Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie dojrzałości szkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WWJ6NP007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie dojrzałości szkolnej
Jednostka: Kierunek-Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Założenia (opisowo):

Wprowadzenie studentów w obszar obowiązków pedagogicznych związanych z diagnozowaniem gotowości szkolnej dziecka, poznawaniem jego możliwości i wspomagania rozwoju.

Zapoznanie z różnymi narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi w przedszkolu.

Krytyczna analiza metod oceny dojrzałości szkolnej dziecka.

Kształtowanie umiejętności prowadzenia obserwacji pedagogicznych (w oparciu o arkusz obserwacji).

Interpretacja wyników badań i formułowanie zaleceń do wspomagania rozwoju dziecka.

Kształtowanie umiejętności konstruowania programów działań naprawczych i prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych.

Pełny opis:

1. Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym.

2. Dojrzałość szkolna oraz sposoby jej diagnozowania.

3. Obserwacja pedagogiczna jako podstawowa metoda poznania dziecka.

4. Arkusz obserwacji i narzędzia diagnostyczne - zapoznanie i próby samodzielnego konstruowania arkusza obserwacji.

5. Zadania diagnostyczne i próby samodzielnego tworzenia zadań oraz sytuacji edukacyjnych umożliwiających poznanie potrzeb i możliwości dziecka.

6. Wczesna interwencja, organizacja procesu nauczania w przedszkolu, zapewnienie dzieciom większych szans edukacyjnych, zajęć korekcyjno-wyrównawcze.

7. Diagnoza jako proces badawczy zmierzający do poznania dziecka i jego środowiska wychowawczego.

8. Współpraca z rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka oraz przygotowania przedszkolaka do roli ucznia.

9. Jak omówić z rodzicem wyniki diagnozy gotowości szkolnej dziecka.

Literatura:

1. Gruszczyk-Kolczyńska E. "nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej", Warszawa 2011.

2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. "Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności.." Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

3. Wilgocka - Okoń B. "Gotowość szkolne dzieci sześcioletnich" Wyd. Żak, Warszawa 2003

Efekty uczenia się:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie przygotowanie przez studenta badania gotowości szkolnej oraz sformułowanie zaleceń do pracy stymulującej gotowość szkolną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bonisławska-Dziełak
Prowadzący grup: Agnieszka Bonisławska-Dziełak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-07-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Bonisławska-Dziełak
Prowadzący grup: Agnieszka Bonisławska-Dziełak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)