Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw - spec: Zarządzanie przedsiębiorstwem w środowisku międzynarodowym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | MNM3SP19MN-Z17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw - spec: Zarządzanie przedsiębiorstwem w środowisku międzynarodowym |
Jednostka: | Kierunek-Zarządzanie |
Grupy: |
Zarządzanie 3 sem. PL ST mgr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouczelniane |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Założenia (opisowo): | Zmiany zachodzące w otoczeniu międzynarodowym stwarzają nowe szanse i możliwości rozwoju przedsiębiorstw przez ich umiędzynarodowienie. Generują także wyzwania. Wyjaśnienie i analiza problematyki umiędzynarodowienia przedsiębiorstw pozwoli na poznanie złożonej rzeczywistości ekspansji zagranicznej i obecności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Ponadto, umożliwi zrozumienie decyzji strategicznych przedsiębiorstw, w szczególności w aspekcie prawnym. Student nabywa umiejętności praktycznej analizy kluczowych aspektów związanych z ekspansją przedsiębiorców na rynki zagraniczne oraz potrafi rozpoznać ryzyka, jakie wiążą się z tą formą rozwoju działalności gospodarczej. |
Skrócony opis: |
Udział w konwersatorium umożliwi studentowi zapoznanie z istotnymi rozwiązaniami, w tym obejmującymi aspekty prawne, dotyczącymi procesów ekspansji na rynki zagraniczne. Kluczowe zagadnienia zajęć: strategie internacjonalizacji, ochrona marki, konkurencja i czyny nieuczciwej konkurencji, budowa zespołu, negocjacje i spory w biznesie, odpowiedzialność biznesu. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, przyczyny umiędzynarodowienia, wybrane modele ekspansji. Rodzaje strategii internacjonalizacji przedsiębiorstw. 2. Kapitałowa strategia internacjonalizacji. Znaczenie form działalności gospodarczej. Joint venture jako przykład współpracy. Pozyskiwanie kapitału na przykładzie startupów. 3. Strategia zasobowa internacjonalizacji. Rola i formy udostępniania zasobów przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych na przykładzie franczyzy. 4. Znaczenie budowania marki przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym. Prawo do firmy i nazwy. Modele ochrony. 5. Czyny nieuczciwej konkurencji w obrocie gospodarczym. Mechanizmy zwalczania nieuczciwej konkurencji. 6. Prawne aspekty budowania zespołu pracowników. 7. Negocjacje. Polubowne metody rozwiązywania sporów. Znaczenie miękkich umiejętności w procesie internacjonalizacji. 8. Odpowiedzialność biznesu jako wyzwanie dla przedsiębiorstw. Rola zrównoważonego rozwoju. |
Literatura: |
B. Glinkowska, B. Kaczmarek, Zarządzanie międzynarodowe i internacjonalizacja przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016 r.; J. Duda, Internacjonalizacja polskich mikro – i małych przedsiębiorstw w procesie integracji europejskiej i internacjonalizacji, Wydawnictwo Difin, 2017 r. Uzupełniająca: M. Gorynia, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007 r.; R. Szyszko, Umowy wspólników, inwestycyjne, konsorcja, joint-venture i inne podtypy spółki cywilnej - środki ochrony prawnej w przypadku naruszenia przez uczestnika, Wydawnictwo C.H. Beck 2019 r.; N. Dzaszkiewicz, Internacjonalizacja przedsiębiorstw w branżach high – tech, Wydawnictwo PWN |
Efekty uczenia się: |
Student potrafi krytycznie oceniać przydatność teorii w obszarze zarządzania międzynarodowego przedsiębiorstwem w różnych obszarach funkcjonalnych. Student potrafi analizować sytuacje biznesowe w celu formułowania realistycznych strategii prawnych w kontekście międzynarodowym. Student potrafi zarządzać zmianami poprzez wykorzystanie zintegrowanego podejścia interdyscyplinarnego do rozwiązania złożonych problemów przedsiębiorstwa w kontekście jej funkcjonowania na rynkach zagranicznych. Student potrafi rozwijać strategie operacyjne przyczyniające się do wzrostu konkurencyjności organizacji i realizacji jej strategicznych celów w kontekście działania na rynkach zagranicznych. Student potrafi rozwijać posiadane cechy osobowościowe i umiejętności zawodowe w celu pełniejszego ich wykorzystania w zarządzaniu i przewodzeniu zespołom pracowniczym oraz dbać o systematyczny rozwój własny. Student będzie posiadał umiejętność definiowania złożonych problemów biznesowych oraz formułowania ich rozwiązań w sposób kreatywny, świadomy i etyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć, w tym: obecność na zajęciach, praca indywidualna i w grupach (prezentacje, dyskusje). Praca zaliczeniowa. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Maleszek | |
Prowadzący grup: | Ewa Maleszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT K
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Maleszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Maleszyk | |
Prowadzący grup: | Ewa Maleszyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Konwersatorium - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.