Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WWJ3NP007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wprowadzenie w problematykę wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym, w tym: wyposażenie w usystematyzowaną wiedzę teoretyczną dotycząca podstaw wychowania przedszkolnego niezbędną do pracy z dziećmi w przedszkolu oraz ukształtowanie umiejętności wiązania tej wiedzy z praktyką wychowania przedszkolnego.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pedagogiką przedszkolną jako dyscypliną pedagogiczną. Dyscyplina ta jest skupiona na zagadnieniach wychowania dziecka w placówkach przedszkolnych, w tym m.in. czynnikach determinujących organizację, przebieg i efektywność wychowania przedszkolnego oraz działalność pedagogiczną przedszkola

Pełny opis:

W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia

• Dziecko i dzieciństwo w świecie dorosłych. Koncepcje dzieciństwa dawniej i dziś.

• Pedagogika przedszkolna - przedmiot i cele, funkcje i zadania, nauki współdziałające, funkcje instytucji przedszkolnych, historyczny rozwój wychowania przedszkolnego na świecie i w Polsce.

• Wychowanie przedszkolne we współczesnym systemie oświaty w Polsce – współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego, podstawy funkcjonowania przedszkola, placówki wychowania przedszkolnego w Polsce.

• Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci do szkoły- dojrzałość/gotowość szkolna, sylwetka dziecka wstępującego do szkoły, przygotowanie dzieci do wymogów życia szkolnego, zasady działalności wyrównawczej w przedszkolu.

• Organizacja środowiska przedszkolnego – struktura grupy wiekowej, sala przedszkolna, tryb życia w przedszkolu

• Działalność pedagogiczna przedszkola - proces wychowania w przedszkolu, zasady pracy z dziećmi, formy organizacyjne pracy wychowawczej, podstawowe metody pracy wychowawczej, środki dydaktyczne; treści wychowania przedszkolnego w świetle podstawy programowej i programu wychowania w przedszkolu.

• Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem – cel i zakres współpracy, formy i zasady współpracy

• Nauczyciel wychowania przedszkolnego- cele i zadania, podstawowe funkcje, przygotowanie i warsztat pracy, planowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w przedszkolu.

Literatura:

Literatura

Adamowicz M.M., Olczak A., Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania. Wyd. Adam Marszałek 2021

Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978

Klim – Klimaszewska A, Pedagogika przedszkolna , Warszawa 2005.

Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. UŁ, Łódź 2021

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna…, Kraków 2006

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkola. Wyd. Jedność 2014.

Wiśniewska M., Plandowska M., Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego, Wyd. Difin 2021

Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Praca zbiorowa pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wyd. Bliżej Przedszkola 2019.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

PED5A_W01 Zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki i jej subdyscyplin, w tym pedagogiki przedszkolnej P7S_WG

PED5A_W02 Ma elementarną wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej zorientowaną na zastosowanie praktyczne w obrębie studiowanej specjalności P7S_WG

PED5A_W06 zna współczesne teorie dotyczące wychowania przedszkolnego, rozumie różnorodne uwarunkowania tego procesuP7S_WG

PED5A_W26 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji wychowania przedszkolnego P7S_WK

PED5A_W29 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o środowisku wychowawczym w przedszkolu , jego specyfice i procesach w nim zachodzących P7S_WK

Umiejętności:

PED5A_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedze teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych w przedszkolu P7S_UW

PED5A_U04 posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych przedszkola P7S_UW

PED5A_U08 potrafi oceniać przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w przedszkolu P7S_UW

PED5A_U14 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w wychowaniu przedszkolnym P7S_UW

Kompetencje społeczne

PED5A_K08, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej i budowania warsztatu pedagoga przedszkolnego P7S_KR

PED5A_K10 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą praca, poszukuje optymalnych rozwiązań korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych P7S_KR

PED5A_K11 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czyje się odpowiedzialny wobec dzieci , dla dobra których stara się działać. P7S_KR

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sojka
Prowadzący grup: Agnieszka Sojka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Tryb prowadzenia:

w sali

Wymagania (lista przedmiotów):

pedagogika ogólna, dydaktyka, psychologia rozwojowa

Pełny opis:

W ramach wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia

• Dziecko i dzieciństwo w świecie dorosłych. Koncepcje dzieciństwa dawniej i dziś.

• Pedagogika przedszkolna - przedmiot i cele, funkcje i zadania, nauki współdziałające, funkcje instytucji przedszkolnych, historyczny rozwój wychowania przedszkolnego na świecie i w Polsce.

• Wychowanie przedszkolne we współczesnym systemie oświaty w Polsce – współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego, podstawy funkcjonowania przedszkola, placówki wychowania przedszkolnego w Polsce.

• Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci do szkoły- dojrzałość/gotowość szkolna, sylwetka dziecka wstępującego do szkoły, przygotowanie dzieci do wymogów życia szkolnego, zasady działalności wyrównawczej w przedszkolu.

• Organizacja środowiska przedszkolnego – struktura grupy wiekowej, sala przedszkolna, tryb życia w przedszkolu

• Działalność pedagogiczna przedszkola - proces wychowania w przedszkolu, zasady pracy z dziećmi, formy organizacyjne pracy wychowawczej, podstawowe metody pracy wychowawczej, środki dydaktyczne; treści wychowania przedszkolnego w świetle podstawy programowej i programu wychowania w przedszkolu.

• Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem – cel i zakres współpracy, formy i zasady współpracy

• Nauczyciel wychowania przedszkolnego- cele i zadania, podstawowe funkcje, przygotowanie i warsztat pracy, planowanie pracy wychowawczo – dydaktycznej z dziećmi w przedszkolu.

Literatura:

Adamowicz M.M., Olczak A., Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania. Wyd. Adam Marszałek 2021

Bobrowska-Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978

Klim – Klimaszewska A, Pedagogika przedszkolna , Warszawa 2005.

Leżańska W., Płóciennik E., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Wyd. UŁ, Łódź 2021

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna…, Kraków 2006

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.

Wielki podręcznik dla nauczycieli żłobków i przedszkola. Wyd. Jedność 2014.

Wiśniewska M., Plandowska M., Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka dla studentów pedagogiki, opiekunów w żłobku i nauczycieli wychowania przedszkolnego, Wyd. Difin 2021

Wspomaganie rozwoju i wychowanie małych dzieci. Praca zbiorowa pod red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Wyd. Bliżej Przedszkola 2019.

Uwagi:

Metody realizacji predmiotu:

Wykład ilustrowany prezentacją; wykład konwersatoryjny

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny – test pisemny z treści wykładów z progami punktowymi. Student zalicza przedmiot, gdy otrzyma pozytywną ocenę z testu. Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie min. 50% poprawnych odpowiedzi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sojka
Prowadzący grup: Agnieszka Sojka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)