Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PPM2NP006
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna
Jednostka: Kierunek-Pedagogika
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu podstaw psychologii klinicznej tj. przedmiotu, zadań, treści. Kształtowanie u studentów umiejętności indywidualizacji pracy pedagogicznej w zależności od potrzeb indywidualnych podopiecznych wynikających ze stanu zdrowia psychicznego. Kształtowane będą także u studentów postawy związane z umiejętnością dbania o własne zdrowie psychiczne.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu: przedmiotu i zadań psychologii klinicznej, powiązania psychologii klinicznej z psychopatologią; kierunków teoretycznych w psychologii klinicznej. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych i depresyjnych, uzależnień, a także promocji zdrowia i prewencji zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego. Studenci zdobędą umiejętności związane z: rozpoznawaniem sytuacji kryzysowych w zakresie zdrowia psychicznego podopiecznego, dobierania środków dydaktycznych do indywidualnych potrzeb podopiecznego z uwzględnieniem funkcjonowania psychicznego.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1. Modele, orientacja i teorie w psychologii klinicznej. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej. Pojęcia norma, normalność, zdrowie.

2. Powiązania psychologii klinicznej z psychopatologią. Kierunki teoretyczne w psychologii klinicznej (psychoanaliza, behawioralno-poznawcze, egzystencjalno-humanistyczne, systemowe)

3. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży.

4. Psychologia zaburzeń osobowości.

5. Psychologia zaburzeń lękowych.

6.Psychologia zaburzeń afektywnych oraz zespół stresu pourazowego.

7. Psychologia uzależnień.

8. Promocja zdrowia i prewencja zaburzeń z perspektywy psychologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016). Psycholgia kliniczna. Warszawa, Wyd. PWN.

2. Cierpiałkowska L. (2008). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Literatura uzupełniająca:

1. Sęk H. (2006). Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Wydawnictwo PWN.

2. Cierpiałkowska L. (red.). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo UAM.

3.Namysłowska I. (2011). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Seligman M., Rosenhan D., Walker E. (2017). Psychopatologia. Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Efekty uczenia się:

W ZAKRESIE WIEDZY:

PED2A_W01

zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

Student powinien być w stanie:

• wyjaśnić na czym polega powiązanie psychologii klinicznej z pedagogiką i wychowaniem

• zdefiniować pojęcie normy i zaburzenia rozumiane w równych perspektywach i ujęciach teoretycznych

• zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące zadań i przedmiotu psychologii klinicznej

PED2A_W06

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego funkcjonowania, oraz ich nieprawidłowości w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

Student powinien być w stanie:

• wyjaśnić w jaki sposób zaburzenia i choroby psychiczne wiążą się z normą rozwojową

• zdefiniować w jaki sposób zaburzenia i choroby psychiczne wpływają na dysharmonię w biologicznym, psychologicznym i społecznym funkcjonowaniu osoby.

PED2A_W11

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii

Student powinien być w stanie:

• wymienić zaburzenia i choroby psychiczne w odniesieniu dla populacji osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży

• .wyjaśnić na czym polega rozumienie psychopatologii w odniesieniu do holistycznej koncepcji zdrowia

W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:

PED2A_U02

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

Student powinien umieć:

• integrować wiedzę pedagogiczną z wiedzą odnoszącą się do psychopatologii

• zaprojektować oddziaływania edukacyjne dla podopiecznych obciążonych zaburzeniami psychicznymi

PED2A_U07

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego

Student powinien umieć:

• zrozumień w jaki sposób zachowania i sposób funkcjonowania podopiecznych może być zmieniony pod wpływem choroby psychicznej

• rozpoznać podstawowe objawy choroby psychicznej u podopiecznego aby móc wesprzeć go w dalszym procesie diagnozy i leczenia

PED2A_U10

potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w szczególności w zakresie wybranego modułu

specjalnościowego

Student powinien umieć:

• dobrać środki dydaktyczne w zależności od potrzeb indywidualnych podopiecznego

• pracować z podopiecznymi z chorobami i zaburzeniami psychicznymi

Metody i kryteria oceniania:

Ocena za przedmiot (wykład/) jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry 4,75-5,0,

– dobry plus 4,5-4,74,

– dobry 4,0-4,49,

– dostateczny plus 3,5-3,99,

– dostateczny 3,0-3,49

Ocena Wykład = A x 0,8 + B x 0,2

(4x0,8+4x0,2= 3,2+0,8=4,0= dobry)

A - zaliczenie pisemne

B - postawa na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-19 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-18 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-07-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Prowadzący grup: Agnieszka Małkowska-Szkutnik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)