Autorskie programy nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM3NP003P |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Autorskie programy nauczania |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z pojęciem autorskiego programu , zasadami konstruowania programów nauczania oraz podstawami prawnymi dającymi możliwość konstruowania autorskich programów nauczania . |
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Definicja programu nauczania. Koncepcje konstruowania programów nauczania. 2. Autorski program nauczania w świetle przepisów prawa oświatowego i praw autorskich. 3. Kompetencje kluczowe. 4. Autor programu – cechy lidera edukacji, metody diagnozy potrzeb edukacyjnych. 5. Cele kształcenia, metody i formy, zasady konstruowania programów nauczania. 6. Innowacja programowa – przepisy i praktyka. 7. Ewaluacja i jej rola w konstruowaniu programu, autor programu jako refleksyjny praktyk. 8. Dobre praktyki – jak współpracować w grupie i dzielić się wiedzą, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. |
Literatura: |
1. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2000, 2. Gnitecki J. (red)., Konstruowanie programów autorskich stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2001-02 3. Kędzierska J., (red.), Nauczyciel i jego program autorski, Kraków 2001, 4. Mizerek H., Hildebrandt A. (red.), Ewaluacja wszkole, Olsztyn 1997, 5. Fazlagić J., Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, Warszawa 2020, 6. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198). 7. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 1. Gnitecki J, Konstruowanie programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2000, 2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999 , 3. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, cz.I Czynności nauczyciela, rozdz. Nauczyciel jako kreator programu, Warszawa 2004, 4. Niemierko B., Kształcenie szkolne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, 5. Walter D.F., Soltis J.,F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000, 6. Wragg E.,Trzy wymiary programu, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
PPiW_WO2 Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać PPiW_W10 Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; PPiW_W21 Student zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. PPiW_W12 Student zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy; UMIEJĘTNOŚCI PPiW_U02 Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; PPiW_U03 Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy; PPiW_U06 Student potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia; PPiW_U07 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; PPiW_K03 Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; PPiW_K06 Student jest gotów do trafnego rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tego środowiska; PPiW_K07 Student jest gotów projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność i obecność podczas zajęć – 10%, wykonanie zadnia – 10%, opracowanie projektu programu autorskiego wybranych zajęć pozalekcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej – 80% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Parzych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Parzych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z pojęciem programu, zasadami i podstawami prawnymi tworzenia autorskich programów nauczania. Studenci usystematyzują swoją wiedze o kompetencjach kluczowych oraz zapoznają się procedurami wprowadzania w placówkach oświatowych innowacji pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Definicja programu nauczania. Koncepcje konstruowania programów nauczania. 2. Autorski program nauczania w świetle przepisów prawa oświatowego i praw autorskich. 3. Kompetencje kluczowe. 4. Autor programu – cechy lidera edukacji, metody diagnozy potrzeb edukacyjnych. 5. Cele kształcenia, metody i formy, zasady konstruowania programów nauczania. 6. Innowacja programowa – przepisy i praktyka. 7. Ewaluacja i jej rola w konstruowaniu programu, autor programu jako refleksyjny praktyk. 8. Dobre praktyki – jak współpracować w grupie i dzielić się wiedzą, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu. |
|
Literatura: |
1. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2000, 2. Gnitecki J. (red)., Konstruowanie programów autorskich stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2001-02 3. Kędzierska J., (red.), Nauczyciel i jego program autorski, Kraków 2001, 4. Mizerek H., Hildebrandt A. (red.), Ewaluacja wszkole, Olsztyn 1997, 5. Fazlagić J., Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, Warszawa 2020, 6. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198). 7. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.). 8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). 1. Gnitecki J, Konstruowanie programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2000, 2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999 , 3. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, cz.I Czynności nauczyciela, rozdz. Nauczyciel jako kreator programu, Warszawa 2004, 4. Niemierko B., Kształcenie szkolne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, 5. Walter D.F., Soltis J.,F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000, 6. Wragg E.,Trzy wymiary programu, Warszawa 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Parzych | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Parzych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.