Accents in English
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PAB1NE007/ep |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Accents in English |
Jednostka: | Kierunek-Filologia |
Grupy: |
Fililogia Angielska LIC, 1 sem. ONLINE |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Treści obejmują następujące zagadnienia: 1. Definicje: zarządzanie, kierowanie, organizacja, kierownik, 2. Podstawowe szkoły zarządzania, ewolucja nauki, 3. Organizacja - teorie, rodzaje, modele, metafory, otoczenie organizacji, 4. Zasoby organizacji, 5. Funkcje planowania - rodzaje planów, zasady, błędy, 6. Funkcje organizowania - rodzaje, struktury organizacyjne, 7. Funkcje koordynowania, motywowania, teorie motywacji, narzędzia motywowania, 8. Funkcje kontrolne, rodzaje, zasady, audyt, 9. Władza w organizacji, źródła, kierowanie, style, przywództwo, 10. Kulturowy aspekt kierowania, 11. Komunikacja w organizacji, 12. Patologie organizacyjne. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania. Zarządzanie jako część nauk ekonomicznych. Postrzeganie wagi zrozumienia zarządzania. System zarządzający a zarządzany. Definiowanie. Omówienie funkcji zarządzania. Istota procesu. Zasoby, elementy wektora x, y transformacja. Jak skutecznie zarządzać? Zwrócenie uwagi na interdyscyplinarność wiedzy nauk o zarządzaniu i możliwości aplikacyjne w praktyce. Problemy nauki zarządzania. Kluczowe pojęcia związane ze współczesnym zarządzaniem. Koło E. Deminga, doskonalenie. Ewolucja. Szkoły zarządzania ( ilościowa, behavioralna, nurt integrujący). Przedstawiciele: Federick. W. Taylor, Hanry L. Gantt, Harrington Emerson, Henri Fayol, Max Weber, Abraham Maslov,Douglas McGregor. System zarządzania organizacją. Organizacja i jej cele. Model struktury organizacji. Otoczenie organizacji. Zarządzanie organizacją. Funkcje menedżerskie. Jak zostać menedżerem?. Role menedżerskie (interpersonalne, informacyjne, decyzyjne). Funkcje i umiejętności menedżerskie ( techniczne, interpersonalne, koncepcyjne, diagnostyczne, komunikowania się, decyzyjne i gospodarowania czasem). Jak być dobrym przywódcą? Model kierowniczy. Funkcje kierownicze. Techniki zarządzania (systematyzujące i upraszczające pracę, motywacyjne, ukierunkowane na kreatywność, kompleksowe). Zarządzanie przez wyjątki, przez cele (zasada SMARTER, macierz Eisenhowera ), przez analizę punktów przełomowych, przez delegowanie uprawnień. Style kierowania, styla autokratyczny, demokratyczny , liberalny, siatka kierowania wg R.Blake'a i S.Mouton, skrzynka Reddina, inne. Najlepszy kierownik. Proces zarządzania, jego istota. Domeny zarządzania. TQM. Elementy procesu zarządzania . Planowanie (podział, hierarchia, zasady). Biznes plan. Organizowanie. Instrumenty organizowania działań (Kaizen, Benchmarking, Diagram Ishikawy, Just in time, burza mózgów). Zarządzanie zmianą. Struktura organizacyjna. Kontrola, cel, szczeble, rodzaje i etapy procesu kontroli. Rynek pracy, kapitał ludzki, kierowanie ludźmi. Zarządzanie personelem , etapy (planowanie zasobów ludzkich, rekrutacja pracowników,wdrażanie nowych pracowników, obiektywna ocena indywidualnych efektów pracy, szkolenie pracowników, nagradzanie pracowników). Motywowanie, model, teorie motywacji ( treści, procesu i wzmocnienia). Władza menedżerska. Komunikacja w zarządzaniu, proces komunikowania się, formy komunikacji. Bariery w komunikacji i ich przezwyciężanie. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Konflikty w organizacji, rodzaje, KOŁO MOORE’A, źródła i zarządzanie konfliktem, przebieg konfliktu i pozytywne funkcje konfliktu. Rozwiązywanie konfliktu przez negocjacje. Etapy negocjacji i rozwiązywanie problemu. Zasada : zawsze można lepiej! |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2017 Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2010 Stoner Jemes A.F, Kierowanie, PWE, Warszawa 2011 Drucker Peter.F. Praktyka zarządzania, mt Biznes, 2013 Drucker Peter.F. Menedżer skuteczny, mt Biznes,2014 Stabryła A. Podstawy zarządzania firmą, Antykwa, 1997 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny obejmujący tematy: 1. Istota zarządzania - funkcje, interdyscyplinarność, skuteczność, sprawność 2. Szkoły zarządzania - główne teorie i przedstawiciele 3. Istota pracy kierowniczej; funkcje, umiejętności, role 4. style kierowania; rodzaje stylów, charakterystyka 5. Różnice w pojęciu: zarządzani - kierowanie 6. System zarządzania organizacją; definicje organizacji, elementy systemu zarządzania 7. Zasoby organizacji; rozdaje zasobów, racjonalizacja wykorzystania 8. Techniki zarządzania; grupy technik i ich charakterystyka 9. Proces zarządzania, definicja, istota, elementy 10. Funkcja planowania; definicja znaczenie, rodzaje planów, plany strategiczne i biznes plany 11. Funkcja organizowania; definicja, działania w ramach funkcji. zasady działania, błędy 12. Funkcja kontrolna; definicja, cechy kontroli, rodzaje kontroli 13. Funkcja motywowania; definicja, elementy procesu motywowania, narzędzia motywowania 14. Metody rozwiązywania problemów w zarządzaniu (Kaizen, benchmarking, diagram Ishikawy, Just-in-time, burza mózgów) 15. Struktura organizacyjna; definicja, więzi organizacyjne, rodzaje struktur 16. Zarządzanie personelem; cele, elementy procesu - planowanie zatrudnienia, rekrutacja, wynagrodzenia, rozwój pracowników 17. Przywództwo; definicja, cechy, różnice między przewodzeniem a kierowaniem 18. Władza w zarządzaniu; rodzaj władzy, źródła władzy 19. Komunikacja w zarządzaniu; cechy skutecznej komunikacji, przyczyny zakłóceń, komunikacja werbalna i niewerbalna 20. Konflikty w organizacji; źródła konfliktów, przebieg konfliktów, funkcje konfliktów, rodzaje, rozwiązywanie konfliktów poprzez negocjacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Kaźmierczak | |
Prowadzący grup: | Weronika Kaźmierczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.