Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of American literature [PAB5SE13PA-Z17] Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: History of American literature [PAB5SE13PA-Z17]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Prowadzący: Irena Księżopolska
Literatura:

Compulsory readings

Course handbook:

Norton Anthology of American Literature vol. 1

Readings:

Iroquois Creation myth

William Bradford (excerpts from “Of Plymouth Plantation”)

Anne Bradstreet (excerpts from “Contemplations”), Jonathan Edwards (“Sinners in the Hands of Angry God”),

Michael Wigglesworth (excerpts from “The Day of Doom”)

Samuel Sewall (excerpts from Diary)

Washington Irving “The Legend of Sleepy Hollow” NA1 pp. 909-929

James Fennimore Cooper The Pioneers (“The Slaughter of the Pigeons) NA1 pp. 931-937

Benjamin Franklin, “The Way to Wealth”, NA1 pp. 442-448

R.W. Emerson, The American Scholar (excerpts), Self-Reliance (excerpts)

H.D. Thoreau, “Economy” and “Solitude” from Walden

H. W. Longfellow, “Snow-flakes”, “The Tide Rises, The Tide Falls”

Hawthorne “Young Goodman Brown: NA1 pp. 1198-1207; “The Minister’s Black Veil” NA1 pp. 1220-1230

Herman Melville, “Benito Cereno”, “Bartleby the Scrivener”

E. A. Poe, “The Fall of the House of Usher”, “The Tell-tale Heart”, “The Black Cat”, “The Purloined Letter”, “Murders in the Rue Morgue”, “The Raven”

Walt Whitman, The Song of Myself (excerpts)

Emily Dickinson, “Success is counted sweetest”, “There's a certain Slant of light”, “The Soul selects her own Society”, “Because I could not stop for Death”, “Hope is the thing with feathers”, “I’m Nobody”, “A Bird, came down the Walk”, “My Life had stood - a Loaded Gun”, “Tell all the truth but tell it slant”

Edith Wharton The Age of Innocence

Henry James The Turn of the Screw

Zakres tematów:

1) Early American Literature 1620-1820

Iroquois Creation myth

William Bradford (excerpts from “Of Plymouth Plantation”)

Anne Bradstreet (excerpts from “Contemplations”), Jonathan Edwards (“Sinners in the Hands of Angry God”),

Michael Wigglesworth (excerpts from “The Day of Doom”)

Samuel Sewall (excerpts from Diary)

2) Age of Reason and early American fiction

Benjamin Franklin (“The Way to Wealth”)

Washington Irving (“The Legend of Sleepy Hollow”, “Rip Van Winkle”)

James Fennimore Cooper (excerpt from Pioneers)

3) Transcendentalists

R.W. Emerson (excerpts from The American Scholar, Nature, Self-Reliance)

H.D. Thoreau (excerpts from Walden)

Longfellow (selected poems)

4) Dark Romanticism

Hawthorne (“The Minister’s Black Veil”, “Young Goodman Brown”)

5) Dark Romanticism

Herman Melville (“Benito Cereno”)

6) Dark Romanticism

Herman Melville (“Bartleby the Scrivener”)

7) Dark Romanticism

Poe (“The Fall of the House of Usher”, “The Tell-tale Heart”, “The Black Cat”, “The Raven”)

8) Detective stories

Poe (“The Purloined Letter”, “Murders in the Rue Morgue”)

9) Poetry

Walt Whitman (excerpts from “The Song of Myself”)

Emily Dickinson

10) American novel and Realism

Edith Wharton (The Age of Innocence)

11) Towards Modernism

Henry James (The Turn of the Screw)

12) Test

Metody dydaktyczne:

The course introduces the history of American literature, from its beginnings to the end of the 19th century, through the key texts of the period. It will consist of textual analysis, discussion and interpretation of selected texts. The aim of the course is to build students’ knowledge about American literature and culture, and to teach students to read literary texts critically, in full awareness of their historical and cultural context. The course also develops skills in the use of the English language (reading and speaking).

Metody i kryteria oceniania:

Final test (80%): text recognition, quiz, essay questions

participation in class discussion

glossary project (20%): glossing at least one literary term

Uwagi:

PA-B5SE/2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)