Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WWJ3NP006
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika kultury
Jednostka: Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Nie ma wstępnych założeń

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie studentom biografii, osiągnięć i koncepcji wypracowanych w ramach dyscypliny pedagogiki kultury oraz zapoznanie z wiedzą z zakresu kultury, filozofii i in. nauk w powiązaniu z rozwojem pedagogiki kultury. Zajęcia mają również na celu podnoszenie umiejętności i kompetencji studentów w zakresie rozwijania cech takiego pedagoga, który dla podopiecznych jest autorytetem moralnym, źródłem wartości, stając się w ich życiu przewodnikiem odkrywającym także ich talenty i rozwijającym pasje.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, omówienie warunków zaliczenia, przybliżenie koncepcji i terminologii;

2. Korzenie pedagogiki kultury i jej fazy rozwoju; wpływ koncepcji filozoficznych na powstanie dyscypliny;

3-4. Prekursorzy, klasycy polskiej pedagogiki kultury – omówienie najważniejszych koncepcji związanych z wychowaniem człowieka, sposobów rozumienia celów pedagogiki kultury (w tym wyobrażeń odnoszących się do talentu i sposobów doskonalenia cech odnoszących się do ideału pedagogicznego);

5. Wpływ totalitarnych reżimów - systemy i cele wychowania i kształcenie dzieci i młodzieży (wybrane przykłady) na tle pedagogów postrzeganych w kategoriach autorytetów moralnych;

6. Edukacja aksjologiczna, wychowanie obywatelskie (etyka i moralność);

7. Wyzwania pedagoga kultury w środowisku wielokulturowym oraz wybrane zagadnienia z komunikacji międzykulturowej;

8. Współczesne wyzwania pedagogiki kulturowej - wybrane przykłady.

Literatura:

Podstawowa:

K. Chałas, Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce 2003;

J. Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006;

D. Jankowski, Pedagogika kultury - studia i koncepcja, Krakw 2007

D. Kubinowski (red.): Kultura współczesna a wychowanie człowieka, Lublin 2006;

I. Nowakowska-Kempna (red.), Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012,

B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)„Pedagogika”, t. I. Warszawa 2004.

I. Wojnar: Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000

P. Ricoeur: Symbolika zła. Warszawa 1986;

S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1999

Dodatkowa:

M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002;

Kompetencje przyszłości – jakich postaw i wartości potrzebujemy, 2016,

A. Klim-Klimaszewska (red. t. I); T. Zacharuk (red. t. II), Pedagog - jednej czy wielu dróg?, Siedlce 2005;

A. Minkiewicz, Kryzys więzi rodzinnych i niektóre jego konsekwencje społeczne i kulturowe, w: E. Hałoń (red.) Rodzina jej funkcje przystosowawcze i ochronne, Warszawa 1995;

P. Ricouer: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Oprac. S. Cichowicz, 1985;

M.B. Rosenberg, To, co powiesz może zmienić świat. O języku pokoju w świecie konfliktów, tłum. Joanna Gładysek, Warszawa 2013;

J. Schmid, Dialog w edukacji międzykulturowej, „Edukacja i Dialog” nr 8, 2004;

J.Tischner, Myśli wyszukane, Kraków 2001.

Efekty uczenia się:

Student zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin oraz sposoby jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanej specjalności;

Zna filozoficzne, kulturowe, historyczne i pedagogiczne podstawy wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży;

Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju znaczenia wpływu społeczno-kulturowego na życie człowieka;

Zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;

Ma podstawowa wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z zawodem nauczyciela, pedagoga;

Posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem dorobku m.in. antropologii społeczno-kulturowej;

Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów

Metody i kryteria oceniania:

Forma wykładów interaktywnych (z elementami dyskusji), z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych, ilustrujących omawiane zagadnienia

Ocena Końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych:

ocena za referat (R)= 0,8

ocena za znajomość literatury ujawniającej się podczas dyskusji prowadzonych w ramach wykładów interaktywnych (ZL)= 0,2

OK = R x 0,8 + ZL x 0,2

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Józefów-Czerwińska
Prowadzący grup: Bożena Józefów-Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)