Wykład fakultatywny: Relacje człowieka z przyrodą [AAB5NP003-W]
Semestr zimowy 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład fakultatywny: Relacje człowieka z przyrodą [AAB5NP003-W] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:15 - 14:45
sala Teams/Platon/online AFiBV Filia Pułtusk jaki jest adres?
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 15:00 - 16:30
sala Teams/Platon/online AFiBV Filia Pułtusk jaki jest adres? |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bożena Józefów-Czerwińska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura K. Brensing, Misterium życia zwierząt, Warszawa 2015; (tegoż, Rozmowa ze zwierzętami, w tłum. E.Walewska-Wilk, R. Sarna, Warszawa 2018) M. Budziszewska, A. Kardaś, Z. Bohdanowicz, Klimatyczne ABC, UW, Warszawa 2021 link: https://wuw.pl/data/include/cms//Klimatyczne_ABC_Budziszewska_M_Kardas_A_Bohdanowicz_Z_red_2021.pdf?v=1625481918966 P. Jeżowski, Rozwój zrównoważony i jego nowe wyzwania, 2012 link: https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/czasopisma/kwartalnik/archiwum/Documents/PJezowski10a.pdf B. Józefów-Czerwińska, W poszukiwaniu początków oraz prób zrozumienia „zachowań symbolicznych”. Zarys problematyki, w: Folia Praehistorica Posnaniensia, t. 25, 2020, s. 91-108 link: W poszukiwaniu początków oraz prób zrozumienia „zachowań symbolicznych”. Zarys problematyki (researchgate.net); R. H. Robbins, Globalne problem a kultura kapitalizmu, w tłum. S. Dymczak, Poznań 2006; A. Szyjewski, Etnologia religii, Kraków 2008. DODATKOWO D. Attenborough: Życie na naszej planecie, BBC – film dokumentalny A. Garnczewska (red.) Współczene problemy ekologiczne świata, Toruń 2017 Link do monografii: https://kj.edu.pl/wp-content/uploads/2017/11/Wsp%C3%B3%C5%82czesne-problemy-ekologiczne-%C5%9Bwiata-wybrane-zagadnienia-pod-redakcj%C4%85-naukow%C4%85-dr-Anny-Garc.pdf N. Laurisz (red.) Wyzwania i problemy społeczne początku XXI wieku, Kraków 2020, link: https://fundacjagap.pl/wp-content/uploads/2021/03/Problemy-spo%C5%82eczne-XXI-wieku.pdf Rozwiązania międzynarodowe w prawodawstwie: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0277_PL.html J. Sienkiewicz, Ochrona różnorodności biologicznej w krajach UE do 2020 r. – nowa strategia europejska, Polish Journal of Agronomy vol. 14, 2013, s. 45–52 + dodatkowe materiały źródłowe odnoszące się do poruszanej tematyki zajęć |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest przybliżenie złożonych relacji człowieka z przyrodą, począwszy od początków ludzkości po współczesność. Dzięki tym zajęciom Studenci pozyskają wiedzę m.in. z zakresu transformacji stosunku ludzi do świata natury. Poprzez poznawanie mitów, wierzeń i in. materiały źródłowe (stopniowo odniesione do współczesnej cywilizacji) przybliżymy się do nakreślenia odmienności w sposobach konceptualizacji - obrazujących stosunek ludzi do Ziemi, w tym fauny i flory. Studenci zyskają ponad to wiedzę z zakresu m.in. koncepcji zrównoważonego rozwoju, sposobów ochrony przyrody oraz znaczenia tzw. edukacji ekologicznej. Poruszana tematyka podczas zajęć 1. Wprowadzenie – Ziemia w obliczu współczesnych zagrożeń 2. Początki człowieka i stosunek do przyrody 3. Kosmowizja współczesnych ludów rdzennych - wybrane przykłady 4. Społeczności rolnicze w relacji z przyrodą 5. Epoka metali - wielki krok prowadzący do rozwoju cywilizacji 6. Procesy dalszych przemian związanych z drogą do powstania i konsekwencji współczesnej cywilizacji 7. Znaczenie postępu w kulturze zachodnioeuropejskiej, eksploatacja natury, globalizacja i konsumpcjonizm 8. Zwierzęta i rośliny – w świetle współczesnych badań 9. Relacje człowieka z przyrodą – w odniesieniu do wybranych źródeł folkloru 10. Znaczenie zrównoważonego rozwoju (przemiany społeczno- kulturowe, edukacja ekologiczna i działania podejmowane w skali globalnej) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia zdalne prowadzone na platformie Platon z wykorzystaniem materiałów audio-wizualnych, prezentacji przygotowanych w programie power point oraz z wykorzystaniem dodatkowych źródeł. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa (OK) składa się z ocen cząstkowych: Zakres przyswojenia materiału (ZL) = 0,3 Praca Zaliczeniowa (Z) = 0,7 OK = Z x 0,7 + ZL x 0,3 |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.