Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedsiębiorczość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TRB5NP19MN-Z17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedsiębiorczość
Jednostka: Kierunek-Zarządzanie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem modułu jest poznanie i zrozumienie istoty przedsiębiorczości i jej uwarunkowań oraz zespołu relacji między przedsiębiorczością, innowacjami i technologiami.

Celem zajęć jest też wspólna praca nad wypracowaniem koncepcji przedsięwzięcia, które pozwoli odnieść sukces gospodarczy na rynku

Pełny opis:

W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:

Istota przedsiębiorczości i innowacyjności – 6 h

• duch i narzędzia przedsiębiorczości,

• kształtowanie postaw przedsiębiorczych,

• przedsiębiorczość wewnątrz korporacyjna.

Poszukiwanie pomysłów na biznes – 6 h

• charakterystyka regionu,

• elementy obiecującego biznesplanu,

• źródła i metody poszukiwania pomysłów na własny biznes.

Wybór pomysłu na działalność gospodarczą – 6 h

• ocena i selekcja pomysłów,

• metody i narzędzia selekcji,

• wybór najlepszego pomysłu.

Koncepcja organizacyjna firny i podstawy pisania biznes planu – 7 h

• biznes plan i proces zakładania nowej firmy,

• budowa koncepcji organizacyjnej,

• outsourcing - koncepcja organizacji procesów biznesowych,

Analiza marketingowa pomysłu na biznes – 7 h

• badanie rynku (wielkość i dynamika, segmentacja, klienci, konkurencja),

• reklama i promocja,

• metody i kanały sprzedaży.

Analiza finansowa przedsięwzięcia pomysłu na biznes – 7 h

• kapitał początkowego,

• źródła finansowania,

• sprawozdania finansowe (budżet, rachunek wyników, bilans).

Wykorzystanie nowych technologii teleinformatycznych w biznesie – 6 h

• wirtualna firma,

• kanały komunikacji i sprzedaży,

• e-commerce i e-business,

• social media,

• praca zdalna na odległość.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Zbigniew Pawlak, Biznesplan. Zastosowania i przykłady, Wydawnictwo: Poltext, Listopad 2008.

2. Jerzy Skrzypek, Biznesplan. Model najlepszych praktyk, Wydawnictwo: Poltext, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Kevan Williams, Biznesplan co trzeba wiedzieć i zrobić aby przygotować perfekcyjny plan, Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne , Kwiecień 2012.

2. Vaughan Evans , Brian Tracy, Niesamowity biznesplan. Zdobądź fundusze na rozwój firmy lub startup, Wydawnictwo: One Press, Lipiec 2015.

3. Adam Łopusiewicz, Start-up. Od pomysłu do sukcesu, Wydawnictwo: Wydawnictwo: Edgar, Wrzesień 2013

4. Garrett Sutton, Jak napisać biznesplan gwarantujący sukces, Wydawnictwo: Instytut Praktycznej Edukacji , Grudzień 2014.

5. Beata Szczepańska-Bernaś, Jak napisać poprawny biznesplan, Wydawnictwo: Forum Doradców Podatkowych , Luty 2013.

6. Katarzyna Zachariasz, Samo Sedno - Jak założyć i rozwinąć własną firmę? Wydawnictwo: Edgar, Październik 2013.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Ma podstawową wiedzę na temat systemu finansowego i jego podsystemów, a szczególnie podsystemu przedsiębiorstwa

Ma elementarną wiedzę na temat istoty, celów, funkcji i znaczenia zarządzania; organizacji jako obiektu zarządzania – jej elementów i metod zarządzania; oceny sprawności działań; zarządzania w warunkach globalizacji

Ma podstawową wiedzę na temat miejsca i roli marketingu w funkcjonowaniu organizacji; jego oddziaływania na rynku; celów, zakresu, narzędzi oraz metod badań marketingowych i ich zastosowań

Ma podstawową wiedzę o roli informacji w zarządzaniu; źródłach, zbiorach i metodach zbierania informacji, jej przetwarzaniu; zadaniach i strukturze systemu informacyjnego w organizacji; integracji systemów informatycznych; systemach inteligentnych w zarządzaniu

Ma uporządkowaną wiedzę o istocie oraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowaniach zachowań organizacyjnych; postawach społecznych i zachowaniach jednostek oraz grup społeczno-zawodowych w organizacji; metodach i narzędziach kształtowania zachowań organizacyjnych oraz komunikacji międzykulturowej w organizacji

Ma podstawową wiedzę na temat zasad tworzenia i form indywidualnej przedsiębiorczości; wie, jakie są uwarunkowania założenia własnej firmy w warunkach Polski; posiada niezbędną wiedzę o efektywnym prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa

Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu socjologii ogólnej umożliwiającą samodzielne rozumienie faktów i procesów społecznych – zwłaszcza zależności zachodzących pomiędzy zmianami społecznymi i gospodarczymi

Ma elementarna wiedzę niezbędną do pisania tekstów (w tym prac promocyjnych-dyplomowych) w języku polskim i obcym, korzystania z materiałów źródłowych; analizowania oraz wnioskowania; zna zasady i przepisy dotyczące sposobu korzystania z cudzych utworów

W zakresie umiejętności:

Ma umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami gospodarki rynkowej, ich wykorzystania do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz oceny decyzji podmiotów gospodarczych (organizacji), zwłaszcza w aspekcie ich racjonalności

Ma umiejętności dokonywania oceny gospodarki finansowej przedsiębiorstwa (organizacji gospodarczej); potrafi analizować relacje finansowe pomiędzy przedsiębiorstwami, bankami oraz rynkiem finansowym; potrafi korzystać z usług finansowych (w tym szczególnie bankowych)

Potrafi zrozumieć podstawowe zjawiska społeczne i zachowania ludzkie w organizacji; przeciwdziałać zjawiskom negatywnym; wykorzystać wiedzę do zrozumienia miejsca i roli człowieka tworzącego struktury społeczno-gospodarcze i zasady ich funkcjonowania; naturę człowieka występującego w różnych rolach (pracodawcy, pracownika; kierownika, wykonawcy, przedsiębiorcy)

Rozumie rolę i znaczenie informacji w procesie kierowania, zbierania i przetwarzania informacji; rozumienia systemów teleinformatycznych w procesie decyzyjnym; ma umiejętność wyboru i wykorzystywania współczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu

Potrafi badać i rozwiązywać problemy marketingu; stosuje właściwe narzędzia do badań marketingowych; wykorzystują wyniki badań w zarządzaniu marketingowym

W zakresie kompetencji społecznych:

Wykazuje umiejętność współdziałania w zespole (grupie), zarówno w roli przywódcy (kierującego), jak też uczestnika zespołu (kierowanego)

Potrafi przygotować wraz z zespołem projekt o charakterze społecznym, naukowo – badawczym, programistyczno – wdrożeniowym objęty programem kształcenia lub odpowiadający na zapotrzebowanie praktyki gospodarczej (biznesu)

Wykazuje umiejętność przedsiębiorczego myślenia i działania; jest skłonny podjąć ryzyko związane z działaniem i ponieść odpowiedzialność za podjęty projekt

Rozumie potrzebę komunikowania się w środowisku (również międzykulturowym), szczególnie związaną z prowadzeniem działalności biznesowej

Jest świadomym istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych, związanych również z pisaniem prac promocyjnych (licencjackich, magisterskich, doktorskich)

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie zadań fakultatywnych po każdych zajęciach i samodzielne lub grupowe (max. 3 osoby) opracowanie biznes planu na działalność gospodarczą, a następnie zaprezentowanie i przedyskutowanie pomysłu z wykładowcą.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Kwasek
Prowadzący grup: Olga Charucka-Kutrzeba, Artur Kwasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-01
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Artur Kwasek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Olga Charucka-Kutrzeba
Prowadzący grup: Olga Charucka-Kutrzeba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)