Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika wczesnoszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WWJ4NP007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika wczesnoszkolna
Jednostka: Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przygotowanie odpowiedzialnych i kompetentnych nauczycieli uczących dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz zapewnienie słuchaczom solidnej bazy do dalszego rozwoju zawodowego.

Skrócony opis:

Wyposażenie studentów w wiedzę na temat pedagogiki wczesnoszkolnej jako subdyscypliny pedagogicznej, w zakresie specyfiki i swoistości edukacji wczesnoszkolnej, o podstawowych środkach, metodach i formach pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, możliwościach kształtowania u nich umiejętności kluczowych oraz celów i zadań wynikających z podstawy programowej; kształtowanie umiejętności pracy edukacyjnej z dzieckiem w młodszym wieku szkolnym; przygotowanie odpowiedzialnych i kompetentnych nauczycieli uczących dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zapewnienie słuchaczom solidnej bazy do dalszego rozwoju zawodowego.

Pełny opis:

Wykłady

1. Edukacja wczesnoszkolna a transformacja przemian społecznych – ( 2 godz.)

2. Dziecko w sytuacji startu szkolnego w kontekście reformy edukacji wczesnoszkolnej (2 godz.)

3. Stymulowanie poznawczej aktywności dziecka - rozwiązania metodyczne stosowane w edukacji elementarnej – (2 godz.)

4. Edukacja nowego wieku – integracja, podmiotowość, indywidualizacja – (2 godz.)

5. Od J. Piageta do H. Gardnera – wybrane teorie nauczania w edukacji elementarnej. Inteligencje wielorakie inspiracją do zmian w stylu nauczania i stylu uczenia się ( 2 godz.)

6. Wybrane aspekty pracy wychowawczej - ( 2 godz.)

7. Psychopedagogiczne problemy kontroli i oceniania na pierwszym etapie kształcenia - ( 2 godz.)

8. Osobowość i kompetencje nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz wczesnoszkolnego – (2 godz.)

Literatura:

1. Adamek Irena., Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2001.

2. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków 2000.

3. Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E., (red.), Adamek I., Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, WN UP, Kraków 2010.

4. Białobrzeska J., Zostań nawiedzoną nauczycielką, czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Warszawa 2006.

5. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Warszawa 2002.

6. Podstawa programowa – tom 1, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, Warszawa 2012.

7. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, Warszawa 1993.

1. Bielicki Eugeniusz, Ciosek Mieczysław (red.), Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna wyzwaniem dla nauczycieli i wychowawców nowego wieku, Toruń 2012.

2. Jakubowicz – Bryx Anna (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, Bydgoszcz 2004.

3. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Wydawnictwo Akademickie ,,Żak“, Warszawa 2011.

4. Klus-Stańska Dorota., Szczepska-Pustkowska Maria. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna: dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo AiP, Warszawa 2009.

5. Muchacka B.,Czaja-Chudyba I., Smółka L., Edukacyjne i wychowawcze wyzwania nauczyciela w przedszkolu i szkole podstawowej, WN, Kielce 2012.

6. Puślecki Władysław (red.), Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna w teorii i praktyce, Opole 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza PED1P_W06

Zna współczesne teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w powiązaniu ze studiowaną specjalnością Student zna teoretyczne podstawy edukacji elementarnej (przedszkolnej i wczesnoszkolnej) ze szczególnym zwróceniem uwagi na dziecko w sytuacji startu szkolnego; student potrafi wymienić i omówić cele, zadania i funkcje pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, posiada podstawy teoretyczne ukierunkowane na specyfikę pracy opiekuńczo – dydaktyczno – wychowawczej w obszarze edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zna i omawia zasady, metody i formy pracy dydaktyczno-wychowawczej w obszarze wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę służącą kształtowaniu odporności emocjonalnej, umiejętności samoobsługowych oraz nawyków higienicznych uczestników procesu edukacyjnego w przedszkolu oraz w klasach początkowych. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania w środowisku społecznym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

PED1P_W12

ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zgodnie ze studiowaną specjalnością Potrafi opisać główne, współczesne teorie wychowania, uczenia się i nauczania.

Określa pojęcie indywidualizacji, podmiotowości, aktywizacji, integracji. Student posiada wiedzę służącą rozpoznawaniu oraz diagnozowaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, zna metodykę pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, omawia podstawowe sposoby oraz instrumenty wyrównywania szans uczniów niepełnosprawnych, pochodzących z różnych środowisk, wyznań, narodowości.

Umiejętności PED1P_U03

Potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także w celu oceny jakości usług związanych z działalnością pedagogiczną i dobierania strategii realizowania działań praktycznych w powiązaniu ze studiowaną specjalnością Potrafi tak dobrać metody, formy i środki dydaktyczne, aby tworzyły one solidny fundamentu, na którym opiera się dalsza nauka szkolna.

Potrafi, w oparciu o rożne źródła wiedzy przygotować własne propozycje metodyczne z zakresu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Student potrafi projektować i realizować pracę opiekuńczo – wychowawczą oraz dydaktyczną z dzieckiem w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Student opracowuje scenariusze zajęć do pracy z wychowankami przedszkola oraz edukacji wczesnoszkolnej. Student potrafi planować i projektować proces wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, opracowuje i prezentuje na zajęciach scenariusze zajęć służące realizowaniu zajęć z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

PED1P_U15

potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań Potrafi zgodnie pracować w zespole, realizując wyznaczone przez prowadzącego cele zmierzające do projektowania działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Student potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności. kieruje się w swojej pracy poszanowaniem praw i godności ucznia i wychowanka oraz uwzględnia rolę indywidualności dziecka w procesie nauczania i wychowania. Przestrzega również zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji.

Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry: 4,75-5,0,

– dobry plus: 4,5-4,74,

– dobry: 4,0-4,49,

– dostateczny plus: 3,5-3,99,

– dostateczny: 3,0-3,49.

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad -

wagi mające wpływ na ocenę końcową:

Ow = M x 0,8 + P x 0,2

(Ocena M)

Prezentacja multimedialna obejmująca wybrane treści zaprezentowana na zajęciach w połączeniu z dyskusją dydaktyczną – ocena merytoryczna oraz umiejętności argumentowania, uzasadniania

(Ocena P)

Postawa na zajęciach

Obecność na zajęciach, aktywność, dyskusja dydaktyczna, zaangażowanie edukacyjne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-07-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Cęcelek
Prowadzący grup: Grażyna Cęcelek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)