warszawa 2005

4. Ustawa Karta Nauczyciela

Literatura uzupełniająca

1. E. Perzycka (red.), Nauczyciel jutra, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2006

2. K. Duraj – Nowakowa, Kształtowanie profesjonalnej gotowości pedagogów, WAM, Poznań 2011

Efekty uczenia się:

PED2P_W01

zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, wraz z kontekstem jej odniesień do praktyki pedagogicznej Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w pedeutologii

PED2P_W02

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk Zna obszary zainteresowań pedeutologii oraz wybrane twierdzenia w zakresie osobowości nauczyciela, jego kompetencji oraz ich uwarunkowań; dylematów profesji nauczycielskiej oraz zmian w szkole i zawodzie nauczyciela.

PED2P_W05

Ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat wybranych subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki obejmującą terminologie, teorie i metodykę. Definiuje oraz uzasadnia podstawowe zadania i kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole.

PED2P_W16

Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. Wie jak uzasadniać twierdzenia przy zachowaniu koniecznych w tym zakresie zasad etycznych.

PED2P _U03

Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Definiuje kierunki zmian w praktyce nauczycielskiej w kontekście rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego oraz obywatelskiego.

PED2P _U20

Posiada pogłębiona umiejętność posługiwania się w praktycznych zastosowaniach systemami normatywnymi oraz normami i regułami (prawnymi zawodowymi, etycznymi). Umie przedstawić normatywne i pragmatyczne wymiary i konsekwencje pedagogiczne etyki zawodowej nauczyciela.

PED2P _K01

Ma pogłębiona świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Jest świadomy potrzeby i konieczności ciągłego rozwoju zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji.

Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry: 4,75-5,0,

– dobry plus: 4,5-4,74,

– dobry: 4,0-4,49,

– dostateczny plus: 3,5-3,99,

– dostateczny: 3,0-3,49.

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad -

wagi mające wpływ na ocenę końcową:

Ow = M x 0,4 + S x 0,4 + P x 0,2

(Ocena M)

Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania

(Ocena S)

Esej refleksyjny (naukowy0 podejmujący wybraną problematykę z obszaru realizowanych treści.

(Ocena P)

Postawa na zajęciach (wpisy na forum merytorycznym na platformie Platon, zaangażowanie dydaktyczne, informacja zwrotna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sojka
Prowadzący grup: Agnieszka Sojka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sojka
Prowadzący grup: Agnieszka Sojka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sojka
Prowadzący grup: Agnieszka Sojka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)