Pedagogika wczesnoszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WWJ4NP007 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika wczesnoszkolna |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie odpowiedzialnych i kompetentnych nauczycieli uczących dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz zapewnienie słuchaczom solidnej bazy do dalszego rozwoju zawodowego. |
Skrócony opis: |
Wyposażenie studentów w wiedzę na temat pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej, w zakresie specyfiki i swoistości edukacji wczesnoszkolnej, o podstawowych środkach, metodach i formach pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, możliwościach kształtowania u nich umiejętności kluczowych oraz celów i zadań wynikających z podstawy programowej; kształtowanie umiejętności pracy edukacyjnej z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym; przygotowanie odpowiedzialnych i kompetentnych nauczycieli uczących dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zapewnienie słuchaczom solidnej bazy do dalszego rozwoju zawodowego. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Edukacja wczesnoszkolna a transformacja przemian społecznych – ( 2 godz.) 2. Dziecko w sytuacji startu szkolnego w kontekście reformy edukacji wczesnoszkolnej (2 godz.) 3. Stymulowanie poznawczej aktywności dziecka - rozwiązania metodyczne stosowane w edukacji elementarnej – (2 godz.) 4. Edukacja nowego wieku – integracja, podmiotowość, indywidualizacja – (2 godz.) 5. Od J. Piageta do H. Gardnera – wybrane teorie nauczania w edukacji elementarnej. Inteligencje wielorakie inspiracją do zmian w stylu nauczania i stylu uczenia się ( 2 godz.) 6. Wybrane aspekty pracy wychowawczej - ( 2 godz.) 7. Psychopedagogiczne problemy kontroli i oceniania na pierwszym etapie kształcenia - ( 2 godz.) 8. Osobowość i kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego – (2 godz.) |
Literatura: |
1. Adamek Irena., Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2001. 2. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2000. 3. Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E., (red.), Adamek I., Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, WN UP, Kraków 2010. 4. Białobrzeska J., Zostań nawiedzoną nauczycielką, czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Warszawa 2006. 5. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Warszawa 2002. 6. Podstawa programowa – tom 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Warszawa 2012. 7. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993. 1. Bielicki Eugeniusz, Ciosek Mieczysław (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012. 2. Jakubowicz – Bryx Anna (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, Bydgoszcz 2004. 3. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Wydawnictwo Akademickie ,,Żak“, Warszawa 2011. 4. Klus-Stańska Dorota., Szczepska-Pustkowska Maria. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo AiP, Warszawa 2009. 5. Muchacka B.,Czaja-Chudyba I., Smółka L., Edukacyjne i wychowawcze wyzwania nauczyciela w przedszkolu i szkole podstawowej, WN, Kielce 2012. 6. Puślecki Władysław (red.), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, Opole 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PED1P_W06 Zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w powiązaniu ze studiowaną specjalnością Student zna teoretyczne podstawy edukacji elementarnej (przedszkolnej i wczesnoszkolnej) ze szczególnym zwróceniem uwagi na dziecko w sytuacji startu szkolnego; student potrafi wymienić i omówić cele, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiada podstawy teoretyczne ukierunkowane na specyfikę pracy opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawczej w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zna i omawia zasady, metody i formy pracy dydaktyczno-wychowawczej w obszarze wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę służącą kształtowaniu odporności emocjonalnej, umiejętności samoobsługowych oraz nawyków higienicznych uczestników procesu edukacyjnego w przedszkolu oraz w klasach początkowych. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania w środowisku społecznym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. PED1P_W12 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zgodnie ze studiowaną specjalnością Potrafi opisać główne, współczesne teorie wychowania, uczenia się i nauczania. Określa pojęcie indywidualizacji, podmiotowości, aktywizacji, integracji. Student posiada wiedzę służącą rozpoznawaniu oraz diagnozowaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, zna metodykę pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, omawia podstawowe sposoby oraz instrumenty wyrównywania szans uczniów niepełnosprawnych, pochodzących z różnych środowisk, wyznań, narodowości. Umiejętności PED1P_U03 Potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także w celu oceny jakości usług związanych z działalnością pedagogiczną i dobierania strategii realizowania działań praktycznych w powiązaniu ze studiowaną specjalnością Potrafi tak dobrać metody, formy i środki dydaktyczne, aby tworzyły one solidny fundamentu, na którym opiera się dalsza nauka szkolna. Potrafi, w oparciu o rożne źródła wiedzy przygotować własne propozycje metodyczne z zakresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Student potrafi projektować i realizować pracę opiekuńczo – wychowawczą oraz dydaktyczną z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Student opracowuje scenariusze zajęć do pracy z wychowankami przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej. Student potrafi planować i projektować proces wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, opracowuje i prezentuje na zajęciach scenariusze zajęć służące realizowaniu zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. PED1P_U15 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań Potrafi zgodnie pracować w zespole, realizując wyznaczone przez prowadzącego cele zmierzające do projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Student potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności. kieruje się w swojej pracy poszanowaniem praw i godności ucznia i wychowanka oraz uwzględnia rolę indywidualności dziecka w procesie nauczania i wychowania. Przestrzega również zasad etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji. Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry: 4,75-5,0, – dobry plus: 4,5-4,74, – dobry: 4,0-4,49, – dostateczny plus: 3,5-3,99, – dostateczny: 3,0-3,49. Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad - wagi mające wpływ na ocenę końcową: Ow = M x 0,8 + P x 0,2 (Ocena M) Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania (Ocena P) Postawa na zajęciach Obecność na zajęciach, aktywność, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-07-14 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.