Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WWJ5NP007 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie z aktualną wiedzą na temat specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, zasad diagnozowania oraz wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przedstawienie zasad oraz mechanizmów pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; kształtowanie umiejętności dostrzegania oraz interpretowania problemów i trudności uczniów i wychowanków; kształtowanie umiejętności planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ze szczególnym uwzględnieniem ucznia w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym; kształtowanie gotowości do podejmowania zróżnicowanych zadań edukacyjnych w procesie edukacji i wychowania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Skrócony opis: |
Specjalne potrzeby edukacyjne: aparatura pojęciowa; ogólne wskazówki do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; specyfika funkcjonowania klas terapeutycznych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapeutycznych oraz zajęć mających na celu rozwijanie zdolności uczniów; edukacja integracyjna a edukacja włączająca; wczesne wspomaganie rozwoju dziecka; zasady organizowania WWRD; podstawowe elementy, cele oraz zasady tworzenia Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia (WOFU); IPET jako planowania wspierania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego; model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Specjalne potrzeby edukacyjne, charakterystyka uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ogólne wskazówki do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – 2 godz. 2. Specyfika funkcjonowania klas terapeutycznych, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, terapeutycznych oraz zajęć mających na celu rozwijanie zdolności uczniów (zgodnie z aktualnie obowiązującą podstawą prawną)– 2 godz. 3. Edukacja włączająca: istota i podstawowe założenia. Rola procesu integracji społecznej w tworzeniu efektywnej edukacji włączającej. Rozumienie pojęć: uczeń z niepełnosprawnością, rewalidacja, rehabilitacja, inkluzja społeczna– 2 godz. 4. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (zasady organizowania WWRD z uwzględnieniem współpracy z rodziną dziecka) – 2 godz. 5. Kompleksowe wsparcie społeczne i terapeutyczne dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz jego rodziny. Budowanie sfery współdziałania. Rola grup wsparcia– 2 godz. 6. Podstawowe elementy, cele oraz zasady tworzenia Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Ucznia (WOFU) – 2 godz. 7. Zasady tworzenia IPET jako planowania wspierania ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (charakterystyka trzech poziomów programowych) – 2 godz. 8. Charakterystyka modelu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (przykładowe rozwiązania i scenariusze zajęć w odniesieniu do wybranej grupy specjalnych potrzeb edukacyjnych) – 2 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Rafał-Łuniewska J., Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa. 2. Piotrowicz J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kompleksowe wsparcie terapeutyczne dziecka i rodziny. Diagnoza a program. Ośrodek rozwoju Edukacji, Warszawa. 3. Cytowska B. Winczury B (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. 4. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011 5. Bogdanowicz M.: Ryzyko specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu: dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Gdańsk 2011. 6. Klaczak M., Majewicz P. (red.), Diagnoza irewalidacjaindywidualnadzieckazespecjalnymipotrzebamiedukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. Literatura uzupełniająca 1. Barańska M., Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci 6-9 letnich. - Wyd. 2., Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011. 2. Czub M. (red.), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. 3. Janiszewska–Nieścioruk Z. (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. 4. Flis R., Praca w klasie integracyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 5. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu dziecka, Warszawa 2005. 6. Stankowski A., Balukiewicz M. (red.), O trudnej sztuce bycia razem, czyli różne oblicza integracji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PED1P_W11 Student posiada usystematyzowaną wiedzę na temat: – rozumienia pojęcia „specjalne potrzeby edukacyjne”, – specyfiki funkcjonowania w środowisku szkolnym, rówieśniczym i społecznym ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, – podstawowych zasad integracji oraz edukacji włączającej, – zasad konstruowania wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia oraz indywidulanych programów edukacyjno-terapeutycznych, – zasad wczesnego wspomagania rozwoju ucznia z uwzględnieniem zasad współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia, – teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej i psychologicznej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Umiejętności PED1P_U04 Student potrafi na podstawie systematycznego rozpoznania potrzeb dziecka w grupie wypracować i prowadzić taki program postępowania indywidualizującego proces edukacji lub postępowania terapeutycznego, który pozwoli zaspokojenie jego specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz umożliwi zrekonstruowanie odpowiedniej, wartościowej postawy dziecka w stosunku do siebie, rówieśników, innych osób, nauki oraz szkoły i środowiska społecznego; potrafi organizować pomoc dzieciom mającym trudności w uczeniu się; potrafi tworzyć zespoły terapeutyczne ze względu na ich specyfikę (dydaktyczno- wyrównawcze; korekcyjno- kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne); potrafi konstruować wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia oraz indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne uwzględniające potrzeby i możliwości ucznia oraz indywidualizować zadania oraz dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości ucznia. PED1P_U07 Student posiada umiejętności diagnostyczne służące rozpoznawaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Potrafi trafnie wnioskować oraz analizować sytuację dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formułować wnioski służące planowaniu pracy wychowawczo – dydaktycznej z dzieckiem przejawiającym specjalne potrzeby podczas uczestnictwa w procesie nauczania i wychowania. Kompetencje społeczne PED1P_K03 Student rozumie potrzebę oraz ogromne znaczenie uwzględniania roli indywidualności ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szeroko rozumianym procesie dydaktyczno-wychowawczym, posiada świadomość znaczenia oraz konieczności stosowania etyki w realizacji wszelkiego rodzaju oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych w odniesieniu do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów uczenia się Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi metodami weryfikacji. Wagi mające wpływ na ocenę końcową Grupowa realizacja zleconego zadania (skonstruowanie scenariusza zajęć edukacyjnych w odniesieniu do wybranej grupy specjalnych potrzeb edukacyjnych (ocena K) 0,5 ------------------ ------------------ postawa na zajęciach (ocena P) 0,5 ------------------ ------------------ Ocena za przedmiot (ćwiczenia) jest ustalana zgodnie z zasadą: Oćw = K x 0,5 + P x 0,5 –bardzo dobry 4,75-5,0, –dobry plus 4,5-4,74, –dobry 4,0-4,49, –dostateczny plus 3,5-3,99, –dostateczny 3,0-3,49 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Cęcelek | |
Prowadzący grup: | Grażyna Cęcelek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.