Akademia Finansów i Biznesu Vistula - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczny i zrównoważony biznes [MNB6NP002/ep] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyczny i zrównoważony biznes [MNB6NP002/ep]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2022L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga sobota (nieparzyste), 18:00 - 19:30
sala PLATON (e-learning)
Vistula University jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 99
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Egzamin/zaliczenie na ocenę/zal w skali zal-std2
Prowadzący: Krzysztof Nowakowski
Literatura:

Burnett K., 2002, Relacje z kluczowymi klientami. Analiza i zarządzanie, Oficyna Ekonomiczna.

Cameron R., 1997, Historia gospodarcza świata. Od paleolitu do czasów najnowszych, Wydawnictwo "Książka i Wiedza".

Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Clark G., 2014, Pożegnanie z jałmużną. Krótka historia gospodarcza świata, Wydawnictwo Zysk i S-KA.

Czechowska I.D. (red.), 2016, Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dembińska-Cyran I., Hołub-Iwan J., Perenc J., 2004, Zarządzanie relacjami z klientem, Wydawnictwo Difin.

Friedman M., Friedman R., 2009, Wolny wybór, Wydawnictwo Aspekt.

Gesteland R. R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, część 1; Kulturowe modele zachowań w biznesie, s. 15-57.

Giddens A., 2012, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska.

Griffin R.W., 2017, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdział 12: Kierowanie zmianami i innowacjami.

Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., 1998, Siedem kultur kapitalizmu USA Japonia Niemcy Francja Wielka Brytania Szwecja Holandia, Dom Wydawniczy ABC, rozdział 3; Triumfująca jednostka oraz rozdział 4; Wyścig z zegarem.

Harward Business Review, 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion.

Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska.

Jezierski A., Leszczyńska C., 1998, Historia gospodarcza Polski, Wydawnictwo Key Text.

Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna.

Korpus J., 2006, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w obszarze kształtowania środowiska pracy, Wydawnictwo Placet.

Krugman P., Wells R., 2012, Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Landes D.S., 2015, Bogactwo i nędza narodów. Dlaczego jedni są tak bogaci, a inni tak ubodzy, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A.

Landreth H., Colander D. C., 1998, Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Laszlo Ch., 2008, Firma zrównoważonego rozwoju. Jak wypracować trwałą wartość z uwzględnieniem efektów społecznych i ekologicznych ?, Wydawnictwo Studio Emka.

Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS.

Mead R., Andrews T. G., 2011, Zarządzanie międzynarodowe, Oficyna Wolters Kluwer Polska.

Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska.

Pilarczyk B., 2004, Reklama jako narzędzie komunikacji masowej, w; Mruk H. (red.), Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Porter M.E., Kramer M.R., 2007, Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Pratley P., 1998, Etyka w biznesie, Wydawnictwo Gebethner&Ska.

Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Samuelson P.A., Nordhaus W.D., 2012, Ekonomia, Wydawnictwo REBIS.

Seitel, F. P., 2003, Public Relations w praktyce, Wydawnictwo FELBERG SJA.

Smith C., 2007, Nowy model filantropii przedsiębiorstw, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Stankiewicz W., 1998, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne,

Szpak J., 1999, Historia gospodarcza powszechna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Tittenbrun J., 2012, Gospodarka w społeczeństwie. Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego, Wydawnictwo Zysk i Ska.

Wojcik K. 2005. Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo PLACET.

Young S., 2005, Etyczny kapitalizm. Jak na powrót połączyć prywatny interes z dobrem publicznym? Wydawnictwo METAMORFOZA.

Zbiegień-Maciąg L., 1999, Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Charakterystyka kultury w organizacji – funkcje, przejawy.

Żemigała M., 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer Business.

Żemigała M., 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer Business.

Zakres tematów:

TEMAT nr 1; Znaczenie etyki dla przedsiębiorczości – wprowadzenie do tematyki zajęć.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Zakres i cel etyki biznesu.

Literatura do zajęć; Pratley P., 1998, Etyka w biznesie, Wydawnictwo Gebethner&Ska, rozdział 2; Etyka biznesu – rozwiązania godzące wymogi moralne z interesem strategicznym oraz rozdział 4; Odpowiedzialność moralna w działalności gospodarczej.

TEMAT nr 2; Koncepcje odpowiedzialności moralnej.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 3; Teoria moralności.

Literatura do zajęć; Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, rozdział 1; Etyka gospodarcza z punktu widzenia wielkich religii oraz rozdział 2; Historyczne i kulturowe uwarunkowania etyki biznesu.

TEMAT nr 3; Etyka czasów kryzysu.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 4; Kapitalizm, rynek i sprawiedliwość.

Literatura do zajęć; Young S., 2005, Etyczny kapitalizm. Jak na powrót połączyć prywatny interes z dobrem publicznym? Wydawnictwo METAMORFOZA, rozdział 3; Drapieżny kapitalizm: przetrwanie najlepiej przystosowanych? oraz rozdział 4; Etyczny kapitalizm: użycie prywatnego interesu dla dobra publicznego.

TEMAT nr 4; Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – Corporate Social Responsibility (CSR).

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 2; Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności oraz rozdział 3; Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 5; Korporacje a odpowiedzialność.

TEMAT nr 5; Etyka menedżera-przywódcy.

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 6; Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz rozdział 7; Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu.

Literatura do zajęć; Kietliński K., Reyes V.M., Oleksyn T., 2005, Etyka w biznesie i zarządzaniu, Oficyna Ekonomiczna, rozdział 6; Etyczny kierownik, menedżer i lider oraz rozdział 7; Role kierownicze i ich kontekst etyczny.

TEMAT nr 6; Etyka zarządzania zasobami ludzkimi.

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 8; Prawa człowieka jako podstawa odpowiedzialności wobec pracownika, oraz rozdział 9; Model kierowania ludźmi w kierunku społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 6: Miejsce pracy: zatrudnienie.

TEMAT nr 7; Zarzadzanie konfliktem w organizacji - etyka negocjacji.

Literatura do zajęć; Jakubiak-Mirończuk A., 2010, Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Prawne aspekty negocjacji oraz rozdział 3; Praktyczny wymiar wiedzy o konflikcie.

Literatura do zajęć; Lewicki R.J., Barry B., Saunders D.M., 2011, Zasady negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS, rozdział 2; Strategia i taktyka negocjacji konfrontacyjnych, rodział 3; Strategia i taktyki negocjacji integrujących, rozdział 8; Etyka a negocjacje.

TEMAT nr 8; Rola i znaczenie mediacji w organizacji – etyka mediatora.

Literatura do zajęć; Moore Ch. W., 2009, Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska, rozdział 2; Jak działa mediacja, rozdział 3; Nawiązywanie kontaktu ze stronami w sporze, rozdział 4; Wybór strategii prowadzenia mediacji.

Literatura do zajęć; Gmurzyńska E., Morka R. (red.), 2009, Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, rozdział 8; Kwestie etyczne w mediacji, rozdział 9; Mediator: role, umiejętności, osobowość, rozdział 14; Mediacja jako metoda rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy.

TEMAT nr 9; Etyka Public Relations.

Literatura do zajęć; Wojcik K. 2005. Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Wydawnictwo PLACET, rozdział 1; Istota public relations, podrozdział 1: Definicje i cele public relations, podrozdział 2: Komunikowanie jako podstawowa metoda w public relations oraz podrozdział 3: Zasady etyczne w public relations cechą wyróżniającą PR.

Literatura do zajęć; Seitel, F. P., 2003, Public Relations w praktyce, Wydawnictwo FELBERG SJA, rozdział 3; Opinia publiczna, rozdział 4; Etyka oraz rozdział 10; Zintegrowana komunikacja marketingowa.

TEMAT nr 10; Etyka komunikacji komercyjnej – reklama.

Literatura do zajęć; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 8; Zdobywanie rynków.

Literatura do zajęć; Pilarczyk B., 2004, Reklama jako narzędzie komunikacji masowej, w; Mruk H. (red.), Komunikowanie się w marketingu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

TEMAT nr 11; Odpowiedzialność ekologiczna przedsiębiorstwa – etyka Kyosei.

Literatura do zajęć; Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 10; Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne.

Literatura do zajęć; Kaku R., 2007, Ścieżka kyosei, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Literatura do zajęć ; Chryssides G. D., Kaler J. H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdział 9; „Zielona” działalność gospodarcza.

TEMAT nr 12; Filantropia firmy jako źródło przewagi konkurencyjnej.

Literatura do zajęć; Porter M.E., Kramer M.R., 2007, Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Literatura do zajęć; Smith C., 2007, Nowy model filantropii przedsiębiorstw, w; Harvard Business Review, Wydawnictwo Helion.

Literatura do zajęć; Young S., 2005, Etyczny kapitalizm. Jak na powrót połączyć prywatny interes z dobrem publicznym? Wydawnictwo METAMORFOZA, rozdział 5; Etyczny kapitalizm a bieda: czy biedni muszą być zawsze?

Metody dydaktyczne:

Warunki ukończenia kursu; ocena końcowa z wykładu jest wynikiem sumy punktów uzyskanych podczas zajęć. Sprawdzenie osiągnięć studenta dokonuje się przy pomocy ćwiczeń sprawdzających, zadania końcowego oraz kontroli obecności. Treść pytań oraz opis ćwiczeń zostaną przedstawione w trakcie zajęć. Wymagania;

 Uczestniczenie w zajęciach; liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% jednostek dydaktycznych. Student powinien być obecny w czasie przewidzianym przez plan zajęć – punktualnie.

 Każdy student powinien wykonać zalecane ćwiczenia oraz prezentacje. Treść ćwiczeń i materiały pomocnicze zostaną udostępnione podczas zajęć. W trakcie kursu zastosowane zostaną takie metody dydaktyczne jak: kontrola obecności, studia przypadków, ćwiczenia typu quiz oraz on-line learning.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen jest następująca;

 91 – 100 punktów; ocena bardzo dobra (5) / 81 – 90 punktów; ocena dobra plus (4.5) / 71 – 80 punktów; ocena dobra (4) / 61 – 70 punktów; ocena dostateczna plus (3.5) / 51 – 60 punktów; ocena dostateczna (3) / 50-0 punktów; ocena niedostateczna (2).

 Udział w zajęciach (liczba nieobecności nie może przekroczyć 60% zajęć), ćwiczenia sprawdzające 50% oceny końcowej i ćwiczenie 50% oceny końcowej.

Uwagi:

Online Lic6 - MN

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
ul. Stokłosy 3
02-787 Warszawa
tel: +48 22 45 72 300 https://vistula.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-1 (2023-09-06)