Formy aktywności dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WWJ5NP004 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Formy aktywności dziecka |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez prowadzącego założonych efektów kształcenia poprzez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy oraz określonych zadań edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: 1. Podstawowe formy aktywności dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. (2h) 2. Charakterystyka zabawy. Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka. (4h) 3. Charakterystyka twórczej aktywności dziecka.(2h) 4. Dziecko w świecie sztuki. (1h) 5. Plastyczna twórczość dziecka. (1h) 6. Muzyczno-ruchowa twórczość dziecka. (2h) 7. Teatralna twórczość dziecka. (1h) 8. Gry i zabawy twórcze. (2h) 9. Powinności i zadania nauczyciela-wychowawcy jako kreatora aktywności dziecka. (1h) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Krauze-Sikorska, H., Kuszak, K., Rura, G., Sadowska, K. (2016). Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Źródła wsparcia i zagrożeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2. Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 3. Dymara, B. (red.). (2010). Dziecko w świecie sztuki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4. Sacher, W.A. (2012). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 5.Pankowska, K. (2000). Pedagogika dramy. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 6. Erkert, A. (2013). Nowe gry i zabawy ruchowe. Kielce: Wydawnictwo Jedność. 7. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, Warszawa 1977 Literatura uzupełniająca: 1. Uszyńska-Jarmoc, J. (2003). Twórcza aktywność dziecka: teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana 2. Muchacka B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 1999. 3. Muchacka B., Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, wyd. 2, poszerz., Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: PED1P_W09 ma podstawową wiedzę o formach aktywności małego dziecka, zna koncepcje, ćwiczenia i narzędzia, które można wykorzystywać w procesie dydaktycznym w celu wszechstronnego rozwoju dziecka: - student wymienia i charakteryzuje formy aktywności dziecka, - student wypełnia arkusze ćwiczeń na zajęciach poświęcone planowaniu aktywności dzieci, ćwiczeń poświęconych pracy z tekstem i zgłębiania wiedzy teoretycznej. PED1P_W14 ma podstawową wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z zawodem nauczyciela, pedagoga, powinności związanych z rolą nauczyciela: - student omawia zasady i normy etyczne związane z zawodem nauczyciela, pedagoga, powinności nauczyciela związane z planowaniem aktywności dziecka w procesie dydaktyczno-wychowawczym Umiejętności: PED1P_U01 potrafi dokonać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz rozwijać swoje umiejętności profesjonalne związane ze studiowaną specjalności: - student charakteryzuje formy aktywności dziecka - student planuje proces dydaktyczno-wychowawczy w kontekście różnych form aktywności dziecka. Dobiera adekwatne metody i formy pracy, środki dydaktyczne. PED1P_U14 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych związanych ze studiowaną specjalnością: - student dokonuje prognozowania, przewiduje skutki podejmowanych działań pedagogicznych. PED1P_U15 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań: - student pracuje w zespole właściwie organizując pracę w celu osiągnięcia zamierzonych efektów, konsultuje pomysły z grupą - student podejmuje indywidualne i grupowe decyzje, buduje więzi międzyludzkie Kompetencje społeczne: PED1P_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności pedagogicznych. Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania swojej wiedzy, dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego. Dokonuje weryfikacji i samooceny własnych kompetencji zawodowych i dąży do ciągłego doskonalenia umiejętności pedagogicznych: - student dokonuje samooceny własnych umiejętności pedagogicznych - student jest otwarty na zmiany w zakresie własnego doskonalenia i rozwoju - student argumentuje potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji. Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą: bardzo dobry: 4,75-5,0, dobry plus: 4,5-4,74, dobry: 4,0-4,49, dostateczny plus: 3,5-3,99, dostateczny: 3,0-3,49. Arkusz ćwiczenia (ocena AĆ) -80% P – postawa na zajęciach, aktywność, obecność – 20% Ocena = AĆ x 0,8 + P x 0,2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jaworska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Jaworska | |
Prowadzący grup: | Joanna Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gogolewska-Tośka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gogolewska-Tośka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.