Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM1NP006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia/uczenia się poprzez realizację określonych zadań dydaktycznych |
Pełny opis: |
1. Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna – znaczące fakty genezy i historii. Czołowi pedeutolodzy– 2h. 2. Kierunki i rodzaje badań pedentologicznych – 2h. 3. Problemy kształcenia nauczycieli w kontekście współczesnych potrzeb edukacyjnych – 4h. 4. Kwalifikacje, kompetencje i cechy osobowe nauczyciela – 2h. 5. Rozwój zawodowy i doskonalenie nauczycieli. Uwarunkowania rozwoju zawodowego – 2h. 6. Moralny wymiar zawodu nauczyciela. Etyka zawodowa nauczyciela – 2h. 7. Nauczyciel w warunkach zmian społecznych – marka nauczyciela - 2h. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. J. Szempruch, Pedeutologia. Studium teoretyczno – pragmatyczne, Wyd. Impuls, Kraków 2013 2. H. Kwiatkowska, Pedeutologia, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 3. Z. Kosyrz, Osobowość wychowawcy: być wychowawcą w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego, Pedagpgium, Warszawa 2005 4. Ustawa Karta Nauczyciela Literatura uzupełniająca 1. E. Perzycka (red.), Nauczyciel jutra, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2006 2. K. Duraj – Nowakowa, Kształtowanie profesjonalnej gotowości pedagogów, WAM, Poznań 2011 |
Efekty uczenia się: |
PED2P_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, wraz z kontekstem jej odniesień do praktyki pedagogicznej Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w pedeutologii PED2P_W02 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk Zna obszary zainteresowań pedeutologii oraz wybrane twierdzenia w zakresie osobowości nauczyciela, jego kompetencji oraz ich uwarunkowań; dylematów profesji nauczycielskiej oraz zmian w szkole i zawodzie nauczyciela. PED2P_W05 Ma uporządkowaną i pogłębiona wiedzę na temat wybranych subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki obejmującą terminologie, teorie i metodykę. Definiuje oraz uzasadnia podstawowe zadania i kompetencje nauczyciela we współczesnej szkole. PED2P_W16 Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej. Wie jak uzasadniać twierdzenia przy zachowaniu koniecznych w tym zakresie zasad etycznych. PED2P _U03 Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Definiuje kierunki zmian w praktyce nauczycielskiej w kontekście rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego oraz obywatelskiego. PED2P _U20 Posiada pogłębiona umiejętność posługiwania się w praktycznych zastosowaniach systemami normatywnymi oraz normami i regułami (prawnymi zawodowymi, etycznymi). Umie przedstawić normatywne i pragmatyczne wymiary i konsekwencje pedagogiczne etyki zawodowej nauczyciela. PED2P _K01 Ma pogłębiona świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Jest świadomy potrzeby i konieczności ciągłego rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji. Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry: 4,75-5,0, – dobry plus: 4,5-4,74, – dobry: 4,0-4,49, – dostateczny plus: 3,5-3,99, – dostateczny: 3,0-3,49. Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad - wagi mające wpływ na ocenę końcową: Ow = M x 0,4 + S x 0,4 + P x 0,2 (Ocena M) Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania (Ocena S) Esej refleksyjny (naukowy0 podejmujący wybraną problematykę z obszaru realizowanych treści. (Ocena P) Postawa na zajęciach (wpisy na forum merytorycznym na platformie Platon, zaangażowanie dydaktyczne, informacja zwrotna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sojka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sojka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sojka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.