Wybrane zagadnienia teorii szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM2NP003 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia teorii szkoły |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci posiadają ogólną wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, historii myśli pedagogicznej, teorii wychowania i dydaktyki ogólnej. Jako wcześniejsi uczniowie, a obecnie studenci dysponują wieloma doświadczeniami wyniesionymi z praktyki szkolnej. Znają też relacje między władzami szkolnymi, nauczycielami, uczniami i rodzicami. |
Skrócony opis: |
Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami teorii szkoły i jej pedagogicznymi funkcjami. Jednym z ważniejszych celów szczegółowych jest uświadomienie studentom istoty przemian szkoły, jako instytucji oświatowo – wychowawczej i różnych form jej unowocześniania. |
Pełny opis: |
- Charakterystyka wybranych podejść teoretycznych w badaniach nad szkołą. - Problematyka teorii szkoły w literaturze polskiej, niemieckiej i angielskiej. - Perspektywa systemowa w teoretycznej analizie szkoły. - Istota krytyki szkoły (edukacji) z pozycji konserwatywnej i z pozycji liberalnej. - Szkoła nauczająca, szkoła wychowująca, szkoła opiekuńcza i szkoła środowiskowa w świetle nowego systemu szkolnictwa w Polsce. - Pokolenie sieci, a teoria szkoły (dyskusja nad książką: Don Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010). - Szkoła przyszłości w ponowoczesnym świecie. - Wykład syntetyzujący. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Dudzikowa Maria, Jaskulska Sylwia, redakcja naukowa, Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. 2. Klus-Stańska Dorota, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018. 3. Kużma Józef, Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011. 4. Szybiak Irena, Z dziejów szkoły, (w:) Sztuka nauczania. Szkoła, pod red. Krzysztofa Konarzewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 i nast. wyd. 5.Robinson Ken, AronicaLou, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia szkoły, Wydawnictwo Element, Kraków 2015. 6. Dokąd zmierza polska szkoła?, pod. Doroty Klus – Stańskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008. 7. Pilch Tadeusz, Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999. 8. Kujawiński Jerzy, Szkoła XXI wieku i jej atrybuty, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014.97. 9. Dewey John, Szkoła i społeczeństwo, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005. 10. Kuźma Józef, Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły, „Roczniki Pedagogiczne” Tom 5 (41), 2013, nr 2. 11. Januszewska Edyta i in, W poszukiwaniu teorii szkoły, „Pedagogika Społeczna” 2015, nr 3 (57), s. 89 – 112. 12. TapscottDon, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca 1. Szkoła w świecie współczesnym, pod redakcją naukową, Bożeny Muchackiej i Mirosława Szymańskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008. 2.Tuohy David, Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 3. Okoń Wincenty, Dziesięć szkół alternatywnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997. 4. MacBeath John, Schratz Michael, Meuret Denis, Jakobsen Lars, Czy nasza szkoła jest dobra? Tłumaczył Krzysztof Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
PED2P_W10 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji, i funkcjonowaniu wybranych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i/lub terapeutycznych, pogłębioną w powiązaniu ze studiowaną specjalnością. Student w efekcie aktywnego uczestniczenia w wykładzie poświęconym teorii szkoły zna i rozumie istotę przemian tej instytucji. PED2P_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, w powiązaniu ze studiowaną specjalnością. Student ma wiedzę na temat związków i zależności między przemianami pedagogiki szkoły a realizacją procesu nauczania – uczenia się oraz wychowania w szkole. PED2P_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. Student posiada niezbędne umiejętności w zakresie konstruowania różnych koncepcji kształcenia i wychowania w szkole i potrafi je uzasadnić PED2P_U05 posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rzetelną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi. Student potrafi posłużyć się odpowiednio dobraną argumentacją w zakresie działalności oświatowej i odnaleźć jej uzasadnienie w koncepcji człowieka i w świecie wartości. PED2P_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Student jest zdolny do krytycznego oceniania poziomu swojej wiedzy i zna możliwości samokształcenia i samodoskonalenia PED2P_K06 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. Student ma poczucie odpowiedzialności za skutki realizowanych działań edukacyjnych w środowisku społecznym i potrafi współdziałać z innymi ludźmi |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności studenta podczas wykładu konwersatoryjnego i jakości samodzielnie przygotowanych prezentacji stanowiących rozwiązanie problemu. Ocena samodzielnie przygotowanych i prezentowanych podczas wykładu konwersatoryjnego rozwiązań problemów formułowanych w formie zadaniowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Stępień | |
Prowadzący grup: | Ryszard Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Stępień | |
Prowadzący grup: | Ryszard Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Stępień | |
Prowadzący grup: | Ryszard Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Grądzka-Ciok | |
Prowadzący grup: | Beata Grądzka-Ciok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-07-14 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Stępień | |
Prowadzący grup: | Ryszard Stępień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.