Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WWJ3NP007 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wprowadzenie w problematykę wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym, w tym: wyposażenie w usystematyzowaną wiedzę teoretyczną dotycząca podstaw wychowania przedszkolnego niezbędną do pracy z dziećmi w przedszkolu oraz ukształtowanie umiejętności wiązania tej wiedzy z praktyką wychowania przedszkolnego. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pedagogiką przedszkolną jako dyscypliną pedagogiczną. Dyscyplina ta jest skupiona na zagadnieniach wychowania dziecka w placówkach przedszkolnych, w tym m.in. czynnikach determinujących organizację, przebieg i efektywność wychowania przedszkolnego oraz działalność pedagogiczną przedszkola |
Pełny opis: |
W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia • Dziecko i dzieciństwo w świecie dorosłych. Koncepcje dzieciństwa dawniej i dziś. • Pedagogika przedszkolna - przedmiot i cele, funkcje i zadania, nauki współdziałające, funkcje instytucji przedszkolnych, historyczny rozwój wychowania przedszkolnego na świecie i w Polsce. • Wychowanie przedszkolne we współczesnym systemie oświaty w Polsce – współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego, podstawy funkcjonowania przedszkola, placówki wychowania przedszkolnego w Polsce. • Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci do szkoły- dojrzałość/gotowość szkolna, sylwetka dziecka wstępującego do szkoły, przygotowanie dzieci do wymogów życia szkolnego, zasady działalności wyrównawczej w przedszkolu. • Organizacja środowiska przedszkolnego – struktura grupy wiekowej, sala przedszkolna, tryb życia w przedszkolu • Działalność pedagogiczna przedszkola - proces wychowania w przedszkolu, zasady pracy z dziećmi, formy organizacyjne pracy wychowawczej, podstawowe metody pracy wychowawczej, środki dydaktyczne; treści wychowania przedszkolnego w świetle podstawy programowej i programu wychowania w przedszkolu. • Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem – cel i zakres współpracy, formy i zasady współpracy • Nauczyciel wychowania przedszkolnego- cele i zadania, podstawowe funkcje, przygotowanie i warsztat pracy, planowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w przedszkolu. |
Literatura: |
Literatura Adamowicz M.M., Olczak A., Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania. Wyd. Adam Marszałek 2021 Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978 Klim – Klimaszewska A, Pedagogika przedszkolna , Warszawa 2005. Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. UŁ, Łódź 2021 Waloszek D., Pedagogika przedszkolna…, Kraków 2006 Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003. Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkola. Wyd. Jedność 2014. Wiśniewska M., Plandowska M., Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego, Wyd. Difin 2021 Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Praca zbiorowa pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wyd. Bliżej Przedszkola 2019. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PED5A_W01 Zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin, w tym pedagogiki przedszkolnej P7S_WG PED5A_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej zorientowaną na zastosowanie praktyczne w obrębie studiowanej specjalności P7S_WG PED5A_W06 zna współczesne teorie dotyczące wychowania przedszkolnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tego procesuP7S_WG PED5A_W26 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji wychowania przedszkolnego P7S_WK PED5A_W29 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o środowisku wychowawczym w przedszkolu , jego specyfice i procesach w nim zachodzących P7S_WK Umiejętności: PED5A_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedze teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych w przedszkolu P7S_UW PED5A_U04 posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedszkola P7S_UW PED5A_U08 potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w przedszkolu P7S_UW PED5A_U14 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w wychowaniu przedszkolnym P7S_UW Kompetencje społeczne PED5A_K08, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i budowania warsztatu pedagoga przedszkolnego P7S_KR PED5A_K10 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą praca, poszukuje optymalnych rozwiązań korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych P7S_KR PED5A_K11 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czyje się odpowiedzialny wobec dzieci , dla dobra których stara się działać. P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sojka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | pedagogika ogólna, dydaktyka, psychologia rozwojowa |
|
Pełny opis: |
W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia • Dziecko i dzieciństwo w świecie dorosłych. Koncepcje dzieciństwa dawniej i dziś. • Pedagogika przedszkolna - przedmiot i cele, funkcje i zadania, nauki współdziałające, funkcje instytucji przedszkolnych, historyczny rozwój wychowania przedszkolnego na świecie i w Polsce. • Wychowanie przedszkolne we współczesnym systemie oświaty w Polsce – współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego, podstawy funkcjonowania przedszkola, placówki wychowania przedszkolnego w Polsce. • Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci do szkoły- dojrzałość/gotowość szkolna, sylwetka dziecka wstępującego do szkoły, przygotowanie dzieci do wymogów życia szkolnego, zasady działalności wyrównawczej w przedszkolu. • Organizacja środowiska przedszkolnego – struktura grupy wiekowej, sala przedszkolna, tryb życia w przedszkolu • Działalność pedagogiczna przedszkola - proces wychowania w przedszkolu, zasady pracy z dziećmi, formy organizacyjne pracy wychowawczej, podstawowe metody pracy wychowawczej, środki dydaktyczne; treści wychowania przedszkolnego w świetle podstawy programowej i programu wychowania w przedszkolu. • Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem – cel i zakres współpracy, formy i zasady współpracy • Nauczyciel wychowania przedszkolnego- cele i zadania, podstawowe funkcje, przygotowanie i warsztat pracy, planowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w przedszkolu. |
|
Literatura: |
Adamowicz M.M., Olczak A., Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania. Wyd. Adam Marszałek 2021 Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978 Klim – Klimaszewska A, Pedagogika przedszkolna , Warszawa 2005. Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. UŁ, Łódź 2021 Waloszek D., Pedagogika przedszkolna…, Kraków 2006 Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003. Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkola. Wyd. Jedność 2014. Wiśniewska M., Plandowska M., Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego, Wyd. Difin 2021 Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Praca zbiorowa pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wyd. Bliżej Przedszkola 2019. |
|
Uwagi: |
Metody realizacji predmiotu: Wykład ilustrowany prezentacją; wykład konwersatoryjny Metody i kryteria oceniania: Egzamin pisemny – test pisemny z treści wykładów z progami punktowymi. Student zalicza przedmiot, gdy otrzyma pozytywną ocenę z testu. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sojka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sojka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.