Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne [PPM1NP007] Semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne [PPM1NP007]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00
sala Teams/Platon/online
AFiBV Filia Pułtusk jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Prowadzący: Ewa Chmurska
Literatura:

Literatura podstawowa

1. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie opieki społecznej, Uniwersytet Opolski, Opole 2005.

2. Drat-Ruszczyk K., Drążkowska-Zielińska E., Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej, Wydawnictwo SWPS „Academica”, Warszawa 2005.

3. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, PWN, Warszawa 2004.

4. Kosińska E., Mądrze i skutecznie: zasady konstruowania programu profilaktyczno – wychowawczego, Rubikon, Wrocław 2002.

5. Pawłowska R., Poradnictwo pedagogiczne, PZWS, Warszawa 1986.

6. Skałbania B., Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

Literatura uzupełniająca

1. Hłobił A., Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

2. Kotarba M., Łuczak M. (red.), ABC Doradcy zawodowego. ABC Poradnictwa zawodowego w szkole. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2008.

3. Lechicki J., Postępowanie w uzależnieniach i innych patologiach w szkole : wskazówki dla studentów pedagogiki, nauczycieli oraz szkolnego personelu medycznego, "Text", Kraków 2007.

4. Łukaszewicz A., Sołtysińska G. (red.), Szkolny doradca zawodowy, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2008.

5. Łakomski M., Pomóż uzależnionym. Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

6. Osik D. , Wojnarska A. (red.), Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.

Zakres tematów:

Wykład:

1. Przedmiot zainteresowań, geneza oraz terminologia poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Diagnoza i jej znaczenie w poradnictwie psychologiczno-pedagogiczny – 2 godz.

2. Różne koncepcje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka – 2 godz.

3. Interakcyjny model poradnictwa. Funkcje, metody, techniki i środki organizacyjne poradnictwa – 2 godz.

4. Podstawowe kierunki działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach edukacyjnych – 2 godz.

5. Udzielanie porady jako układ komunikacyjny – 2 godz.

• porada jako podstawowy element poradnictwa oraz reguły jej udzielania

• bariery komunikacyjne oraz zasady skutecznej komunikacji

• komunikowanie się jednostronne i dwustronne

• sztuka słuchania i pozyskiwania informacji

• budowanie pozytywnego obrazu samego siebie

• kształtowanie umiejętności wyrażania siebie i obrony własnych praw

6. Kompetencje poradnicze psychologa, pedagoga, nauczyciela-wychowawcy /umiejętności poradnicze jako ważne wyznaczniki efektywności procesu poradniczego/ - 2 godz.

7. Wybrane aspekty poradnictwa specjalistycznego – 2 godz.

8. Rola indywidualności dziecka w procesie poradniczym – 2 godz.

Metody dydaktyczne:

- wykład,

- dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się

Efekty uczenia się uznaje się za osiągnięte, jeżeli student otrzymał oceny pozytywne ze wszystkich ocenianych form jego aktywności weryfikowanych wskazanymi wyżej metodami weryfikacji.

Ocena końcowa jest średnią ważoną obliczoną wg następujących zasad:

Wagi mające wpływ na ocenę końcową

OP = T x 0,8 + P x 0,2

test końcowy, podsumowujący zajęcia (ocena T) 0,8

postawa na zajęciach – aktywność, informacja zwrotna, dyskusja dydaktyczna, obserwacja pracy studenta, obecność (ocena P) 0,2

Ocena za przedmiot jest ustalana zgodnie z zasadą:

– bardzo dobry 4,75-5,0,

– dobry plus 4,5-4,74,

– dobry 4,0-4,49,

– dostateczny plus 3,5-3,99,

– dostateczny 3,0-3,49

Uwagi:

PP-M1NP/1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)