Historia wychowania [PPB2NP004]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia wychowania [PPB2NP004] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Krzysztof Łukawski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: 1. Bartnicka K. Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. 2. Draus J. Terlecki R., Historia wychowania, t. 2: XIX-XX wiek, Kraków 2005. 3. Krasuski J., Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Kielce 2011. 4. Litak S., Historia wychowania, t. 1: do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004. 5. Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 2010. 6. Możdżeń S., Historia wychowania do 1795 roku, Kielce 2005 7. Możdżeń S., Historia wychowania, t. 2: 1795-1918, Sandomierz 2006. 8. Myśliciele o wychowaniu, t. 1, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996. 9. Myśliciele o wychowaniu, t. 2, red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000. 10. Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, t. 1, Warszawa 2006. 11. Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, t. 2, Warszawa 2006. Teksty źródłowe: 1. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1-3, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1995. 2. Kot S., Źródła do historii wychowania, t. 1-2, Warszawa 1929-1930. 3. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. 1-3, red. J. M. Śnieciński, Warszawa 1994-1995. 4. Modrzewski A. F., O poprawie Rzeczypospolitej, różne wydania. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Program zajęć Blok 1 Zajęcia nr 1: Wprowadzenie do ćwiczeń z historii wychowania: zasady uczestnictwa w zajęciach, kryteria zaliczenia, kontakt z prowadzącym, omówienie problematyki i wybór opcjonalnych tematów, prezentacja literatury przedmiotu i wyborów tekstów źródłowych. Zajęcia nr 2: Formowanie obywatela. Wychowanie w antycznej Grecji (Sparta i Ateny) – 2 godz. · Tekst źródłowy: Wychowanie w Sparcie, · Tekst źródłowy: Polityka Arystotelesa (fragmenty) Blok 2 Zajęcia nr 3: Nauczanie w średniowieczu: reformy Karola Wielkiego, wychowanie stanowe, szkolnictwo kościelne - 2 godz. · Tekst źródłowy: Karol Wielki wobec oświaty i kultury, · Tekst źródłowy: Etymologiarum sive originum (fragmenty), · Tekst źródłowy: Urządzenie szkół w wiekach średnich, · Tekst źródłowy: Kronika Polska Anonima zwanego Gallem (fragment: wychowanie i pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego) Zajęcia nr 4: Uniwersytety średniowieczne: powstanie uniwersytetów oraz ich typy, artes liberales, założenie i odnowienie Akademii Krakowskiej – 2 godz. · Tekst źródłowy: dyplom założenia studium generale w Krakowie, · Tekst źródłowy: dyplom reformy Akademii Krakowskiej Blok 3 Zajęcia nr 5: Humanistyczna myśl pedagogiczna: Jan Ludwik Vives, Andrzej Frycz Modrzewski – 2 godz. · Tekst źródłowy: De disciplinis J.L. Vivesa (fragment), · Tekst źródłowy: O poprawie Rzeczypospolitej A.F. Modrzewskiego (fragmenty) Zajęcia nr 6: 1. Jan Amos Komeński: Magna didactica, Orbis pictus. 2. Reforma polskiej edukacji w XVIII – 2 godz. · Tekst źródłowy: fragmenty Magna didactica i Orbis pictus; · Tekst źródłowy: Przepis do szkół parafialnych KEN, · Tekst źródłowy: G. Piramowicz O powinnościach nauczyciela Blok 4 Zajęcia nr 7: Nowe pola pedagogiki: nauczanie początkowe (Johann Heinrich Pestalozzi, Fredrich Froebel, Maria Montessori), pedagogika specjalna (Instytut Głuchoniemych ks. Jakuba Falkowskiego) – 2 godz. · Tekst źródłowy: fragmenty z prac Pestalozziego, Froebla, Montessori Zajęcia nr 8: Wychowanie w II RP: reforma jędrzejewiczowska – 2 godz. · Tekst źródłowy: Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa (Dz.U. RP z dnia 7 maja 1932 r.) TEST ZALICZENIOWY |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza tekstów źródłowych, dyskusja. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność/realizacja zadań z Platona 40% Test 40% Postawa na zajęciach 20% |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
WW-J2NP/1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.