Techniki komunikacji i argumentowania II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TRM3NP11FL-Z19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki komunikacji i argumentowania II |
Jednostka: | Studium Języków Obcych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Mazur | |
Prowadzący grup: | Adam Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Rodzaj przedmiotu: | Ćwiczenia |
|
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia, prezentacje power point |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | brak wymagań wstępnych |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: C-1 prezentacja podstaw racjonalnego myślenia; C-2 zapoznanie się z różnicami między perswazją, argumentacją i manipulacją;. C-3 analiza argumentacji i podstawowych błędów (sofizmatów). |
|
Pełny opis: |
1. Wypowiedzi argumentacyjne. Standaryzacja argumentu. Poprawność argumentu – 1 h 2. Kierunki badawcze w teorii komunikacji – 1h 3. Typy argumentacji. Manewrowanie strategiczne w argumentacji – 1h 4. Rola argumentacji w wypowiedzi w zależności od celu perswazji i audytorium; układ i hierarchia argumentów – 1h 5. Rola emocji w perswazji i w argumentacji – 1h 6. Etyka a sztuka przekonywania. Techniki retoryczne w życiu prywatnym i publicznym - 1h 7. Manipulacja – pragmatyczne i etyczne aspekty manipulacji – 1h |
|
Literatura: |
1.Awdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji, 3. Problemy komunikacji społecznej, Łask 2009. 2.Cavender N., Kahane H., Logic and Contemporary Rhetoric. The Use of Reason in Everyday Life, Wadsworth, Cengage Learning 2010. 3.Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 1995 i nast. 4.Duszak A., Fairclough N., Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008. 5.Eemeren F. H. van & Grootendorst R., A Systematic Theory of Argumentation. The Pragma-Dialectical Approach, Cambridge 2004. 6.Hołówka T., Błędy, spory, argumenty. Szkice z logiki stosowanej, Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1998. 7.Levine R.V., Potęga perswazji. Jak się nas kupuje i sprzedaje, Wydawnictwo ONE Press, Gliwice 2008. 8.Lewiński P., Analiza pragma-dialektyczna, [w:] Instrukcja obsługi tekstów. Metody retoryki, GWP, Sopot 2012. 9.Lewiński P., Neosofistyka. Argumentacja retoryczna w komunikacji potocznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012. 1. Perelman Ch., Imperium retoryki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. 2. Pratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2003. 3. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 4. Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.