Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia teorii szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM2NP003
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia teorii szkoły
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci posiadają ogólną wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, historii myśli pedagogicznej, teorii wychowania i dydaktyki ogólnej. Jako wcześniejsi uczniowie, a obecnie studenci dysponują wieloma doświadczeniami wyniesionymi z praktyki szkolnej. Znają też relacje między władzami szkolnymi, nauczycielami, uczniami i rodzicami.

Skrócony opis:

Głównym celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawami teorii szkoły i jej pedagogicznymi funkcjami. Jednym z ważniejszych celów szczegółowych jest uświadomienie studentom istoty przemian szkoły, jako instytucji oświatowo – wychowawczej i różnych form jej unowocześniania.

Pełny opis:

- Charakterystyka wybranych podejść teoretycznych w badaniach nad szkołą.

- Problematyka teorii szkoły w literaturze polskiej, niemieckiej i angielskiej.

- Perspektywa systemowa w teoretycznej analizie szkoły.

- Istota krytyki szkoły (edukacji) z pozycji konserwatywnej i z pozycji liberalnej.

- Szkoła nauczająca, szkoła wychowująca, szkoła opiekuńcza i szkoła środowiskowa w świetle nowego systemu

szkolnictwa w Polsce.

- Pokolenie sieci, a teoria szkoły (dyskusja nad książką: Don Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia

nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010).

- Szkoła przyszłości w ponowoczesnym świecie.

- Wykład syntetyzujący.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Dudzikowa Maria, Jaskulska Sylwia, redakcja naukowa, Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian?, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

2. Klus-Stańska Dorota, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2018.

3. Kużma Józef, Nauka o szkole. Studium monograficzne. Zarys koncepcji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.

4. Szybiak Irena, Z dziejów szkoły, (w:) Sztuka nauczania. Szkoła, pod red. Krzysztofa Konarzewskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995 i nast. wyd.

5.Robinson Ken, AronicaLou, Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia szkoły, Wydawnictwo Element, Kraków 2015.

6. Dokąd zmierza polska szkoła?, pod. Doroty Klus – Stańskiej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.

7. Pilch Tadeusz, Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

8. Kujawiński Jerzy, Szkoła XXI wieku i jej atrybuty, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2014.97.

9. Dewey John, Szkoła i społeczeństwo, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

10. Kuźma Józef, Nauka o szkole. Teorie i wizje przyszłej szkoły, „Roczniki Pedagogiczne” Tom 5 (41), 2013, nr 2.

11. Januszewska Edyta i in, W poszukiwaniu teorii szkoły, „Pedagogika Społeczna” 2015, nr 3 (57), s. 89 – 112.

12. TapscottDon, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca

1. Szkoła w świecie współczesnym, pod redakcją naukową, Bożeny Muchackiej i Mirosława Szymańskiego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008.

2.Tuohy David, Dusza szkoły. O tym, co sprzyja zmianie i rozwojowi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

3. Okoń Wincenty, Dziesięć szkół alternatywnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.

4. MacBeath John, Schratz Michael, Meuret Denis, Jakobsen Lars, Czy nasza szkoła jest dobra? Tłumaczył Krzysztof Kruszewski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

PED2P_W10

ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji, i funkcjonowaniu wybranych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i/lub terapeutycznych, pogłębioną w powiązaniu ze studiowaną specjalnością.

Student w efekcie aktywnego uczestniczenia w wykładzie poświęconym teorii szkoły zna i rozumie istotę przemian tej instytucji.

PED2P_W12

ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych, w powiązaniu ze studiowaną specjalnością.

Student ma wiedzę na temat związków i zależności między przemianami pedagogiki szkoły a realizacją procesu nauczania – uczenia się oraz wychowania w szkole.

PED2P_U02

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Student posiada niezbędne umiejętności w zakresie konstruowania różnych koncepcji kształcenia i wychowania w szkole i potrafi je uzasadnić

PED2P_U05

posiada umiejętności merytorycznego argumentowania i prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rzetelną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi.

Student potrafi posłużyć się odpowiednio dobraną argumentacją w zakresie działalności oświatowej i odnaleźć jej uzasadnienie w koncepcji człowieka i w świecie wartości.

PED2P_K01

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Student jest zdolny do krytycznego oceniania poziomu swojej wiedzy i zna możliwości samokształcenia i samodoskonalenia

PED2P_K06

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Student ma poczucie odpowiedzialności za skutki realizowanych działań edukacyjnych w środowisku społecznym i potrafi współdziałać z innymi ludźmi

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności studenta podczas wykładu konwersatoryjnego i jakości samodzielnie przygotowanych prezentacji stanowiących rozwiązanie problemu.

Ocena samodzielnie przygotowanych i prezentowanych podczas wykładu konwersatoryjnego rozwiązań problemów formułowanych w formie zadaniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stępień
Prowadzący grup: Ryszard Stępień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stępień
Prowadzący grup: Ryszard Stępień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stępień
Prowadzący grup: Ryszard Stępień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Grądzka-Ciok
Prowadzący grup: Beata Grądzka-Ciok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-07-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Stępień
Prowadzący grup: Ryszard Stępień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)