Konwersatorium badawcze [MNM3NP002/ep]
Semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konwersatorium badawcze [MNM3NP002/ep] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 71 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Knap-Stefaniuk | ||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://usosweb.vistula.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=MNM3NP002%2Fep | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002 https://wsaib.pl/images/files/E-Publikacje/MO.pdf Literatura uzupełniająca: Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008 Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, PWN, Warszawa 2001 Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa 2011 Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku, red. Mazurek-Łopacińska, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2016 Churchill G.A., Badania Marketingowe. Podstawy Metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Kawa A., Analiza sieciowa jako metoda badawcza w naukach o zarządzaniu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 365/2014 |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres zagadnień: 1. Rola informacji, uwarunkowania zapotrzebowania na informację, rodzaje i cechy informacji. 2. System informacji w biznesie/system informacji tworzony na potrzeby pracy dyplomowej (informacje wewnętrzne, monitoring otoczenia zewnętrznego, system badań i analiz). Istota i źródła informacji wtórnych i informacji pierwotnych. 3. Cele badań, wymiar czasowy badań. Etapy procesu badawczego: Określenie problemu badawczego; Formułowanie hipotez; Opracowanie planu badań (wybór typu badań, wybór zmiennych do obserwacji i pomiaru, wybór źródeł informacji); Wybór metod i podmiotów gromadzenia informacji; Gromadzenie informacji; Rejestrowanie i przetwarzanie danych; Analiza i interpretacja wyników badań; Opracowanie raportu z badań, zakres i treść raportu; Harmonogram i kosztorys projektu badawczego. 4. Istota i charakterystyka podstawowych typów badań: desk research (analiza źródeł, danych zastanych, dokumentów, stron internetowych itd.); badania terenowe (jakościowe i ilościowe). Uwarunkowania wyboru typu badania. Mocne i słabe strony badań zza biurka i badań terenowych. 5. Istota i charakterystyka rodzajów metod i technik pomiaru stosowanych w badaniach terenowych - obserwacje (jawna i ukryta, bezpośrednia i pośrednia, uczestnicząca i nieuczestnicząca), wywiady (bezpośredni, telefoniczny, pogłębiony, zogniskowany), ankiety (pocztowa, prasowa, audytoryjna, opakowaniowa, komputerowa - internetowa, e-mailowa), metody projekcyjne (testy: skojarzeń słownych, uzupełnień zdań, rysunkowy), eksperyment (terenowy, sztuczny), metody heurystyczne (ocena ekspertów, metoda delficka). Etyka badawcza w jakościowych badaniach terenowych. 6. Problemy doboru próby. Próby nieprobabilistyczne (dobór podyktowany dostępnością respondentów, dobór celowy, metoda kuli śniegowej, dobór kwotowy, wybór informatorów). Próby probabilistyczne (prosty dobór losowy, dobór systematyczny, dobór warstwowy). 7. Zasady budowy narzędzi (np. scenariusza) w badaniu jakościowym. Zasady opracowania narzędzi (np. kwestionariusza) do badania sondażowego. Badania pilotażowe, ich znaczenie i rola oraz zasady przeprowadzenia. 8. Analiza danych. Przetwarzanie danych z badań ilościowych i jakościowych. 9. Etyka w badaniach. Dobrowolne uczestnictwo. Ryzyko skrzywdzenia respondenta i ochrona badanych przed skrzywdzeniem. Standardy anonimowości i poufności. Motywacja badacza i cel badania. Raport z badania a moralne zobowiązania badacza. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, dyskusja, rozwiązywanie problemów, praca indywidualna |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Udział i aktywność na zajęciach - 40% oceny. 2. Zaliczenie końcowe [60% oceny] - projekt indywidualny dotyczący planu i realizacji badań na potrzeby pracy dyplomowej. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Online Mgr3 - FA/MN |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.