Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ruch New Age w aspekcie kulturowo-społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM3NP014
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ruch New Age w aspekcie kulturowo-społecznym
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy na temat współczesnych zjawisk społecznych, a zwłaszcza kryzysów powstających w konsekwencji rozwoju naszej cywilizacji oraz zróżnicowanych sposobów niwelowania ich skutków.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat zjawiska New Age, począwszy od jego zróżnicowanej genezy, po odmienności w sposobach definiowania tego fenomenu. Zostanie ukazana problematyka związana z powstawaniem nowych ruchów społecznych (w tym religijnych) na tle współczesnych przemian. Dotyczy to m.in. płynnej tożsamości, tempa zmian z jakimi niejednokrotnie borykają się przedstawiciele młodszych generacji wraz z potrzebą rozwijania poczucia wspólnotowości. Z tych powodów przybliżona zostanie również ideologia wybranych subkultur młodzieżowych w kontekście budowania tożsamości (w odniesieniu do potrzeb rozwijanych więzi grupowych). W kontraście omówione zostaną zagrożenia związane z przynależnością do sekt na tle m.in. ich mechanizmów działania, niebezpiecznych w szczególności dla ludzi młodych.

Pełny opis:

1-3. Wprowadzenie ogólne do tematyki zajęć; zarys tematyki, terminologii związanej, zróżnicowania elementów określanych jako powiązane z tzw. Ruchem New Age - w odniesieniu do eklektyzmu, czerpania z różnych praktyk i koncepcji wierzeniowych.

4-5. Przemiany kulturowo-społeczne okresu nowoczesności i ponowoczesności a ich wpływ na jednostki

6-7. Ruch New Age - wybrane przykłady ujęć, uszczegółowione zjawiska a subkultury.

8- 11. Zróżnicowane rozumienie duchowości w ruchu New Age

12-14 Sekty, kościoły a ruch New Age

15 -16 Młode generacje w dobie ponowoczesności - podsumowanie zajęć

Literatura:

Podstawowa:

1. Bauman Z., Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, przeł. M. Żakowski, Warszawa 2007

2. Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008.

3. Janik R., Sekty i związki wyznaniowe, Norbertinum, Lublin 2002.

4. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury: problematyka edukacyjna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

5. Królak P., Sekty inwazja manipulacji, POLWEN, Radom 2003.

6. Kwiecińska R., Szymański M. J. (red.), Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a wychowaniem, Akademia Pedagogiczna im. KEN w Krakowie, Kraków 2001.

7. Lulek B., Rodzina i szkoła wobec rozwoju osobowości dziecka, Oficyna Wydawnicza „impuls”, Kraków 2000.

8. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.

+ wybrane, dodatkowo materiały do zajęć

literatura dodatkowa

1. Bainbridge W. S., 2007: New Age Religion and Irreligion, [w:] James A. Beckford, N. Jay Demerath III (red.), The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, London, SAGE Publications., s. 248-266.

2. Beck U., Beck-Gernsheim E., 2002: Individualization: Institutionalized Individualism and Its Social and Political Consequences, London,

3. Jędrzejewski M., Subkultury a przemoc w perspektywie psychoedukacji, socjalizacji i samorealizacji dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Akademickie Żak”, Warszawa 2001.

4. Grac J., Wzory osobowe oddziałujące na młodego człowieka - analiza teoretyczna. Człowiek i Społeczeństwo, 1996.

5. Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.

6. Kawula S., Machel H. (red.), Podkultury młodzieżowe w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 2001.

7. Nowak A. (red.), Satanizm, rock, narkomania, seks, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001.

8. Nowakowski P. T. (red.), Sekty jako problem współczesności, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice 2008.

9. Prejs B., Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Wydawnictwo KOS, Katowice, 2005.

10. Rychła J., Ucieczka, bunt, twórczość: subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia. „Impuls”, Kraków 2005.

11. Urban B. (red.), Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.

Efekty uczenia się:

Po opanowaniu treści programowych student:

– rozumie podstawowe pojęcia związane z tematyką ruchu New Age, zna przyczyny powstania i wymiary, tego co jest określane jako New Age;

– zna specyficzne właściwości współczesnej kultury masowej, konsekwencje tempa rozwoju naszej cywilizacji oraz ich związek z kryzysami odczuwalnymi m.in. przez młode generacje;

– rozumie zjawisko "płynnej tożsamości"; duchowości budowanej na fundamentach zróżnicowanych religii i nurtów;

- wie jak są kształtowanie nowe ruchy i subkultury;

- jednocześnie student posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń, m.in. związanych z przynależnością do religijnych sekt;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa wynika z ocen cząstkowych za referat (R): 70 % oraz za aktywny udział w zajęciach wraz ze znajomością literatury A- (30%)

Ocena końcowa -OK

OK= R x 0,7 + A x 0,3

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)