Metodyka wychowania resocjalizacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | YYB3NP015 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania resocjalizacyjnego |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat form, metod i środków wychowania resocjalizacyjnego stosowanych w placówkach resocjalizacyjnych i zakładach karnych oraz zapoznanie z metodami oddziaływań w środowisku otwartym. Rozwijanie zainteresowań studentów problematyką z zakresu metodyki wychowania resocjalizacyjnego oraz uczenie umiejętności stosowania oddziaływań resocjalizacyjnych w praktyce. |
Skrócony opis: |
Formy, metody i środki wychowania resocjalizującego, konstruowanie indywidualnych programów oddziaływań resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
1-2. Przypomnienie podstawowych pojęć - wychowanie resocjalizacyjne, resocjalizacja, socjalizacja, nieprzystosowanie społeczne, pedagogika resocjalizacyjna, diagnoza resocjalizacyjna itd. Zadania i zasady wychowania resocjalizacyjnego. 3-6. Dostosowanie metod oddziaływań resocjalizacyjnych do potrzeb wychowanka – diagnoza resocjalizacyjna. 7-10.Formy, metody i środki wychowania resocjalizującego, konstruowanie indywidualnych programów oddziaływań resocjalizacyjnych. 11-12.Case work w wychowaniu resocjalizującym. 13-14. Metody pracy z grupą w placówkach resocjalizacyjnych. 15-16. Twórcza resocjalizacja. Zaliczenie i podsumowanie zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005, Pytka L., Zacharuk T., Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży, Siedlce 1998, Pospiszyl K., Resocjalizacja, Warszawa 1998, Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000, red. Urban B., Stanik J. M., Resocjalizacja, Warszawa 2007, Czapów Cz., Jedleński J, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971, Konopczyński M, Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003. Sarzała D., Podkultura więzienna. Zjawisko agresji i przemocy – przyczyny, przejawy, profilaktyka, (w:) W. Woźniak (red), Materiały do ćwiczeń z metodyki resocjalizacji – aspekt psychologiczny i pedagogiczny, BPN Episteme, Olecko – Warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
PED1P_W12 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zgodnie ze studiowaną specjalnością. Posiadanie wiedzy z zakresu metod wychowania resocjalizacyjnego PED1P_U02 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Zdolność przełożenia wiedzy teoretycznej na praktyczne oddziaływania resocjalizacyjne PED1P_U03 potrafi posługiwać się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii, oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także w celu oceny jakości usług związanych z działalnością pedagogiczną i dobierania strategii realizowania działań praktycznych w powiązaniu ze studiowaną specjalnością PED1P_U04 posiada umiejętności niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacyjnej. Potrafi samodzielnie przygotować i dostosować program nauczania, plan pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej do potrzeb i możliwości uczniów i wychowanków zgodnie ze studiowaną specjalnością PED1P_K06 jest gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, przekazuje i broni swoje poglądy, wypowiada się w ważnych sprawach społecznych. Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, ma świadomość wagi postawy prospołecznej. Podejmuje działania na rzecz budowania porozumienia między jednostkami i grupami społecznymi. Podejmuje współpracę z innymi specjalistami mającą przyczynić się do efektywności oddziaływań pedagogicznych. Postawa empatii i gotowości do niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność, obecność na zajęciach oraz pisemna praca zaliczeniowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-17 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Petrykowska | |
Prowadzący grup: | Marta Petrykowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Ćwiczenia - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.