Pedagogika kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WWJ3NP006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kultury |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Nie ma wstępnych założeń |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom biografii, osiągnięć i koncepcji wypracowanych w ramach dyscypliny pedagogiki kultury oraz zapoznanie z wiedzą z zakresu kultury, filozofii i in. nauk w powiązaniu z rozwojem pedagogiki kultury. Zajęcia mają również na celu podnoszenie umiejętności i kompetencji studentów w zakresie rozwijania cech takiego pedagoga, który dla podopiecznych jest autorytetem moralnym, źródłem wartości, stając się w ich życiu przewodnikiem odkrywającym także ich talenty i rozwijającym pasje. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, omówienie warunków zaliczenia, przybliżenie koncepcji i terminologii; 2. Korzenie pedagogiki kultury i jej fazy rozwoju; wpływ koncepcji filozoficznych na powstanie dyscypliny; 3-4. Prekursorzy, klasycy polskiej pedagogiki kultury – omówienie najważniejszych koncepcji związanych z wychowaniem człowieka, sposobów rozumienia celów pedagogiki kultury (w tym wyobrażeń odnoszących się do talentu i sposobów doskonalenia cech odnoszących się do ideału pedagogicznego); 5. Wpływ totalitarnych reżimów - systemy i cele wychowania i kształcenie dzieci i młodzieży (wybrane przykłady) na tle pedagogów postrzeganych w kategoriach autorytetów moralnych; 6. Edukacja aksjologiczna, wychowanie obywatelskie (etyka i moralność); 7. Wyzwania pedagoga kultury w środowisku wielokulturowym oraz wybrane zagadnienia z komunikacji międzykulturowej; 8. Współczesne wyzwania pedagogiki kulturowej - wybrane przykłady. |
Literatura: |
Podstawowa: K. Chałas, Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, Lublin–Kielce 2003; J. Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006; D. Jankowski, Pedagogika kultury - studia i koncepcja, Krakw 2007 D. Kubinowski (red.): Kultura współczesna a wychowanie człowieka, Lublin 2006; I. Nowakowska-Kempna (red.), Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012, B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)„Pedagogika”, t. I. Warszawa 2004. I. Wojnar: Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000 P. Ricoeur: Symbolika zła. Warszawa 1986; S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1999 Dodatkowa: M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002; Kompetencje przyszłości – jakich postaw i wartości potrzebujemy, 2016, A. Klim-Klimaszewska (red. t. I); T. Zacharuk (red. t. II), Pedagog - jednej czy wielu dróg?, Siedlce 2005; A. Minkiewicz, Kryzys więzi rodzinnych i niektóre jego konsekwencje społeczne i kulturowe, w: E. Hałoń (red.) Rodzina jej funkcje przystosowawcze i ochronne, Warszawa 1995; P. Ricouer: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Oprac. S. Cichowicz, 1985; M.B. Rosenberg, To, co powiesz może zmienić świat. O języku pokoju w świecie konfliktów, tłum. Joanna Gładysek, Warszawa 2013; J. Schmid, Dialog w edukacji międzykulturowej, „Edukacja i Dialog” nr 8, 2004; J.Tischner, Myśli wyszukane, Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin oraz sposoby jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanej specjalności; Zna filozoficzne, kulturowe, historyczne i pedagogiczne podstawy wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży; Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju znaczenia wpływu społeczno-kulturowego na życie człowieka; Zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; Ma podstawowa wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z zawodem nauczyciela, pedagoga; Posiada umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem dorobku m.in. antropologii społeczno-kulturowej; Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma wykładów interaktywnych (z elementami dyskusji), z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych, ilustrujących omawiane zagadnienia Ocena Końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych: ocena za referat (R)= 0,8 ocena za znajomość literatury ujawniającej się podczas dyskusji prowadzonych w ramach wykładów interaktywnych (ZL)= 0,2 OK = R x 0,8 + ZL x 0,2 |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Józefów-Czerwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.