Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania [PPB2NP004] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia wychowania [PPB2NP004]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2020L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 119
AFiBV Filia Pułtusk jaki jest adres?
co druga niedziela (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 119
AFiBV Filia Pułtusk jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Prowadzący: Krzysztof Łukawski
Literatura:

Literatura:

1. Bartnicka K. Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

2. Draus J. Terlecki R., Historia wychowania, t. 2: XIX-XX wiek, Kraków 2005.

3. Krasuski J., Historia wychowania. Zarys syntetyczny, Kielce 2011.

4. Litak S., Historia wychowania, t. 1: do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004.

5. Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 2010.

6. Możdżeń S., Historia wychowania do 1795 roku, Kielce 2005

7. Możdżeń S., Historia wychowania, t. 2: 1795-1918, Sandomierz 2006.

8. Myśliciele o wychowaniu, t. 1, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996.

9. Myśliciele o wychowaniu, t. 2, red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000.

10. Markiewiczowa H., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, t. 1, Warszawa

2006.

11. Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, t. 2, Warszawa 2006.

Teksty źródłowe:

1. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1-3, oprac. S. Wołoszyn,

Kielce 1995.

2. Kot S., Źródła do historii wychowania, t. 1-2, Warszawa 1929-1930.

3. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. 1-3, red. J. M. Śnieciński, Warszawa

1994-1995.

4. Modrzewski A. F., O poprawie Rzeczypospolitej, różne wydania.

Zakres tematów:

Program zajęć

Blok 1

Zajęcia nr 1: Wprowadzenie do ćwiczeń z historii wychowania: zasady uczestnictwa w

zajęciach, kryteria zaliczenia, kontakt z prowadzącym, omówienie problematyki i wybór

opcjonalnych tematów, prezentacja literatury przedmiotu i wyborów tekstów źródłowych.

Zajęcia nr 2: Formowanie obywatela. Wychowanie w antycznej Grecji (Sparta i Ateny) – 2

godz.

· Tekst źródłowy: Wychowanie w Sparcie,

· Tekst źródłowy: Polityka Arystotelesa (fragmenty)

Blok 2

Zajęcia nr 3: Nauczanie w średniowieczu: reformy Karola Wielkiego, wychowanie stanowe,

szkolnictwo kościelne - 2 godz.

· Tekst źródłowy: Karol Wielki wobec oświaty i kultury,

· Tekst źródłowy: Etymologiarum sive originum (fragmenty),

· Tekst źródłowy: Urządzenie szkół w wiekach średnich,

· Tekst źródłowy: Kronika Polska Anonima zwanego Gallem (fragment: wychowanie i

pasowanie na rycerza Bolesława Krzywoustego)

Zajęcia nr 4: Uniwersytety średniowieczne: powstanie uniwersytetów oraz ich typy, artes

liberales, założenie i odnowienie Akademii Krakowskiej – 2 godz.

· Tekst źródłowy: dyplom założenia studium generale w Krakowie,

· Tekst źródłowy: dyplom reformy Akademii Krakowskiej

Blok 3

Zajęcia nr 5: Humanistyczna myśl pedagogiczna: Jan Ludwik Vives, Andrzej Frycz

Modrzewski – 2 godz.

· Tekst źródłowy: De disciplinis J.L. Vivesa (fragment),

· Tekst źródłowy: O poprawie Rzeczypospolitej A.F. Modrzewskiego (fragmenty)

Zajęcia nr 6: 1. Jan Amos Komeński: Magna didactica, Orbis pictus. 2. Reforma polskiej

edukacji w XVIII – 2 godz.

· Tekst źródłowy: fragmenty Magna didactica i Orbis pictus;

· Tekst źródłowy: Przepis do szkół parafialnych KEN,

· Tekst źródłowy: G. Piramowicz O powinnościach nauczyciela

Blok 4

Zajęcia nr 7: Nowe pola pedagogiki: nauczanie początkowe (Johann Heinrich Pestalozzi,

Fredrich Froebel, Maria Montessori), pedagogika specjalna (Instytut Głuchoniemych ks.

Jakuba Falkowskiego) – 2 godz.

· Tekst źródłowy: fragmenty z prac Pestalozziego, Froebla, Montessori

Zajęcia nr 8: Wychowanie w II RP: reforma jędrzejewiczowska – 2 godz.

· Tekst źródłowy: Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa (Dz.U. RP z

dnia 7 maja 1932 r.)

TEST ZALICZENIOWY

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów źródłowych, dyskusja.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność/realizacja zadań z Platona 40%

Test 40%

Postawa na zajęciach 20%

Uwagi:

WW-J2NP/1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)