Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Planowanie procesu kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM3NP006
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Planowanie procesu kształcenia
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

do wyboru
specjalnościowy

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi teoriami, które dotyczą wychowania, uczenia się i nauczania na etapie edukacji elementarnej, a tym samym przygotowanie kompetentnych nauczycieli, animatorów twórczego rozwoju dzieci w wieku 3 – 10 lat.

Skrócony opis:

Ćwiczenia:

1.Podstawa programowa a programy dydaktyczno-wychowawcze w szkole (roczne, semestralne, miesięczne, tygodniowe i dzienne)

2. Współczesne teorie dotyczące nauczania, wychowania i uczenia się. Zastosowanie metody projektu w edukacji;

3. Lęki dzieci wieku przedszkolnego i młodszoszkolnego.

4. Planowanie pracy - bajkoterapia jako jedna z nowatorskich metod planowania pracy z dzieckiem.

5. Rola baśni w życiu dziecka.

6.Wskazywanie uczestników procesu bajkoterapeutycznego.

7. Uzasadnienie potrzeby zastosowania bajek terapeutycznych.

8. Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce - ewaluacja

Pełny opis:

Student zna:

 najpotrzebniejsze zasady dydaktyczne dotyczące konstruowania wiedzy w szkole;

 wybrane, współcześnie cenione teorie dotyczące wychowania, nauczania oraz uczenia się;

 teoretyczne tendencje obowiązujące w kształceniu na etapie edukacji elementarnej.

Student potrafi:

–zastosować nabytą wiedzę w określonych sytuacjach dydaktyczno - wychowawczych ;

–umie wyciągać wnioski do pracy pedagogicznej z indywidualnym przypadkiem;

–sprawnie i komunikatywnie wyraża się w mowie i piśmie, formułuje i prezentuje własne pomysły, wątpliwości i sugestie związane z teoretycznymi i praktycznymi aspektami pracy dydaktyczno – wychowawczej.

Student:

- z dbałością i merytorycznie przygotowuje się do swojej pracy;

- potrafi kreatywne zaplanować zajęcia;

- odpowiedzialnie rozstrzyga problemy, dylematy pojawiające się podczas zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

E. Misiorna, E. Ziętkiewicz, Zintegrowana edukacji w klasach I – III, Poznań 1999

K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2004

E. Ogródzka – Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica, Edukacja małego dzieca. Szkoła przemiany instytucji i jej funkcji, Tom 9, Kraków 2014

Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań 2002.

Wiśniewska E., Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku, Płock 2013.

Literatura uzupełniająca

1. Bruner J.S. – Poza dostarczone informacje (1978)

2. Brzezińska A. – Społeczna psychologia rozwoju (2000)

3. Kielar-Turska M. – Mowa dziecka. Słowo i tekst(1989)

4.. Michalak R. – Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej (2004)

5.. Murawska B. – Segregacja na progu szkoły podstawowej (2004)

6. Przykładowe programy do kształcenia zintegrowanego I wychowania przedszkolnego wraz z obudową dydaktyczną.

7.. Wadsworth J. – Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka (1998)

8. Walker D.F., Soltis J.F. – Program i cele kształcenia (1997)

9. Więckowski R. – Kształcenie zintegrowane z teorią pedagogiczną w teorii i praktyce (2001)

10. Więckowski R. – Prakseologiczna interpretacja edukacji wczesnoszkolnej. “Życie szkoły” Nr 5/2000

11. Wragg E.C. - Trzy wymiary programu (1999

12. /men.gov.pl/zycie-szkoly/ksztalcenie-ogolne/podstawa-programowa/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-zmieniajace-rozporzadzenie-w-sprawie-podstawy-programowej-wychowania-przedszkolnego-oraz-ksztalcenia-ogolnego-w-poszczegolnych-typach-szkol.html

13. http://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania - planowanie pracy nauczyciela na I etapie edukacyjnym

14../www.ore.edu.pl/.../268-planowanie-i-ewaluacja..//

15. Klus-Stańska D, W nauczaniu początkowym inaczej, Kraków (1999)

16. www.men.gov.pl

17. Warszawskie Biuro Edukacji

18. Mazowieckie Kuratorium Oświaty.

Efekty uczenia się:

PED1P_W02

ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki zorientowaną na zastosowanie praktyczne w obrębie studiowanej specjalności

PED1P_W06

zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w powiązaniu ze studiowaną specjalnością

PED1P_U05

posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. Potrafi ocenić przydatność dobranych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z podejmowaną działalnością pedagogiczną w zakresie studiowanej specjalności

PED1P_U13

potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie

PED1P_K07

odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze), poprawnie rozstrzyga dylematy wynikające z roli nauczyciela, pedagoga

Metody i kryteria oceniania:

prezentacja multimedialna - praca grupowa (B) 0,8

Aktywność (P) 0,2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gogolewska-Tośka
Prowadzący grup: Małgorzata Gogolewska-Tośka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Gogolewska-Tośka
Prowadzący grup: Katarzyna Długoszewska, Małgorzata Gogolewska-Tośka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)