Finanse II Finanse międzynarodowe Finanse UE [FAB4SP01FA-L19]
Semestr letni 2018/2019
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Finanse II Finanse międzynarodowe Finanse UE [FAB4SP01FA-L19] | ||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2019L]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jolanta Zombirt | ||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jolanta Zombirt, Mechanizmy rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, wydanie trzecie, Difin Warszawa 2011 Katarzyna Żukrowska, Budżet ogólny Unii Europejskiej, studia europejskie, podręcznik akademicki, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa 2009 bieżące śledzenie stron KE, np. https://europa.eu/european-union/topics/budget_pl https://www.consilium.europa.eu/pl/policies/eu-budgetary-system/eu-annual-budget/2019-budget/ https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/projekt-budzetu-ue-na-lata-2021-2027/lwvt0bn |
||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia integracji gospodarczej w Europie 2. Reformy Delorsa jako efekt refleksji po Raporcie Delorsa 3. Budżet UE - historia 4. Budżet UE - struktura wpływów i wydatków 5. Budżet UE - kalkulacja wpływów z tytułu VAT 6.Rozwiązania dotyczące polityki fiskalnej w Traktacie o Unii Europejskiej 7. Pakt Stabilności i Wzrostu 8. Przepisy dotyczące pomocy państwa w kontekście kryzysu finansowego 9. Wpływ kryzysu finansowego na sytuację budżetową niektórych państw członkowskich UE 10. Działania regulacyjne UE po wykryciu kryzysu zadłużeniowego w Grecji 11. Współpraca KE, EBC i MFW w kontekście kryzysu zadłużeniowego 12. Sześciopak (pięć rozporządzeń i dyrektywa) 13. Dwupak 14. Budżet strefy euro? 15. Priorytety budżetu na 2020 r. 16. Kierunki zmian Wieloletnich Ram Finansowych po 2020 r. |
||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład + konwersatorium Dyskusja nad bieżącymi wydarzeniami w zakresie finansów UE z uzasadnieniem w podstaci np. podstaw prawnych. Np. dlaczego Komisja Europejska przekazała Włochom, ze nie akceptuje ich budżetu w przedstawionej formie? Na jakiej podstawie? |
||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na egzaminie ustnym z reguły jest to jedno pytanie z pytaniami pomocniczymi. Niestety, jeżeli student wykaże brak wiedzy, np. na pytanie o to, skąd Ministerstwo Finansów ma środki w budżecie student odpowie, że z banku centralnego, to już nie będzie dalszych pytań. Generalnie oceniam umiejętność łączenia teorii z praktyką. Np. jeżeli student odpowie, że chce inwestować w akcje to pytam, czego spodziewa się w zamian i czy zawsze otrzyma dywidendę itd. Premiuję za tzw. wyobraźnię finansową czyli myślenie przyczynowo – skutkowe. Najbardziej aktywnych studentów w czasie całego semestru mogę zwolnić z egzaminu. Aktywność rozumiem jako umiejętność wchodzenia w merytoryczną dyskusję w czasie wykładu i umiejętność powiązania bieżących wydarzeń z ich odpowiednim wyjaśnieniem |
||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
FA-B4SP/RRF/1; FA-B4SP/RRS/1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.