Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Autorskie programy nauczania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM3NP003P
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Autorskie programy nauczania
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Zapoznanie z pojęciem autorskiego programu , zasadami konstruowania programów nauczania oraz podstawami prawnymi dającymi możliwość konstruowania autorskich programów nauczania .

Pełny opis:

Ćwiczenia

1. Definicja programu nauczania. Koncepcje konstruowania programów nauczania.

2. Autorski program nauczania w świetle przepisów prawa oświatowego i praw autorskich.

3. Kompetencje kluczowe.

4. Autor programu – cechy lidera edukacji, metody diagnozy potrzeb edukacyjnych.

5. Cele kształcenia, metody i formy, zasady konstruowania programów nauczania.

6. Innowacja programowa – przepisy i praktyka.

7. Ewaluacja i jej rola w konstruowaniu programu, autor programu jako refleksyjny praktyk.

8. Dobre praktyki – jak współpracować w grupie i dzielić się wiedzą, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.

Literatura:

1. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2000,

2. Gnitecki J. (red)., Konstruowanie programów autorskich stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2001-02

3. Kędzierska J., (red.), Nauczyciel i jego program autorski, Kraków 2001,

4. Mizerek H., Hildebrandt A. (red.), Ewaluacja wszkole, Olsztyn 1997,

5. Fazlagić J., Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, Warszawa 2020,

6. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198).

7. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).

1. Gnitecki J, Konstruowanie programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2000,

2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999 ,

3. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, cz.I Czynności nauczyciela, rozdz. Nauczyciel jako kreator programu, Warszawa 2004,

4. Niemierko B., Kształcenie szkolne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007,

5. Walter D.F., Soltis J.,F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000,

6. Wragg E.,Trzy wymiary programu, Warszawa 1998

Efekty uczenia się:

PPiW_WO2

Student zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne oraz potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać

PPiW_W10

Student zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;

PPiW_W21

Student zna i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

PPiW_W12

Student zna i rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy;

UMIEJĘTNOŚCI

PPiW_U02

Student potrafi projektować i prowadzić działania pedagogiczne, rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dziecka lub ucznia, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania;

PPiW_U03

Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy;

PPiW_U06

Student potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;

PPiW_U07

Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów;

PPiW_K03

Student jest gotów do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami i opiekunami dziecka lub ucznia oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji;

PPiW_K06

Student jest gotów do trafnego rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tego środowiska;

PPiW_K07

Student jest gotów projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i obecność podczas zajęć – 10%, wykonanie zadnia – 10%, opracowanie projektu programu autorskiego wybranych zajęć pozalekcyjnych w edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej – 80%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Parzych
Prowadzący grup: Małgorzata Parzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z pojęciem programu, zasadami i podstawami prawnymi tworzenia autorskich programów nauczania. Studenci usystematyzują swoją wiedze o kompetencjach kluczowych oraz zapoznają się procedurami wprowadzania w placówkach oświatowych innowacji pedagogicznych.

Pełny opis:

Ćwiczenia

1. Definicja programu nauczania. Koncepcje konstruowania programów nauczania.

2. Autorski program nauczania w świetle przepisów prawa oświatowego i praw autorskich.

3. Kompetencje kluczowe.

4. Autor programu – cechy lidera edukacji, metody diagnozy potrzeb edukacyjnych.

5. Cele kształcenia, metody i formy, zasady konstruowania programów nauczania.

6. Innowacja programowa – przepisy i praktyka.

7. Ewaluacja i jej rola w konstruowaniu programu, autor programu jako refleksyjny praktyk.

8. Dobre praktyki – jak współpracować w grupie i dzielić się wiedzą, przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu.

Literatura:

1. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2000,

2. Gnitecki J. (red)., Konstruowanie programów autorskich stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2001-02

3. Kędzierska J., (red.), Nauczyciel i jego program autorski, Kraków 2001,

4. Mizerek H., Hildebrandt A. (red.), Ewaluacja wszkole, Olsztyn 1997,

5. Fazlagić J., Kompendium wiedzy na temat opracowania programów nauczania i scenariuszy zajęć oraz lekcji wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych niezbędnych do poruszania się na rynku pracy, Warszawa 2020,

6. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2017 r., poz. 2198).

7. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.).

8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).

1. Gnitecki J, Konstruowanie programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój, Poznań 2000,

2. Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warszawa 1999 ,

3. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, cz.I Czynności nauczyciela, rozdz. Nauczyciel jako kreator programu, Warszawa 2004,

4. Niemierko B., Kształcenie szkolne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007,

5. Walter D.F., Soltis J.,F., Program i cele kształcenia, Warszawa 2000,

6. Wragg E.,Trzy wymiary programu, Warszawa 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Parzych
Prowadzący grup: Małgorzata Parzych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)