Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PPM2NP006 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Kierunek-Pedagogika |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu podstaw psychologii klinicznej tj. przedmiotu, zadań, treści. Kształtowanie u studentów umiejętności indywidualizacji pracy pedagogicznej w zależności od potrzeb indywidualnych podopiecznych wynikających ze stanu zdrowia psychicznego. Kształtowane będą także u studentów postawy związane z umiejętnością dbania o własne zdrowie psychiczne. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu: przedmiotu i zadań psychologii klinicznej, powiązania psychologii klinicznej z psychopatologią; kierunków teoretycznych w psychologii klinicznej. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, zaburzeń osobowości, zaburzeń lękowych i depresyjnych, uzależnień, a także promocji zdrowia i prewencji zaburzeń w zakresie zdrowia psychicznego. Studenci zdobędą umiejętności związane z: rozpoznawaniem sytuacji kryzysowych w zakresie zdrowia psychicznego podopiecznego, dobierania środków dydaktycznych do indywidualnych potrzeb podopiecznego z uwzględnieniem funkcjonowania psychicznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Modele, orientacja i teorie w psychologii klinicznej. Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej. Pojęcia norma, normalność, zdrowie. 2. Powiązania psychologii klinicznej z psychopatologią. Kierunki teoretyczne w psychologii klinicznej (psychoanaliza, behawioralno-poznawcze, egzystencjalno-humanistyczne, systemowe) 3. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. 4. Psychologia zaburzeń osobowości. 5. Psychologia zaburzeń lękowych. 6.Psychologia zaburzeń afektywnych oraz zespół stresu pourazowego. 7. Psychologia uzależnień. 8. Promocja zdrowia i prewencja zaburzeń z perspektywy psychologii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cierpiałkowska L., Sęk H. (2016). Psycholgia kliniczna. Warszawa, Wyd. PWN. 2. Cierpiałkowska L. (2008). Psychopatologia. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca: 1. Sęk H. (2006). Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Wydawnictwo PWN. 2. Cierpiałkowska L. (red.). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: Wydawnictwo UAM. 3.Namysłowska I. (2011). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 4. Seligman M., Rosenhan D., Walker E. (2017). Psychopatologia. Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY: PED2A_W01 zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego Student powinien być w stanie: • wyjaśnić na czym polega powiązanie psychologii klinicznej z pedagogiką i wychowaniem • zdefiniować pojęcie normy i zaburzenia rozumiane w równych perspektywach i ujęciach teoretycznych • zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące zadań i przedmiotu psychologii klinicznej PED2A_W06 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego funkcjonowania, oraz ich nieprawidłowości w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym Student powinien być w stanie: • wyjaśnić w jaki sposób zaburzenia i choroby psychiczne wiążą się z normą rozwojową • zdefiniować w jaki sposób zaburzenia i choroby psychiczne wpływają na dysharmonię w biologicznym, psychologicznym i społecznym funkcjonowaniu osoby. PED2A_W11 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii Student powinien być w stanie: • wymienić zaburzenia i choroby psychiczne w odniesieniu dla populacji osób dorosłych oraz dzieci i młodzieży • .wyjaśnić na czym polega rozumienie psychopatologii w odniesieniu do holistycznej koncepcji zdrowia W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: PED2A_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych Student powinien umieć: • integrować wiedzę pedagogiczną z wiedzą odnoszącą się do psychopatologii • zaprojektować oddziaływania edukacyjne dla podopiecznych obciążonych zaburzeniami psychicznymi PED2A_U07 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego Student powinien umieć: • zrozumień w jaki sposób zachowania i sposób funkcjonowania podopiecznych może być zmieniony pod wpływem choroby psychicznej • rozpoznać podstawowe objawy choroby psychicznej u podopiecznego aby móc wesprzeć go w dalszym procesie diagnozy i leczenia PED2A_U10 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego Student powinien umieć: • dobrać środki dydaktyczne w zależności od potrzeb indywidualnych podopiecznego • pracować z podopiecznymi z chorobami i zaburzeniami psychicznymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za przedmiot (wykład/) jest ustalana zgodnie z zasadą: – bardzo dobry 4,75-5,0, – dobry plus 4,5-4,74, – dobry 4,0-4,49, – dostateczny plus 3,5-3,99, – dostateczny 3,0-3,49 Ocena Wykład = A x 0,8 + B x 0,2 (4x0,8+4x0,2= 3,2+0,8=4,0= dobry) A - zaliczenie pisemne B - postawa na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-16 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-19 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-18 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-07-14 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małkowska-Szkutnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Wykład - Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.